2023-02-15, 14:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det var som fan. Ska man tolka det som att Wagner struntar i Bakhmut, då? Det är väl nästan inga reguljära ryska förband som strider där heller. Mycket oväntat om slaget om Bakhmut skulle vara över.

Djärvt eller dumdristigt att gå på offensiven helt på egen hand. De har knappast artilleri med sig heller att ställa upp, om det nu går så fort. Det motstånd de möter befinner sig antagligen långt utom räckhåll för ryskt artilleri. Och så vidare.
Flyg? Amerikanerna säger att ryskt flyg opererar i Donbass och vill förse Ukraina med mer luftvärn, men det tycks oklart hur stort problemet är.

Wagner gör det nog inte ensam, det finns andra trupper där. Men oväntat om de slutar att anfalla i Bakhmut när de äntligen har kommit väldigt nära staden. De har ju tagit vissa förorter.
Citera
2023-02-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta är redan utrett sedan länge. Fransmannen blåljög.

https://www.stopfake.org/en/how-the-frenchman-adrien-bocquet-whitewashed-russian-war-crimes-in-bucha/

Låter som karaktärsmord och "damage control". Jag tenderar att tro den Ryska sidan faktist. Är det inte lite konfirmationsbias? Usa sa att dem inte spionerar på andra? Assange och Snoweden refuterade den vansinniga iden,resultat? Dem riskerar döden. Det är ju kontentan av det hela. Min känsla är att världens mest korrumperade regime iscensatte allt. Att ta några bilder på bakbundna lik säger ingenting, det förstår ni också? Det man behöver är en visseblåsare likt dem amerikanske som avslöjade västerländska krigsbrott. Det är det vi behöver. Ibland känner jag att västerlännignar tyvärr inte kan acceptera verkligheten och skapar egna falska verkligheter.
Citera
2023-02-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ett långvarigt lågintensivt krig längs en gräns inne i Ukraina som ingen vinner på till att börja med. Många år av sånt.
¨
Hm.. låter intressant. För det känns inte som att Ryssanran är inteesserade av terriotriella erövringar?
Citera
2023-02-15, 14:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Låter som karaktärsmord och "damage control". Jag tenderar att tro den Ryska sidan faktist. Är det inte lite konfirmationsbias? Usa sa att dem inte spionerar på andra? Assange och Snoweden refuterade den vansinniga iden,resultat? Dem riskerar döden. Det är ju kontentan av det hela. Min känsla är att världens mest korrumperade regime iscensatte allt. Att ta några bilder på bakbundna lik säger ingenting, det förstår ni också? Det man behöver är en visseblåsare likt dem amerikanske som avslöjade västerländska krigsbrott. Det är det vi behöver. Ibland känner jag att västerlännignar tyvärr inte kan acceptera verkligheten och skapar egna falska verkligheter.
Läste du ens igenom länken och kontrollerade om deras fakta stämmer???

Gör man det så inser man att de har rätt och denna Adrien Bocquet är en lögnare.

Sedan förstår jag att du vill få alla att tro att väst bara ljuger men så är det inte alltid förstår du. Att du tror mer på rysk sida är skrattretande.
Citera
2023-02-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad kul. Då kan man påminna om detta inlägg av Saggi:

Postades för snart två månader sen, och tiden bara går.

Tyvärr väljer Ukraina att slösa sina trupper i Bachmut.
t.o.m USA vädjar till Zelensky att dra tillbaka trupperna men de skickar bara ännu fler till köttkvarnen.
Det är väl därför de just nu tar det lilla lugna.
Citera
2023-02-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det hade varit mer intressant att läsa om du skrivit vad för olika fall av "självständig" som du kan se, i worst case och best case.

Det där med att Putin är rädd för demokrati i Ukraina ser jag som en narcissistisk runkfantasi från självbelåtna väst-"intellektuella".

Ni moskoviter är verkligen, för att låna ett uttryck från ett socialdemokratiskt kommunalråd, så dumma att "klockorna stannar och blommorna vissnar!" Du sitter och navelskådar om ointressanta smådetaljer medan EU håller åter en presskonferens om Rysslands vidriga krig i Ukraina. Ursula von der Leyen i dag:

"For almost a year, Russia’s war of aggression has been sowing death and destruction.
We are making Russia pay.
Today, we are turning up the pressure with a 10th package of sanctions."

