Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Är 100% ursprungssvensk. Har släktforskat inkl DNA prover dessutom. 100% ren jävla Viking.
Hoppas ja slipper nämna det en gång till.
Men du ska väl inte prata om att kasta sten i glashus.
Du/ni klistrar ju på epitet som Rysslansrunkare och Putindyrkare till höger och vänster på folk som inte passar ditt narrativ.
Så fort ni ynkryggar går på lite motstånd så har ni slutat dra de gamla uttjatade "rasistkortet" och bytt ut det till Ryssrunkare ( detta inlägget är alltså inte enbart riktigt till dig fröken )
Så ja det är beklagligt att det blivit pajkastning likt dina och mina inlägg.
Men det är då jävlar mig inte jag som sätt standarden för det.
Hoppas på en bättring från båda sidor. Något jag inte tror kommer följas från er sida
Ja, låt oss avsluta pajkastningen. Kan villigt erkänna att jag själv provocerats att skriva många skitinlägg, ber trådens deltagare om ursäkt för det.
Men du verkar orolig för att Sverige ska dras in i krig med Ryssland. Hur tänker du dig att ett sådant krig ska se ut?
Kriget i Ukraina visar att Ryssland har en fördel militärt och det är mängd, det vill säga samma fördel Ryssland hade under exempelvis andra världskriget. Hur ska denna fördel kunna utnyttjas mot Sverige hade du tänkt?
Ska Ryssland angripa Sverige landvägen måste man antingen ta en väldigt lång omväg genom Natolandet Norge eller ge sig på även Finland, ett land som har en stark armé med starkt artilleri. Är det verkligen realistiskt?
Ett annat alternativ som det pratas om är Gotland. Ryssland är emellertid ganska svaga marint och har inte visat upp någon starkare spets under kriget i Ukraina. Vid ett ryskt angrepp mot Gotland skulle man ju inte kunna dra fördel av sina starka sidor, mängd och artilleri, eftersom dessa inte kan köras direkt till Gotland.
Skulle ryssen på något sätt lyckas etablera sig på Gotland ändå skulle de få enorma problem med logistiken dit. Man har enklaven Kaliningrad som utgångspunkt. Allt måste fraktas först till Kaliningrad och sedan till Gotland.
Samtidigt är Sverige relativt starka på just de områden som skulle vara relevanta vid ett Gotlandskrig, luft och marin. Även om Sverige inte kan mäta sig mot Ryssland i ett landkrig skulle vi kunna orsaka stor skada under ett krig som främst utspelar sig till luft och sjöss. Är det verkligen realistiskt att Ryssland skulle ge sig på ett sådan vågspel?