2023-02-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Glöm inte att Ukraina och Väst är både judar och nazister samtidigt också.

Dom är ISIS med numer! Tydligen USA som hyrt in IS-krigare och skickat dom till Ukraina!

Läste det här i tråden där allsköns trams är tillåtet så det måste stämma 👍
Citera
2023-02-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det säger sig självt att en majoritet inte är etniska ryssar om man definierar etnisk ryss som att de inte har ukrainska föräldrar.

Helt ryskt var det i meningen att alla pratade ryska. Men du kan (som väldigt tydligt ses i kriget) vara rysktalande och en riktig Bandera-nazist.

Före kriget fanns det stora grupper som hade "dual identity". De såg sig som ukrainier och ryssar, utan att det var motsägelsefullt. Lite på samma sätt som vi ser oss som västerlänningar och svenskar, och västerlänningars gemensamma språk och kultur är engelsk/amerikansk. Det är en liknelse, och alla liknelser fallerar. Men det ger ändå en viss empati för hur de med dual identity såg på sig själva och det runt omkring dem.

Konflikten har haft den effekten att många av dessa fick "tänka om". Vissa drog den radikala slutsatsen att de slutade vara ryssar i avsky över Putins agerande, och slutade använda ryska språket. Andra, t ex på Krim, drog slutsatsen efter Euromaidan att Ukraina var ett fucked up projekt och vände sig helt mot Ryssland. Identiteterna är inte de samma som den var före 2013. Min gissning är att det är få som säger "Jag är stolt ryss, och stolt ukrainier, men jag hatar Putin" idag. De flesta har valt sida. Dual identity är inte så vanligt längre.

Vad betyder det för kriget då? Jo att där antagligen är stora "winner-takes it all-effekter". De på västra sidan är single-identity ukrainian, och de i öst är i ökad grad pro-ryska. Naturligtvis med undantag och minoriteter. Men där sitter inte lika många "latenta ryssar" i Odessa idag som gärna skulle bli befriade och/eller är lätta att förryska som där gjorde 2014.

Ett intressant område tror jag är Melitopol. Det ligger mitt emellan, undrar hur folk resonerar och känner där idag. Man får (som västlig bedömare) vara ödmjuk och inse att man inte vet.

Jag var ute med 3 ukrainska brudar i Göteborg en kväll i december. Runt 20 år och från olika delar av Ukraina där de bott framtill 2014 eller därefter typ. Pratade båda språken och engelska och ok svenska.

Ingen stödjer Ukrianas sak fullt ut. Inte heller Rysslands. Men de resonerar och ser olika poänger och ganska neutrala. Detsamma gäller mina ukrainska/ryska kollegor. De vet inte om de är ukrainare men de vill inte kalla sig ryssar eftersom vi har miljontals aftonbladetrunkare här så skulle de kunna få problem om de sa så. Men väldigt neutrala och om något väldigt resonerande och de vet definitivt om alla problem med nazistiska förbanden, kievs korruption, att krim är och måste förbli ryskt och sådana självklara saker. Sen kan ingen påstå att denna invasionen är frisk någonstans men den sticker knappt ut för mig i en övrigt sjuk värld. Och jag ser det som väldigt logiskt att så som USA och väst samhällen hanterat många frågor kommer stor delar av övriga världen och även inom väst ifrågasätta
Citera
2023-02-16, 22:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Tycker du det är värt och testa om björnen har tänder?

Vi testar ju det nu sedan ett år tillbaka; vi borde ha testat redan 1991.

Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Undrar, bara undrar. Igår gick kommunistledaren Zjuganoff ut och berättade att Putin brukar ringa honom på nätterna. Sent också. Efter midnatt kan det hända att han ringer.
"Det går bra, jag går och lägger mig sent". Det var i samband med det ryska kommunistpartiets 30-årsjubileum. -

Hoppas Putin får sig en utskällning varje gång. Kommunistpartiet har väl varit kritiska till hur detta krig bedrivs?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det sket sig för rySSen.
https://euobserver.com/world/156725

Stackarna har inga toaletter. bäst vi sprider ett rykte att i Sverige har alla utedass; annars kanske de invaderar oss för att stjäla våra toaletter!
Citera
2023-02-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag var ute med 3 ukrainska brudar i Göteborg en kväll i december. Runt 20 år och från olika delar av Ukraina där de bott framtill 2014 eller därefter typ. Pratade båda språken och engelska och ok svenska.

