2023-02-17, 13:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Källa på att Wagner bett Ryska MoD om hjälp, tack.

https://www.ft.com/content/661a7278-3dc4-4afd-b6b4-3f0e8eb4477c

A year of war in Ukraine has left Europe’s armouries dry

"Russia’s war against Ukraine is almost a year old. Tens of thousands have been killed. Western governments have provided more than $110bn worth of support to Kyiv, according to the Kiel Institute, with $38bn in the form of weapons.

But in many capitals, defence ministers are being informed by their generals that there is precious little left to give. Warehouses and dumps are bare. Denmark has given Ukraine every single one of its Caesar howitzers. Estonia has provided so many 155mm artillery guns it has none left.

As such, the conversations between western defence ministers who met at Nato’s headquarters this week and who will congregate at the Munich Security Conference this weekend are littered with furrowed brows and anxious looks: how long can we sustain this level of support, and with what?

Looming over them is Russia’s spring offensive, which Stoltenberg said had already begun. It is expected to involve a mass wave of newly mobilised troops, a level of air power not yet deployed by Moscow and the daily firing of as many artillery shells as Europe manufacturers in a month.

“It is worrying what is coming,” admitted Kajsa Ollongren, the Netherlands’ defence minister.

Från hästens mun:
https://www.youtube.com/watch?v=dEFUOdCSpN8
Citera
2023-02-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
På sätt och vis.
Utan sanktioner hade Ukrainakonflikten inte skapat svallvågor.
Putins invasion var därför som manna från himlen för Bidenadm.
Strategin från Bidenadm mot EU har hela tiden varit att "keep US in, Russia out and Germany down"
De har lyckats över förväntan. Nu kan de dra sig ur kriget vilket lär ske senast i augusti. Du är väl inte så naiv så du tror de lagt sig i för att de bryr sig om Ukrainas folk?
Tysklands industri knäcker de nu genom attentatet mot NS, mha "inflation reduction act" samt export av ockerdyr LNG till EU.
Samtidigt som Blinken propagerar för "grön omställning".
Dessutom vill de inte att Tyskland ska handla så mycket med Kina heller.
USA idag har blivit ett hot mot tysk ekonomi.
De har chockhöjt FED räntan vilket på kort sikt stärkt USD mot € och andra valutor.
Men på lite längre sikt ser det inte så ljust ut för petrodollarn.
Trist för dig, men gas i Europa är billigare nu än innan kriget drog igång, och billigare än för 10 år sedan. Att ryssland sedan gått under ekonomiskt, ja det får vi väl leva med. Du kan ju höra av dig när dollarn dött.
Citera
2023-02-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
S-300 är specifikt designat för att bekämpa USAs strategi med att snabbt ta kontroll över luftrummet. De har skapat systemen för att bekämpa plan från väst. Jag känner dock inte till något fall där s-300/400 har skjutit mot västländska plan.

Som jag förstår det så är S systemens robotar inte målsökande utan styrs aktivt av radarn på marken. Så rent teoretiskt om man stör ut radiokommunikationen (eller snabbt slår ut sändare) så förlorar den förmåga att hitta målet. Jag är ingen expert och Ryssarna borde ha tänkt på detta uppenbara scenario.

Det ser ut som strategin från väst i dagsläget är att ha vapen som kan slå ut dessa system innan man flyger in över området. Därav HARM robotarna. Stealth plan är en annan metod men det är frågan om hur effektivt det egentligen är. Radar klarar att se mycket små föremål (liten rada reflektion) på långa avstånd.

De har inte ens börjat använda S-300 nämnvärt vid fronten. När den dagen kommer
Citera
2023-02-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
S-300 är specifikt designat för att bekämpa USAs strategi med att snabbt ta kontroll över luftrummet. De har skapat systemen för att bekämpa plan från väst. Jag känner dock inte till något fall där s-300/400 har skjutit mot västländska plan.

Som jag förstår det så är S systemens robotar inte målsökande utan styrs aktivt av radarn på marken. Så rent teoretiskt om man stör ut radiokommunikationen (eller snabbt slår ut sändare) så förlorar den förmåga att hitta målet. Jag är ingen expert och Ryssarna borde ha tänkt på detta uppenbara scenario.

Det ser ut som strategin från väst i dagsläget är att ha vapen som kan slå ut dessa system innan man flyger in över området. Därav HARM robotarna. Stealth plan är en annan metod men det är frågan om hur effektivt det egentligen är. Radar klarar att se mycket små föremål (liten rada reflektion) på långa avstånd.

Radarn går också att lura, störa eller blända.
Citera
2023-02-17, 13:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja riktigt stört att skicka över 100.000 unga män i döden för ingenting. Historiens dom kommer inte att våra nådig.

Jag länkade till en veckoräkning som visade på ca 139 000. 100 eller 139, skitsamma för min fråga.

Man brukar prata om att när viss andel av en stridsgrupp har tagit stor förluster, så är den inte operativ längre. Hur stor andel räkna man med då?
10,20 eller 30 % = x

Jag tänker att om 100 000 är KIA, så innebär det att en stridsgrupp på y = 100 000 x 1,x är "strandsatta"
Givetvis plockar man ihop nya grupper så småningom, av resterna.
Citera
2023-02-17, 13:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag säger inte att dom är fria utan att landet vill frigöra sig från Väst och tvingas rea ut sina tillgångar till företag i Väst. Ni verkar sakna grundläggande kunskaper om hur världen fungerar.
Annars kan man göra som Saudiarabien. Använda sina oljepengar för att köpa up väst.
Citera
2023-02-17, 13:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det är så typiskt dig med din slalomåkningen.
Å ena sidan så är alla lika värda. Bra! Ingen könsdiskriminering!!
Här hade du kunnat stanna. Men nej, du ska lägga till om köttkvarnen. Var får du detta ifrån??
Sjöng de om att de ska till köttkvarnen?

