2023-02-15, 16:14
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag har sett Bergmans samtliga filmer. Filmnörd som jag är. Flera av dom mer än en gång. Jungfrukällan var ett tag sen så varför inte. Kan se om den.

Men av en enda anledning ser jag om dom.
Inte för Bergmans s.k. geni.

Det är Sven Nykvist med sitt foto som är värd all hyllning.
Det är Sven Nykvist som borde vara på vår sedel 200kr, inte skådespelat neurotiska repetitiva förutsägbara Bergman.

Håller helt med. Sven Nykvist är den bästa filmfotografen Sverige någonsin haft.
Citera
2023-02-15, 16:15
Medlem
DarthmangoJuices avatar
Spontant reagerade jag på Tillbaka till framtiden (30), Lejonkungen (36) och Ford vs. Ferrari (210). Då har jag inte räknat med alla Star Wars-filmer och Pixar-filmer som självklart inte är top-1 000 ens. Men det verkligt märkliga är at Deer Hunter endast kvalar in på 190. Ett mästerverk med något för alla.
Citera
2023-02-15, 16:43
Medlem
Älskar sci-fi men hatar Interstellar, detta trots att jag gillar skådisarna också. Den är bara jobbig. Jag såg inte klart den första gången (vad jag kan minnas). Gett den två chanser till genom åren och orkar bara inte.

Inception. Jag har sett den. Kommer inte ihåg någonting. Jag har satt betyget 7/10 ser jag.
Citera
2023-02-15, 16:44
Medlem
The Shawshank Redemption är förutsägbar, kristen amerikansk moralkaka till film som för mig inte har på listan över bästa filmer att göra, än mindre i dess topp.

Batman och andra superhjältefilmer, cyniskt skapade av filmbolagen med en targetgroup bland tonåringar och lågbegåvade vuxna, tillhör självklart inte heller filmhistoriens mest glänsande guldkorn. Att de är med på listan kan bara ses som ett uttryck för kulturens totala infantilisering.

Sagan om Ringen, Tillbaka till framtiden och Star Wars osv kan vara underhållande med imponerande miljöer, men bland historiens bästa filmer? Nej. Också det ett uttryck för att vuxna många gånger numera aldrig blir vuxna kulturellt.

Forest gump: kul att få halva 1900-talet sammanfattat men en film vars huvudkaraktär är en Tom Hanks som spelar invalido har inget på en lista över bästa film att göra. Inget med Tom Hanks har det. Ofta trevliga och bra drama han är med i, men inte mer än så. Filmens Big Mac: äts snabbt - glöms bort snabbt.

Seven, matrix och fight club - helt ok filmer men inte mer än så. Har mycket gemensamt: kom runt millennieskiftet och riktar sig till grabbar i sena tonåren genom att bekräfta och kamma medhårs, framförallt genom att få tittaren att känna sig förbannat smart och filosofisk, trots de oerhört platta resonemangen som förs.
Citera
2023-02-15, 16:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Bland topp tjugo är åtta filmer gjorda under nittiotalet. Det säger nog en del om vilken målgrupp som betygsatt mest.
90-talet var ju när dom bästa filmerna gjordes. Filmtekniken var utvecklad och "professionaliserad" med specialeffekter och modern utrustning men man kunde fortfarande göra filmer som hade ett djup med en genomtänkt och bra handling. Dagens filmer saknar röd tråd och är inte genomtänkta alls. Dessutom är dom inte autentiska då allt ska vara så WOKE nuförtiden.

Har inte sett mer än kanske en handfull filmer gjorda efter 2000 som inte har varit bortkastad tid.
Citera
2023-02-15, 16:53
Medlem
Intressant tråd. Men problemet är för de som vill nämna fem filmer som ska bort. Vilka fem ska istället in? Då blir det liiiite svårare.
Citera
2023-02-15, 17:00
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Jag har sett Bergmans samtliga filmer. Filmnörd som jag är. Flera av dom mer än en gång. Jungfrukällan var ett tag sen så varför inte. Kan se om den.

Det är Sven Nykvist som borde vara på vår sedel 200kr, inte skådespelat neurotiska repetitiva förutsägbara Bergman.

