Citat:
Ursprungligen postat av
frekkinhead
De stödjer Ukraina för att ukrainarna är vackra, lugna och vi känner att de har en större "koppling" till svenskar. Tänk dig nu om t.ex. ett land i Afrika (ex. Zimbabwe) skulle invaderas, kanske till och med på större skala, och en massa afrikaner börjat fly hit. Skulle vi då se Zimbabwes flagga överallt på gatorna, på folks Facebookbilder? Tror inte det
Det är inget scenario man behöver hypotetiskt föreställa sig utan det händer och har hänt. Kongo invaderades av Rwanda vid sekelskiftet vilket ledde till det blodigaste kriget i världen sedan andra världskriget.
Nu tog sig få kongoleser hit, men desto fler från Somalia och Eritrea, som drabbats av inbördeskrig och krig med grannländer. I vänster- och regeringskretsar har det funnits ett stöd för att ta emot migranter från dessa länder, men knappast i de breda folklagren.
Stödet för ukrainska migranter är desto större och finns även i kretsar där man är skeptisk till migranter från Afrika och Mellanöstern, inklusive många Sverigedemokrater, som menar att det här är precis vad de hävdat hela tiden, att vi ska ta hand om flyktingar från vårt närområde, och möjligen hjälpa afrikanska och arabiska närområden att ta hand om sina egna.
Eftersom jag själv inte är någon batiktant med pk-psykos håller jag helt med om detta synsätt. Ukraina ligger till skillnad från exempelvis Irak eller Somalia i det svenska närområdet. Ska man vara lite löjligt storsvenskt patriotisk kan man även peka på att Ukraina och Sverige har ett historiskt vapenbrödraskap sedan Karl XII och Mazepa, men jag tycker personligen att sådana argument är överflödiga.