Ingen stödjer Ukrianas sak fullt ut. Inte heller Rysslands. Men de resonerar och ser olika poänger och ganska neutrala. Detsamma gäller mina ukrainska/ryska kollegor. De vet inte om de är ukrainare men de vill inte kalla sig ryssar eftersom vi har miljontals aftonbladetrunkare här så skulle de kunna få problem om de sa så. Men väldigt neutrala och om något väldigt resonerande och de vet definitivt om alla problem med nazistiska förbanden, kievs korruption, att krim är och måste förbli ryskt och sådana självklara saker. Sen kan ingen påstå att denna invasionen är frisk någonstans men den sticker knappt ut för mig i en övrigt sjuk värld. Och jag ser det som väldigt logiskt att så som USA och väst samhällen hanterat många frågor kommer stor delar av övriga världen och även inom väst ifrågasätta

Vilket jävla svammel. Om du hittar en ukrainare som är neutralt inställd till konflikten så är det en landsförrädare som omgående borde deporteras till Ryssland. Nu låter det iofs som du sitter och ljuger…eftersom du drar till med ”3 ukrainska brudar”. Vad fan skulle 3 ukrainska brudar göra i Göteborg med en piss-ryss som dig?

Du måste lära dig ljuga bättre och med mer finess!
Citera
2023-02-16, 22:25
Medlem
nidhoogens avatar
Var ju ett tag sen vi hörde något om den senaste wunderwaffen, HIMARS.. jag har en aning om varför..

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626178157194670080?t=HmrYQt8etju9EJguvB8Rzg&s=19

The Russian MoD announced the destruction of two HIMARS launchers and a downing of a Mi-8 military transport helicopter of the AFU in the Kharkov Oblast.

During a night strike in Poltava Oblast, a large fuel and oil depot was destroyed.

Kan nog räkna antalet HIMARS system i bruksskick i Ukraina på 3 fingrar nu..
Citera
2023-02-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Och det har Sverige också..

Kanske därför de båda arméerna rekryterar i Pride parader bl a?

Har Svenska armén också en LBGQTP brigad?

https://lgbtmilitary.org.ua/eng

"Union of the LGBT military, veterans and volunteers was established in 2018 by Viktor Pylypenko, an openly gay veteran of the Donbas Volunteer Battalion, after he made a coming out during Anton Shebetko's exhibition "We Were Here." The union now has more openly gay as well as closeted LGBT military. We unite in order to become equal with other citizens of Ukraine, have equal rights."

Hahaha..

Ja, på Gotland. Välkänt ända sedan kalla krigets dagar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
En miljon starka källor?!

Kan du möjligen ladda upp dessa på nån tålig server för granskning?

Titta på den jag länkade men att ens ifrågasätta mig är efterblivet.

DPR och LPR hade inget med eller från Kreml från början. De vart snarare en jobbig fråga för dem.

Även Kharkivs, Mariupil och Odessa är dels mycket mer ryska dels ville inte vara del av Ukraina. Men innebär inte att de vill vara del av Ryssland såsom Krims befolkning till 99% ville.

Inte så konstigt med språklagar som fuckat upp folks vardag och plötsligt kommer polacker (för dem upplevdes dem som det men var ukrainska från andra regioner) både i maktpositioner och gäng på gatan som hetsar mot allt ryskt och sedan finns nationalistiska paramillitärer nära. Detta utöver 6 gånger lägre lön än ryska på andra sidan gränsen och korruptionen. Så det kan hända att man tittar mot ett mindre dåligt alternativ om man ändå har samma språk, kultur, religion, historia och alla gräser är däråt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Att se på saker så ensidigt som ni ukrainarunkare lönar ingen.

Ni är samma idioter som trodde på apatiska barn? Eller att invandring var lönsam? Jävla idioter det är samma källor ni läser nu. Jag är inte på Rysslands sida ska stå klart. Däremot irriterande mer kackerlackor som bara ryggdunkar varandra. Betyder inte att Ukriana inte vinner, ett visst typ av Ukraina sympatiserar jag med.

