2023-02-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det har byggts 3,600 Leopard 2 och med nuvarande tempo så kan de bygga två i månaden. Denna produktion är anpassad till efterfrågan. Om någon beställer 1k nya tanks så skruvar man produktionen.

Det finns många konkurrerande producenter också. Man behöver man inte ersätta med samma typ av MBT om någon modell inte kan leverera inom realistisk tid.

När produktionen skalas upp så blir saker billigare inte dyrare.

Jasså så du ser ont elproblem i värdekedjan? De komponent kris vilket man flagat för kraftigt i väst dom senaste 3-4 åren. Tror inte du kan skruva upp något när det är brist på delar för att bygga högteknologiska stridsfordon.
Citera
2023-02-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Källa på vad du påstår tack!

Källa på vad? Att USA säljer vapen till de länder som de ber skänka vapen till Ukraina? Googla, du får träff direkt. Detta är ingen hemlighet.
Citera
2023-02-16, 15:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Problemet är att Donetsk och Luhansk som Ryssland stjäla inte har en Rysk majoritetsbefolkning. Endast 38% procent av befolkningen där är etniska ryssar. Och inte ens det är en garant för att de vill tillhöra Ryssland.
Det finns ganska gott om exempel runt om i Europa på ryssar som ej längre vill tillhöra Ryssland.

Sen är knappast att stjäla territorium praxis lägre.
Finns det något exempel i Europa sedan andra världskriget där ett område har gått från en stat till en anna?
Finns inte ens många exempel från övriga platser i världen.
Finns det en etnisk majoritet i ett land som ej längre vill tillhöra det landet så kan de få viss autonomi.
I undantags fall får de bilda en självständig stat. Men att gå från en stat till en annan är knappast brukligt i modern tid.

Nu har ju läget varit så att dessa regioner haft folkligt stöd i att bilda självständiga regioner med egna parlament osv inte tillhört Ryssland. Detta redan sedan 90-talet. Man försökte få stöd för liknade tankar även i kharkiv och odessa med vilket man inte fick.
Citera
2023-02-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Får du 38% från wikipedia eller? Kan intyga dig att det stämmer inte. Kan finnas flera förklaringar till det. Hör från flera källor (ryssar och ukrainare att specifikt Donbas är 99% ryskt. Odessa och Kharkiv kanske är 50-50 men inte Donbas.

Finns massor med gränser som ritats om i Europa sedan WW2. Jugoslavien är det tydligaste exemplet. Sovjets fall innebar att massa nya stater bildades. Tyskland återförenades.

Gränser är inte statiska, inse det!

Du har nog blandat ihop etniska ryssar med ryskspråkiga ukrainare.
Det finns en hel del ryskspråkiga ukrainare i Donetsk och Luhansk. Totalt finns närmare 90% rysstalande i dessa områden, men att de är rysstalande är knappast en garant för att de vill tillhöra Ryssland.
Exempelvis Zelensky tillhör de rysstalande Ukrinarna.

Just forna Jugoslavien är ju ett exempel där områden fått varierad grad av autonomi eller självständighet. Men inte gått från en stat till en annan.
Det tillhör inte vanligheten att gränser flyttas och områden går från en stat till en annan. Speciellt inte i Europa efter andra världskriget.
Citera
2023-02-16, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja precis. För vad skulle Jesus göra? Jo, han skulle invadera, våldta och kidnappa barn. Sån tur att vi har er kristna som står upp för dom goda värdena.

Ukraine är rysk mark basta! Likaväl som Skåne, Halland och Blekinge är dansk mark, men är medelertidig besat av svensken. Danskerne är dock såna ynkrygg, att de aldrig kommer och försvara mig som dansk, om det blev förbjudet och prata dansk, vad jag fan i mig har tänkt mig fortsätta med, då jag befinner mig på dansk mark!!
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Sant, men då skulle de aldrig invarderat ett grannland till att börja med. Femma på att hon snart blir en del av statistiken för Rysslands brain drain och får toppjobb i fredligt land.
Har för mig att hon försökte gå i pension för ett tag sedan men stannade efter vädjan från Putin. Hon ingår antagligen i Putins inre cirkel.

