2023-02-16, 02:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja den lägger sig på en viss höjd. Lyftkraften minskar ju i takt med att höjden ökar och när lyftkraften balanserar tyngdkraften så stannar den på den höjden.

Det är också så att åtminstone väderballonger bara fylls delvis, alltså på marknivå då. När höjden ökar så expanderar gasen tills ballongen är full. Är då höljet starkt nog så stannar ballongen då på den höjden. På så vis kan man "ställa in" önskad höjd vilket i dessa fall tycks vara där jetströmmarna finns.

När höljet expanderar så läcker mer gas ut så man måste hela tiden kompensera med att släppa barlast vilket oftast är vatten från en plastbehållare. Men väderballonger flyger normalt inte så länge att det egentligen behövs. Men vill man hålla en viss höjd så behöver man reglera.
Citera
2023-02-16, 02:49
Medlem
Att USA sköt ner de tre senaste ballongerna (10e - 12e februari) och som alla nyhetsmedia publicerade stort är garanterat en avledningsmanöver efter att journalisten Seymour Hersh den 8e Februari avslöjat att det var USA som sprängde Nord Stream 2 pipeline - något som dessa nyhetsmedia inte velat rapportera om. Se artiklar i tråden om detta
(FB) Gasläcka i Nord Stream 1 och 2. Vad har hänt, attack eller olycka? (2022-09-26)
Citera
2023-02-16, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Exakt hur man har justerat vikt och höjd vet ingenting om.
Men om man kan få leksaker att sväva på en specifik höjd
borde man kunna få saker över Alaska att göra det också.
https://youtu.be/zG9pBD0tr9g?t=333
https://youtu.be/zG9pBD0tr9g?t=388
Leksakerna är radiostyrda med en vikt som förskjuts framåt eller bakåt för att justera höjden. Finns det radiostyrningar som fungerar på 12 km avstånd och hur styr man en ballong som inte syns med blotta ögat?
Citera
2023-02-16, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Beroende av höljet, hur starkt det är.
Hur fungerar expansionen när föremålet är åttakantigt och har samma storlek som en liten bil på 12 km höjd. Hur tror du att den såg ut när den släpptes iväg. Innan den expanderades till den storleken och formen?
Citera
2023-02-16, 07:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur fungerar expansionen när föremålet är åttakantigt och har samma storlek som en liten bil på 12 km höjd. Hur tror du att den såg ut när den släpptes iväg. Innan den expanderades till den storleken och formen?

Den kan väl t.ex sett likadan ut men inte fullt uppblåst. Eller sett exakt likadan ut om den har en tryckventil.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-02-16 kl. 08:16.
Citera
2023-02-16, 08:57
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Leksakerna är radiostyrda med en vikt som förskjuts framåt eller bakåt för att justera höjden. Finns det radiostyrningar som fungerar på 12 km avstånd och hur styr man en ballong som inte syns med blotta ögat?

Det finns radiostyrda bilar på planeten Mars, som styrs från Jorden.
Så att radiostyra någonting på 12 km avstånd tror jag inte är något större problem.
Vad något över Alaska var för något vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det var en fisk.

Och om man, som jag skrev tidigare, har en total viktbudget på 1,3kg för någonting
som är stort som en bil tror jag inte att man lägger ner så många gram på någon
sorts framdrivning, utan mer driver med vinden.

Men att lägga sig på en någorlunda bestämd höjd är lättare genom att bara styra
vikten och/eller volymen.

Man lägger ner mycket möda på att vanliga trafikflygplan inte ska krocka med varandra.
Ett sätt att separera dom är att ge dem olika höjder som dom får flyga på.
Men egentligen är det inte höjden man går efter, utan efter lyfttrycket.
Och man har bestämt att det är säkert att separera trafiken med lufttryck
som motsvarar 300 m i höjdled, i dom flesta fall.
En svävande ballong är egentligen en stor lufttrycksmätare som lägger
sig på en höjd med ett lufttryck som motsvarar dess tyngd/vikt och volym.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-02-16 kl. 09:20.
Citera
2023-02-16, 09:41
Medlem
Arthur Dents avatar
Kan det varit en sådan här de sköt ner över sjön? Den beskrivs av den ena piloten som en svart container, den andra piloten tycker den ser lite metallisk ut.

https://www.youtube.com/shorts/APhypg-L458
Citera
2023-02-16, 11:05
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Kan det varit en sådan här de sköt ner över sjön? Den beskrivs av den ena piloten som en svart container, den andra piloten tycker den ser lite metallisk ut.