Dumheter. Nykvist själv skulle vara den första att erkänna Bergmans geni. Förövrigt var det Gunnar Fischer som stod bakom kameran i många av Bergmans mest berömda verk.
Back on topic så är såklart Nyckeln till frihet den mest överskattade. Överlång, förutsägbar med träiga rollprestationer. Säger väl en del om människors intellektuella nivå då en sån medelmåttig film toppar listan.
Senast redigerad av Sanctus 2023-02-15 kl. 17:02.
Citera
2023-02-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
90-talet var ju när dom bästa filmerna gjordes. Filmtekniken var utvecklad och "professionaliserad" med specialeffekter och modern utrustning men man kunde fortfarande göra filmer som hade ett djup med en genomtänkt och bra handling. Dagens filmer saknar röd tråd och är inte genomtänkta alls. Dessutom är dom inte autentiska då allt ska vara så WOKE nuförtiden.

Har inte sett mer än kanske en handfull filmer gjorda efter 2000 som inte har varit bortkastad tid.

Horace Engdahl har argumenterat för att filmens storhetstid var på 40-talet, efter ett par årtionden av teknisk utveckling och experiment under tidigt 1900-tal, och att det därefter långsamt har stelnat till och blivit fegare och allt sämre.

Själv ser jag nog 70-talet som filmens storhetstiden, där filmskaparna fortfarande hade makten över budget och produktion och kunde göra kompromisslösa filmer, samtidigt som det berättartekniskt utvecklats och var friare.

80-talet och framöver är mest bara Indians Jones och annan bred färgglad underhållning för hela familjen direkt från filmfabriken.
Citera
2023-02-15, 17:17
Medlem
Kubrick´s katalog, måste man falla in i hyllningskören på den?!
Nä, skämt åsido; nu man blivit äldre och känner sig alltmer "jordnära", är faktiskt SciFi-rullar något jag undviker nuförtiden.

Och ja, "2001 - A Space Odyssey" ÄR enormt överskattad i mina ögon.

En rulle som 1968 säkert var det mäktigaste många dittills sett, mitt uppe i NASA´s alla månfärder.
(Som kulminerade omkring fyra på morgonen - svensk klocka - 21:a Juli 1969.)

D vá då D!
(OK: såg precis att den "bara" ligger 91:a, men..., ändå.)

Visuellt tycker jag den 14 år yngre Blade Runner är mer av en fullträff, men som i övrigt är ett enormt sömnpiller.
(Roligt för övrigt att de Star Wars-rullar som har mest feeling - för oss lite äldre - fortfarande uppskattas mest.)
Citera
2023-02-15, 18:17
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastukuk
The Shawshank Redemption är förutsägbar, kristen amerikansk moralkaka till film som för mig inte har på listan över bästa filmer att göra, än mindre i dess topp.

Batman och andra superhjältefilmer, cyniskt skapade av filmbolagen med en targetgroup bland tonåringar och lågbegåvade vuxna, tillhör självklart inte heller filmhistoriens mest glänsande guldkorn. Att de är med på listan kan bara ses som ett uttryck för kulturens totala infantilisering.

Sagan om Ringen, Tillbaka till framtiden och Star Wars osv kan vara underhållande med imponerande miljöer, men bland historiens bästa filmer? Nej. Också det ett uttryck för att vuxna många gånger numera aldrig blir vuxna kulturellt.

Forest gump: kul att få halva 1900-talet sammanfattat men en film vars huvudkaraktär är en Tom Hanks som spelar invalido har inget på en lista över bästa film att göra. Inget med Tom Hanks har det. Ofta trevliga och bra drama han är med i, men inte mer än så. Filmens Big Mac: äts snabbt - glöms bort snabbt.

Seven, matrix och fight club - helt ok filmer men inte mer än så. Har mycket gemensamt: kom runt millennieskiftet och riktar sig till grabbar i sena tonåren genom att bekräfta och kamma medhårs, framförallt genom att få tittaren att känna sig förbannat smart och filosofisk, trots de oerhört platta resonemangen som förs.
Att vara ”vuxen kulturellt” är att vara en pretentiös snobb?
Citera
2023-02-15, 18:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:

I second that!
Citera
2023-02-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Att vara ”vuxen kulturellt” är att vara en pretentiös snobb?

Kan, men behöver inte vara det.

Att vara vuxen kulturellt handlar enligt mig om att inte följa minsta motståndet lag i alla lägen, dvs att inte bara konsumera det lättsmälta och färdigserverade. En del i detta bör vara att tex ha lite distans till superhjältefilmer, som väl ändå inte ska ses som tillhöra filmhistoriens höjdpunkter?

I den infantila kultur vi lever i låter sig fullvuxna individer mata sig fulla med filmens motsvarighet till smågodis, full med snabba kickar, utan ett uns av fiber. Det gör dem lata och dumma, med kort attentionspan utan förmåga att följa längre resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in