Blir svårt för henne att lämna landet eftersom hon ligger på sanktions listan.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Stackars killen som var tvungen att ta av alla döda deras ukrainska uniformer för att sätta på dem ryska uniformer. Jag undrar lite varför han var tvungen att göra detta grisiga arbete?

Nej men väldigt många som sympatiserar med ryssarna kommer fly därifrån som de gjorde i Kherson. På samma vis som ukraina-trogna flytt västerut. De kommer flytta tillbaka och då kommer kollaboratörer att fly österut. Gäller även Krim; alla som flyttat dit från Ryssland efter 2014 kommer sticka hem till Moder Ryssland.

De flyttar för att det skulle vara farligt att inte flytta.
Citera
2023-02-16, 15:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Du menar att de vinner kriget när de nu försöker återerövra deras förlorade markområden? Du är medveten att du själv skriver och förmodligen inser hur vriden vår media är. De vinner inte mark utan det är tvärstopp i avancemanget. Ryssland kommer välta omkull Ukraina. Hoppas världen vaknar upp och ser vad USA har åstadkommit för skada i väst

Du är lite svår att förstå. Men i punktform:
  1. Jag menar att Ukraina ser ut att vinna kriget när de återerövrar förlorade områden. De försöker inte bara utan har återtagit stora områden, kring Kiev, Lyman, Kharkiv, Kherson och Sumy, som du väl borde veta.
  2. Jag är medveten om att jag skriver (jag är alltså ingen bot om det är det du tror.)
  3. Jag delar inte din uppfattning om att vår media är vriden men du kanske menar rysk media när du skriver vår?
  4. Jag håller med om att det gått segt med återerövringen de senaste månaderna men å andra sidan har inte heller Ryssland gått framåt. Bara hoppas att tempot i Ukrainas återerövring kan ökas. Reqonquistan tog 780 år.
  5. Jag tror inte att Ryssland kommer att "välta omkull" Ukraina, vad det nu betyder.
  6. Jag delar inte uppfattningen att USA har åstadkommit skada i väst, tvärtom, och dessutom ingår USA i väst. I närtid uppstod stora problem när Trumpen styrde, men nu är det bättre.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-02-16 kl. 15:55.
Citera
2023-02-16, 15:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jasså så du ser ont elproblem i värdekedjan? De komponent kris vilket man flagat för kraftigt i väst dom senaste 3-4 åren. Tror inte du kan skruva upp något när det är brist på delar för att bygga högteknologiska stridsfordon.
Det är knappast något problem för prioriterad verksamhet.

Bristen innebär att elektronik för privatpersoner blir dyrare. Det är inga som helst problem att köpa avancerat elektronik i väst för den som betalar.

Det är inte de enskilda komponenterna i ett stridsfordon som gör det avancerat, det är kombinationen av många komponenter samt mjukvaran.
Citera
2023-02-16, 15:53
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Källa på vad? Att USA säljer vapen till de länder som de ber skänka vapen till Ukraina? Googla, du får träff direkt. Detta är ingen hemlighet.
Ok du hade ingen källa! Då vet vi att du drog det ur röven som vanligt!
Citera
2023-02-16, 15:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De flyttar för att det skulle vara farligt att inte flytta.

Ja för vissa. För andra är det så att deras framtidsutsikter är dåliga. De kommer ha svårt att få jobb, grannar kommer vara misstänksamma och otrevliga mot dem etc.
Citera
2023-02-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Får du 38% från wikipedia eller? Kan intyga dig att det stämmer inte. Kan finnas flera förklaringar till det. Hör från flera källor (ryssar och ukrainare att specifikt Donbas är 99% ryskt. Odessa och Kharkiv kanske är 50-50 men inte Donbas.

Finns massor med gränser som ritats om i Europa sedan WW2. Jugoslavien är det tydligaste exemplet. Sovjets fall innebar att massa nya stater bildades. Tyskland återförenades.

Gränser är inte statiska, inse det!

Sluta ljuga!
Majoriteten i Donbas är Ukrainare och har så varit under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in