https://www.youtube.com/shorts/APhypg-L458

Ja en sån där från en annan galax måste det vara!
Kanske en sån här:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Z5jGIpXXXXciXFXXq6xXFXXXg/FREE-Shipping-2m-Large-Inflatable-Helium-Advertising-Cube-Ball-Inflatable-Square-Balloon-for-you.jpg _Q90.jpg_.webp

Jag har hört att dom har WALMART och SANYO i andra galaxer också.
Citera
2023-02-16, 15:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
På en varmluftsballong reglerar man värmen. På en gasballong reglerar man gasvolymen (släppa ut för att sjunka) och/eller barlasten (kasta för att stiga). Är det ett slutet system på gasballongen kan man suga tillbaka gas från ballongen genom en kompressor och lagra i en gastub, så att ballongens volym minskar och den sjunker. Släpper man in mer gas i ballongen ökar volymen och den stiger.
Hajjar. Men har dessa ballonger som rapporterats gastuber med sig? Måste ju vara förenat med ren livsfara när de störtar.
Citera
2023-02-16, 15:49
Medlem
https://www.facebook.com/reel/1542321339609577/?s=ifu
Citera
2023-02-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Att USA sköt ner de tre senaste ballongerna (10e - 12e februari) och som alla nyhetsmedia publicerade stort är garanterat en avledningsmanöver efter att journalisten Seymour Hersh den 8e Februari avslöjat att det var USA som sprängde Nord Stream 2 pipeline - något som dessa nyhetsmedia inte velat rapportera om. Se artiklar i tråden om detta
(FB) Gasläcka i Nord Stream 1 och 2. Vad har hänt, attack eller olycka? (2022-09-26)

Mycket trolig teori. Notera att medier arbetar likt en fårflock i många ämnen dagligen. Det beror på att en klan/kartell köper upp all lokalmedia även om det är förlustaffär. Folk har mer förtroende för lokalmedia och på så sätt får de in sin Agenda/Skenmanöver/PsyOps. De kan sin PsyOps. En grupp Sinclair äger 70% av alla lokalmedier i USA. I Sverige äger Bonniers news ännu mer. I skåne äger Bonnier nästan 100% av alla lokalmedier samtidigt som de misskrediterar sk "alt-medier" dvs konkurrens. De slåss inte om pengar, de kämpar för att kunna hjärntvätta DIG och styra DITT liv.

Så här fungerar PsyOps 1.30 min - Nazisterna anfaller, Ballongerna anfaller, Alt-media (konkurrens) hotar demokratin. (Oligarkins monopol att hjärntvätta DIG)

This is extremely dangerous to our democracy (1:36)
https://www.youtube.com/watch?v=srXpgB6RXx8
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-02-16 kl. 16:36.
Citera
2023-02-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det finns radiostyrda bilar på planeten Mars, som styrs från Jorden.
Så att radiostyra någonting på 12 km avstånd tror jag inte är något större problem.
Vad något över Alaska var för något vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det var en fisk.

Och om man, som jag skrev tidigare, har en total viktbudget på 1,3kg för någonting
som är stort som en bil tror jag inte att man lägger ner så många gram på någon
sorts framdrivning, utan mer driver med vinden.

Men att lägga sig på en någorlunda bestämd höjd är lättare genom att bara styra
vikten och/eller volymen.

Man lägger ner mycket möda på att vanliga trafikflygplan inte ska krocka med varandra.
Ett sätt att separera dom är att ge dem olika höjder som dom får flyga på.
Men egentligen är det inte höjden man går efter, utan efter lyfttrycket.
Och man har bestämt att det är säkert att separera trafiken med lufttryck
som motsvarar 300 m i höjdled, i dom flesta fall.
En svävande ballong är egentligen en stor lufttrycksmätare som lägger
sig på en höjd med ett lufttryck som motsvarar dess tyngd/vikt och volym.
Perseverance Rover väger drygt ett ton, finns det en radiostyrning som klarar viktbudgeten på 1.3kg?
Finns det någon teknik för att styra vikten eller volymen så att en åttakantig farkost stor som en liten bil kan hålla sig på en fastställd höjd i stratosfären? Behöver det regleras eller finns det en fast nivå med ett stabilt lufttryck där farkosten ligger stadigt? Jetströmmarna kan röra sig upp till 200m/s eller normalt runt 30-50 m/s, påverkas en ballong då av någon centrifugalkraft som behöver övervinnas?

Det borde vara ganska intrikat att hitta en balans mellan vikt, volym, gravitation och centrifugalkraft som gör att ballongen inte driver för högt upp och exploderar. Finns det någon formel för hur en sådan farkost skulle balanseras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in