Vad som är intelligent är en sak. En annan sak är vad som är avancerat och det har många ryssar gjort mycket av, detsamma gäller ukrainare.

Jag försvarar inte Ryssland eller säger att "de" är särskilt smarta. De är väl som människor i övrigt. Den här uppmålade bilden av goda och onda är patetiskt men fortsätt med era barbiedockadrömmar

Men visst finns det många korkade ryssar som i andra folk och många korkade beslut inte minst pga korrupt och destruktiv maktstruktur.

Nu handlade frågan om ukrainska dödstalen och totala förluster /kostnader för väst, utan att satsa egna militärer eller ge fullt stöd.

Stödet lägga på en nivå som ger maximalt antal döda. Varför så? Öka eller minska stödet avsevärt så är kriget slut strax
Tack för att du sammanfattade hela dagens lista på punkter. Väst har satsat noll komma någonting procent av sin BNP på att hjälpa Ukraina att försvara sig mot ett militärt övergrepp, ryssland hade i januari ett budgetunderskott motsvarande 20% av BNP.

Bra att du tog upp de apatiska barnen, vad tycker du om de 6000 ukrainska barn som tvångsförflyttats till ryssland? Bra att du tog upp invandring, hur tänkte barnamördare v.puttin när han skrämde iväg en miljon av rysslands bäst utbildade, historiens största brain drain?

Vad gäller dödstal finns 2 tydliga historiska samband,
1, den attackerande sidan lider betydligt större förluster om parterna är ganska jämbördiga (och då ryssarna avancerat mindre än 5 km på 6 månader så kan vi anta att de är relativt jämbördiga).

2, om ryssarna är med i kriget så har de alltid flest stupade. I de båda världskrigen hade ryssarna fler stupade än alla andra länder tillsammans (undantaget Kina).

Så min gissning är 2,5 döda ryssar / 1 död ukrainare (inte 5 ryssar/1 finländare som i Vinterkriget). Det är verkligen äckligt att du tar barnamördare v.puttin i försvar
Citera
2023-02-16, 22:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu rysk konvoj!! Röda Armén gör nu allt vad de kan för att undkomma Himars och kustvägen i söder är nu helt översvämmad med lastbilar.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1626331374826266624
Citera
2023-02-16, 22:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Länka ett klipp med stridande ukrainska kvinnor. Jag väntar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett två stycken iaf. En som sköt Stugna-P och en (Witch) som var inom artilleri. Inom infanteri eller jägarförband/SOF så är det nog jäkligt ovanligt med tjejer. Kan inte minnas jag har sett någon tjej som strider aktivt i detta kriget.

Ja. "Witch" i Bakhmut har jag sett videor på:

Citat:
"Call sign "Witch", a mortar platoon commander in the 241 TDF Brigade on Bakhmut: – I say, guys, we did not come here to die. We came to kill the occupier. They came to our land with weapons, so it is them who should fear. We are not going to slaughter – we are going to hunt."

https://twitter.com/TampaTom69/status/1618290859182813188
https://twitter.com/NOELreports/status/1612814825016688640

Hon är alltså i Bakhmut, där det går hett till.
Citera
2023-02-16, 22:29
Medlem
nidhoogens avatar
Inget säger att Ukraina vinner så hårt som att man tränar pojkar och flickor att kriga.

https://twitter.com/AZgeopolitics/status/1626196836305215488?t=lczngze821qDaOoRAzlTtg&s=19

🇺🇦🪖Ukraine is "winning" so much that the US TV channel News Nation filmed a story about the military training at an academy in Ukraine of teenage boys and girls to take part in the conflict.

Samtidigt höjde Ryssland mönstringsåldern till 21.
Citera
2023-02-16, 22:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Detta går så inåt helvete käpprätt för ryssen att det nästan är läge för Japan att göra slag i saken och "lösa" territoriella knutar som häng kvar alldeles för länge. De få minoriteter som lever på kurilerna måste vara rätt leda på att verka i en sådan oerhörd loser-nation som Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in