2023-02-17, 10:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Stackars Putin och hans gas.

Gaspriset rasar i Europa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1056206

Var det inte EU-borna som skulle tvingas äta sina husdjur och frysa ihjäl utan pissryssens gas?
~0,50kronor/kWh. Det är ett bra pris. Den hitskeppade LNG-gasen verkar förmånligare än gasen som ryssarna tryckt fram genom gasledningarna. Dom verkar ha dubbelblåst tyskarna. Gjort dom beroende av "billig" gas som dessutom visar sig vara relativt dyr. Nej, Ryssland kan nog helt glömma naturgasen till Europa i framtiden.
Citera
2023-02-17, 10:10
Medlem
Taggads avatar
Kan man hoppas på att kina drar åt tumskruvarna på den ryska ondskan?
Citat:
Den kinesiske presidenten Xi Jinping ska hålla ett ”fredstal” på årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina, den 24 februari. Det uppger Italiens utrikesminister Antonio Tajani som träffade sin kinesiska kollega Wang Yi på torsdagen, enligt Reuters.

Tajani säger att han under mötet uppmanade Xi att använda alla medel för att övertyga Ryssland att sätta sig vid förhandlingsbordet för att ”garanterna Ukrainas självständighet och nå ett slut på kriget”.

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Mer om konferensen:
https://tt.omni.se/ledare-fran-hela-varlden-samlas-i-m-nchen/a/2BqzBB
Citera
2023-02-17, 10:16
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Väl talat! Dessa idioter fattar inte att om Sverige blir puddelhund till USA/ CIA, officiellt, som NATO medlem, då blir Sverige måltavla. De är alltså beredda för och offra oss alla i paddehatskyn. Det är inte patriotism, bara dumhet. Orkar inte besvara alla idioter som hoppar på mig och mitt språk, låter idioter sitta här med sina intetsägande Nicks bestående av bokstavskombinationer och siffror, och utan bild. Grupp runkare som de är.

Kan ni inte ta ert lilla samkväm privat då? Det finns säkert supportgrupper för folk som är rädda för krig och kärnvapen. Jag har länkat till KBT på nätet tidigare, vi skattebetalar hjälper gärna till att finansiera lagandet av era trasiga hjärnor, men ni måste visa viljan.
Citera
2023-02-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Zelensky krävde nyligen sanktioner mot alla länder som fortsätter handla med Ryssland.
När väl USA har sanktionerat alla länder som inte går i deras ledband kommer USA upptäcka att de är isolerade och utan vänner.
När petrodollarn kollapsar (bara en tidsfråga) får Tyskland skicka Marshallhjälp till Washington istället.
När situationen nu är som den är, så är det Zelenskys jobb att föreslå sådana åtgärder även om han inte förväntar sig att få igenom dem. rysslands militära övergrepp på Ukraina har orsakat ganska stora ekonomiska svallvågor som främst skadat fattiga länder och dess befolkningar, men ironin i det hela är att folk med besparingar försöker flytta över dessa i dollar då det är säkrare, så puttler har stärkt dollarns ställning.
Citera
2023-02-17, 10:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Är 100% ursprungssvensk. Har släktforskat inkl DNA prover dessutom. 100% ren jävla Viking.
Hoppas ja slipper nämna det en gång till.

Men du ska väl inte prata om att kasta sten i glashus.
Du/ni klistrar ju på epitet som Rysslansrunkare och Putindyrkare till höger och vänster på folk som inte passar ditt narrativ.

Så fort ni ynkryggar går på lite motstånd så har ni slutat dra de gamla uttjatade "rasistkortet" och bytt ut det till Ryssrunkare ( detta inlägget är alltså inte enbart riktigt till dig fröken )

Så ja det är beklagligt att det blivit pajkastning likt dina och mina inlägg.
Men det är då jävlar mig inte jag som sätt standarden för det.

Hoppas på en bättring från båda sidor. Något jag inte tror kommer följas från er sida
Ni kallar förstås oss Natorunkare och annat. Du försökte lägga åsikter på mig som jag inte har tidigare. Jag försöker bara lära er att ljuga bättre, för ni är riktigt dåliga på det. Bara genom att kalla sig etniska svenskar har ni själva satt er i en situation där ni hela tiden gör bort er. Era övriga lögner är dessutom helt värdelösa.

Ämnet mannen. Om du höll dig till ämnet istället skulle det förstås vara bättre. Att driva en felaktig sak in absurdum kommer aldrig att leda till något.
Citera
2023-02-17, 10:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Nej, Ryssland var tvungen. Amerikanerna, eller rättare sagt Deep state/ CIA har hållit på med bio vapen tillverkning. Ukraine är ett av världens mest korrupta länder i världen. En etnisk utrensning av de ryskspråkiga, särskilt Donbass, där estimerade 14.000 civila har dött sedan 2014, dödat av sin egna regering i Kiev. Till din orientering; Ryssland är det största landet till areal, Ryssland behöver inte mark. Däremot finns det girriga folk, som gärna vill ha tag på Ryssland, och Ukrainas ressourcer.

Jag såg i ett senare svar på ett inlägg från dig, som tagits bort av någon märklig anledning, att du var lite vilsen.

I denna tråden partar vi Rysslands invasion av Ukraina.
Inläggen som du kommer med, debatteras. Precis som alla andras inlägg.
Fritt och öppet.