Om man inte förstår vad man tittar på, kan man gå in och läsa kommentarerna. Då hade du kanske stannat vid din första kommentar och sagt att, tänk om ryska kvinnor ställde upp frivilligt också!
Men nu är det som så att flera hundra tusen ryska män som skulle kunna bli aktuella för det militära, flyr istället. Då går det förstås inte att säga att ryska kvinnor ska ställa upp frivilligt. Det skulle liksom rimma
illa.

Jag an inte låta bli att beröras över tanken om de där tjejerna ska brinna upp levande. Det vore tråkigt, tycker jag. Förlåt om det stör dig.

Du glömde bekräfta på min fråga om att du kan ukrainska.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-17 kl. 13:51.
Citera
2023-02-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Hittills har 150000 ryska unga värnpliktiga stupat för att säkerställa att puttler med kumpaner fortfarande har fri tillgång till statskassan och, om jag förstår dig rätt, för rätten att förbjuda flickor att leka med bilar.

150 000 KIA, POW och WIA främst det som var planerat som kanonmat. Många fångar och arbetslösa bottenskrap från hålor man ändå ville tömma.

Ukraine har minst 150 000 KIA, 300 000 blivit POW eller WIA (bara 50 000 soldater från senaste året står i kö för proteser) och detta utöver civila. Ukriana har inte samma syn på döden och varje död individ sörjs något enormt.
Citera
2023-02-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja.., kanske andra börjar vädra morgonluft :

The Russian FSB carried out a counter-terror op. liquidating 2 Tajikistani ISIS militants who previously sworn allegiance to ISIS on a video, they were preparing a terrorist attack on the chemical industry enterprise in the Kaluga region of Russia.

https://twitter.com/MapsUkraine/status/1626494741805146113
Väldigt lägligt så här dagen efter Kremls anklagelser igår att CIA försöker värva muslimer i ryssland för att begå terrordåd, och 2 dagar före puttlers tal där han förväntas deklarera det andra fosterländska kriget.
Citera
2023-02-17, 13:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Från hästens mun:
https://www.youtube.com/watch?v=dEFUOdCSpN8

Och här ett inlägg om detta på Wagner-kopplade Grey Zone:

Citat:
Greetings from the artillery unit of PMC Wagner.

"Every day we carry out complex combat missions and cover our assault groups. At the moment, we are completely cut off from the supply of ammunition. At the moment, there is an acute shortage of ammunition for howitzers, accordingly, 152 mm D-1, also for the MT-12 anti-tank gun - 100 mm, high-explosive fragmentation, for the T-72 tank - 125 mm high-explosive fragmentation, also for the 120-mm mortar 2B11. We turn to our colleagues and friends from the Ministry of Defense.

We are sure that you have ammunition somewhere in the warehouses. But we are in dire need of them. We will be extremely grateful if you will assist us, help us, and supply this ammunition.

A huge number of people will survive and be able to continue to participate in hostilities, and this will be reflected in the entire course of the war. We will work for you, we will do this work. Help us with ammunition."

https://t.me/grey_zone/17251
Citera
2023-02-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Geggan börjar då vintern aveundas och pågår till sedan inpå maj månad så samma skit för det. Dessa västvapen gör nytta under juni - september kanske. Vissa svampmarker i Ukriana kvarstår dock året runt. Gammal sovjetisk skit som legat på lager och ruttnat är det som gäller utöver kvantitet i detta krig. Luften skulle kunna göra skillnad så varför stöttar inte väst på riktigt? Vill de ha max antal döda på båda sidor?
Ditt översättningsprogram suger. Svampmarker: https://sverigestugor.eu/images/5a6223a6-0323-40b4-b252-1d604753cbb9/142432032_1154978328267334_5169592523801709164_n.j pg?preset=bigGallery

Så enligt din åsikt borde väst låna ut några hundra plan för att driva ut ryssarna snarast möjligt?
Citera
2023-02-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Är det verkligen folkets bästa att ledningen plundrar landet? Ryssland sitter på större naturresurser än något annat land, men trots det har 25% av befolkningen utedass och ryssland blev häromåret ifrånsprunget ekonomiskt av Costa Rica. ryssland har en korruptionsnivå som afrikanska diktaturer, ryssland är ett av världens mest ekonomiskt ojämlika länder där en liten klick äger nästan allt.

Är det verkligen folkets bästa att en miljon av rysslands bäst utbildade känt sig tvungna att lämna landet för att slippa dö i skyttegravarna i Ukraina?

Är det verkligen folkets bästa att offra hundratusentals unga män som stupade och lemlästade i ett krig som inte kan vinnas bara för att ledningen behövde stärka sin makt med båda händerna i statskassan?

Nu har du inte hängt med i vad jag skrivit. Ryssland har fått betala ett högt pris pga kommunism och globalism. 80 år av vanstyre ändrar man inte på några år, speciellt inte om det finns utsugare som fortfarande har ett grepp om landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in