Fatta att din del av världen i snart ett år nu kämpat emot mobbaren Ryssland. Hela den fria världen anser att Rysslands agerande är det största hotet mot världsfreden sedan Hitler. Tycker du inte det är dags att kliva över till den goda sidan som stödjer offret Ukraina? De kommer ju ändå vinna till slut. Slava Ukraini!

https://twitter.com/vonderleyen
Citera
2023-02-15, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Helt omöjligt ännu att skilja på vem ryssar har rensat ut, och vem som ukros har rensat ut och skyller på ryssarna, och vad som bara är fake. Jag tror att extremister infiltrerar vissa människorättsorganisationer. Aldrig i världshistorien har en krigförande sida haft så mycket att tjäna på att ljuga ihop övergrepp. Min gissning är att vissa miliser i DPR/LPR var lika illa som Azov. Och ryssarna har visat vissa tecken på att inte kunna eller vilja styra sina trupper. Men där är en enorm felmarginal, jag vågar inte gissa.

Fetat: Ja de hade likartad bakgrund i nationalistiska supporterklubbar till fotbollslag. De var bara nationalister för olika sidor. De var också ryskspråkiga på båda sidor och från samma landsända, så de var nog mycket lika. Vice har en gammal dokumentär om de på "Donbassidan". När de tagit kontroll över området med hjälp av ryska trupper så blev de utbytta i ledningen av andra mer "kultiverade" personer som ryssarna utsett till att styra där. Man får se när de tvingas lämna stadshuset och de är väldigt sura och öppenhjärtiga mot de som filmar dokumentären. Lite som Azov från att varit en nästan självständig militär styrka tvingades att bli en del av den reguljära ukrainska armén.
Citera
2023-02-15, 14:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Wagner gör det nog inte ensam, det finns andra trupper där. Men oväntat om de slutar att anfalla i Bakhmut när de äntligen har kommit väldigt nära staden. De har ju tagit vissa förorter.
Har fått för mig att det i princip bara är Wagner som slagits i Bakhmut efter nyår, men det kan ju hända att de i stället slagit sina påsar ihop med andra ryska förband och gjort ett överraskningsanfall när ungefär alla tänker att det maler på i Bakhmut.

Går Wagner först? Kan det bli en sorts kapplöpning till Sloviansk mellan Wagner och reguljära ryssar — en rysk favoritgren? Intressant att de alltså rört sig över fälten och inte tagit bilvägen. De lär sig.
Citera
2023-02-15, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta är redan utrett sedan länge. Fransmannen blåljög.

Hoppas någon dödar honom, har total nolltolerans mot sånt där.
Citera
2023-02-15, 14:22
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Jag menar att man "fish the barrel" just nu, detta kommer bara ha ett utfall, det vet alla här. Från Svensk håll skulle jag önska att man höll sig vid sidlinjen. Detta Turkiet konflikt ärju en välsignelse!
Nån som kan översätta detta till svenska?
Citera
2023-02-15, 14:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
t.o.m USA vädjar till Zelensky att dra tillbaka trupperna men de skickar bara ännu fler till köttkvarnen.
Vilka tror du själv förlorar mest soldater vid en långsam offensiv?

De som försvarar eller de som anfaller utan plan?

Så det är inte skälet till att man inte tar Bakhmut.
Citera
2023-02-15, 14:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nu är det bortom tvekan fastställt att Ryssland använder sin gamla groteska taktik där manspillan inte ses som någon förlust. Dessutom är det Ryssland och dess lilla legoarmé som attackerar befäst bebyggelse. Det råder ingen tvekan om var de stora förlusterna hamnar. Men du kör en ryssfemma och vänder bara på kuttingen och vips är det tvärtom. Det är Ukraina som anfaller bebyggelse med förstavärldskrigstaktik. Det är Ukraina som inte klarar av att ryska bögar paraderar i sina städer. Allt är tvärtom.

Varför blir det så för dig? Skäms du innerst inne över Ryssland?

Och dessutom:

Citat:
[…]

Sen tror jag att Wagnergruppen kommer att ta över Bakhmut inom två veckor.

[…]

Tiden går Saggi tiden bara går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in