Finns andra alt på FB för dig

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?
eller
(FB) Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)

BTW....Zelensky?
Nä.
Citera
2023-02-17, 10:20
Medlem
Citat:
jag ville bara lyfta att vad som är "verklighet" är relativt beroende på var du befinner dig och vem du är
för en del i Donbass är hjälpen från Ryssland en befrielserörelse
för andra i Donbass är det en fientlig ockupation
det finns helt klart två olika perspektiv

Och ryssarna har lagt allt i ruiner. Vad glada och tacksamma dom lär vara i dom 'befriade' områdena.
Citera
2023-02-17, 10:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
jag ville bara lyfta att vad som är "verklighet" är relativt beroende på var du befinner dig och vem du är
för en del i Donbass är hjälpen från Ryssland en befrielserörelse. 27%
för andra i Donbass är det en fientlig ockupation 66%
det finns helt klart två olika perspektiv

Jo, sant.
Citera
2023-02-17, 10:25
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jo, sant.

De där 27% kanske ändrat uppfattning i takt med att de blivit våldtagna också
Citera
2023-02-17, 10:26
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Är 100% ursprungssvensk. Har släktforskat inkl DNA prover dessutom. 100% ren jävla Viking.
Hoppas ja slipper nämna det en gång till.

Men du ska väl inte prata om att kasta sten i glashus.
Du/ni klistrar ju på epitet som Rysslansrunkare och Putindyrkare till höger och vänster på folk som inte passar ditt narrativ.

Så fort ni ynkryggar går på lite motstånd så har ni slutat dra de gamla uttjatade "rasistkortet" och bytt ut det till Ryssrunkare ( detta inlägget är alltså inte enbart riktigt till dig fröken )

Så ja det är beklagligt att det blivit pajkastning likt dina och mina inlägg.
Men det är då jävlar mig inte jag som sätt standarden för det.

Hoppas på en bättring från båda sidor. Något jag inte tror kommer följas från er sida

Ja, låt oss avsluta pajkastningen. Kan villigt erkänna att jag själv provocerats att skriva många skitinlägg, ber trådens deltagare om ursäkt för det.

Men du verkar orolig för att Sverige ska dras in i krig med Ryssland. Hur tänker du dig att ett sådant krig ska se ut?

Kriget i Ukraina visar att Ryssland har en fördel militärt och det är mängd, det vill säga samma fördel Ryssland hade under exempelvis andra världskriget. Hur ska denna fördel kunna utnyttjas mot Sverige hade du tänkt?

Ska Ryssland angripa Sverige landvägen måste man antingen ta en väldigt lång omväg genom Natolandet Norge eller ge sig på även Finland, ett land som har en stark armé med starkt artilleri. Är det verkligen realistiskt?

Ett annat alternativ som det pratas om är Gotland. Ryssland är emellertid ganska svaga marint och har inte visat upp någon starkare spets under kriget i Ukraina. Vid ett ryskt angrepp mot Gotland skulle man ju inte kunna dra fördel av sina starka sidor, mängd och artilleri, eftersom dessa inte kan köras direkt till Gotland.

Skulle ryssen på något sätt lyckas etablera sig på Gotland ändå skulle de få enorma problem med logistiken dit. Man har enklaven Kaliningrad som utgångspunkt. Allt måste fraktas först till Kaliningrad och sedan till Gotland.

Samtidigt är Sverige relativt starka på just de områden som skulle vara relevanta vid ett Gotlandskrig, luft och marin. Även om Sverige inte kan mäta sig mot Ryssland i ett landkrig skulle vi kunna orsaka stor skada under ett krig som främst utspelar sig till luft och sjöss. Är det verkligen realistiskt att Ryssland skulle ge sig på ett sådan vågspel?
Citera
2023-02-17, 10:27
Medlem
Uppgifter: Enormt ryskt fiasko!
Citat:
Den ryska diktatorn Vladimir Putin fortsätter sitt anfallskrig i Ukraina. Nya rekryter skickas till fronten, nya attacker beordras och det rapporteras om en framtida storskalig offensiv.

Den ryska armén trycker på, men stora framgångar uteblir. Nu kommer dessutom rapporter om ett gigantiskt bakslag för Putins armé. Ryssland uppges ha förlorat en hel elitbrigad nära staden Vuhledar i regionen Donetsk.

– I samband med att Ryssland testade ukrainska försvarslinjer i närheten av Vuhledar uppges de förlorat ett helt elitförband, den 155:e marinbrigaden, rapporterar Politico.

"Fullständiga idioter"

Den ryske före detta befälhavaren Igor Girkin kallar militärledningen för "fullständiga idioter, som inte lär sig av sina egna misstag.". Vidare beskriver Girkin nederlaget i Vuhledar som slutet på den ryska offensiven i Donetsk.

I ett blogginlägg bekräftar han omfattande ryska förluster.
– Ukrainskt artilleri skjuter med exceptionell precision. Mer än 30 pansarfordon förstördes. Dussintals stridsvagnsförare dödades. Ännu fler marinsoldater, elitsoldater och motoriserade gevärsskyttar dog.

Men från Kreml låter det, inte helt oväntat, annorlunda. Den ryske försvarsministern Sergej Sjojgu har tidigare rapporterat om ”en framgångsrik offensiv nära Vuhledar”, uppger Politico.

Kreml har inte uttalat sig om de påstådda, massiva förlusterna.

https://marcusoscarsson.se/uppgifter-enormt-ryskt-fiasko/

Citera
2023-02-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kan man hoppas på att kina drar åt tumskruvarna på den ryska ondskan?

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Mer om konferensen:
https://tt.omni.se/ledare-fran-hela-varlden-samlas-i-m-nchen/a/2BqzBB
Kina har ju fördjupat sina relationer med Iran de senaste månaderna, man vill väl inte vara beroende av rysk olja och iranierna är väl ganska desperata efter att få en deal på plats kan man anta. Dessutom är det betydligt kortare transporter än från ryska hamnar i Europa. Kineserna utgår nog ifrån att pristaket på rysk olja kommer sänkas.
Senast redigerad av pontec 2023-02-17 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in