2023-02-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
I Stockholm?

Jag är 28 år gammal, har en kandidatutbildning och har en lön som jag kan spara på 15 000 på, kanske till och med 20 000 om jag lever riktigt snålt. Hade jag haft sambo hade jag kunnat spara 20 000 kanske till och med 25 000 i månaden. En 500 000 kronors kontantinsats hade jag kunnat ordna på 33 månader om jag sparar 15 000 per månad, 25 månader om jag sparar 20 000 per månad. Tillsammans med en partner, en lägenhet på 10 månader med samma lön där vi delar på hushållsavgifter skulle man kunna spara 25 000 kronor var, dvs 50 000 per månad och vi har en lägenhet med kontantinsats på 10 månader. Detta om jag enbart sparar pengarna på bank och inte investerar något öht.
Citera
2023-02-15, 11:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ingen aning, jag konstaterar bara vad jag tycker är faktum.

Tror att många som växer upp i hyres accepterar det som ett faktum. Egen bostad är inte för dem... lite som att det bara är rika som kan köpa aktier.

En social inskolning till arbetarklass.
Jag har växt upp i hyreslägenhet, men varken jag eller mina syskon bor så. Det handlar inte om hur man är uppväxt, utan om man kan tänka själv.
Citera
2023-02-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
I Stockholm?

Japp i spånga.
Citera
2023-02-15, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Lite intressant statistik: i Sverige finns 170 000 hushåll med personer äldre än 24 år som fortfarande bor hos föräldrarna.

https://www.hemhyra.se/nyheter/casper-25-tvingas-bo-kvar-hemma-maste-ha-kontakter/

Förvisso, men svenska ungdomar flyttar av någon anledning hemifrån i stort sett först av alla ungdomar i europa. Så jag förstår inte riktigt problemet här? Vad det handlar om är att skaffa sig en relevant och framtidssäkrad utbildning och sedan börja jobba så tidigt som möjligt så löser det sig med bostad ganska per omgående.

Länken är från 2015, men tror inte att det är så stor skillnad idag.

https://www.europaportalen.se/2015/04/svenskar-forst-att-flytta-hemifran
Citera
2023-02-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ingen aning, jag konstaterar bara vad jag tycker är faktum.

Tror att många som växer upp i hyres accepterar det som ett faktum. Egen bostad är inte för dem... lite som att det bara är rika som kan köpa aktier.

En social inskolning till arbetarklass.

Verkligen inte. Jag och mina syskon är uppväxta i underklass men det är ingen av oss som lever så idag. Allt handlar om ditt tankesätt. Är du ett offer och tycker synd om dig själv så kommer du så klart att få smaka på det sociala arvet. Är du raka motsatsen så nej.
Citera
2023-02-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag har växt upp i hyreslägenhet, men varken jag eller mina syskon bor så. Det handlar inte om hur man är uppväxt, utan om man kan tänka själv.

Jo, det är ingen naturlag, men jag skulle säg att en statistisk predikering tyder på att det är så.

Det är välkänt att äpplena landar nära trädet.

Det är just för sådana som er jag kan tänka att man skall underlätta bostadssparande för ingångsfastigheten under en tidig del av vuxenlivet på något sätt.
Citera
2023-02-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Verkligen inte. Jag och mina syskon är uppväxta i underklass men det är ingen av oss som lever så idag. Allt handlar om ditt tankesätt. Är du ett offer och tycker synd om dig själv så kommer du så klart att få smaka på det sociala arvet. Är du raka motsatsen så nej.

jag tror de flesta som inte rör sig uppåt inte funderar så mycket alls.

Visst finns en viss social rörlighet, men kanske en större tröghet?
Citera
2023-02-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ja, för att alla ungdomar flyttar till Stockholm, jag vet för jag var en av dem när det begav sig.

Fast alla bruksorter har väl hög arbetslöshet idag? Tror inget skulle ändra sig bara för att de bor fler där. Tror helt enkelt att folk som vill driva företag inte vill bo där. Det främsta näringslivet har alltid varit i större städer, så är det bara.
Citera
2023-02-15, 11:44
Medlem
Citat:

Jag har svårt och se hur man kan vara så indoktrinerad i arbetarklassen. Förvisso så är vi uppväxta med vissa osunda levnadsvanor så som cigaretter,alkohol på helgerna, lön försvinner lika fort som den har kommit in på kontot etc. Men man umgås ju ändå med vänner och ser hur deras familjer fungerar samt omvärlden.
Citera
2023-02-15, 11:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

De jag känner som man kan anse lever i en låg medelklass, är i mina ögon sjukt korkade vad gäller ekonomi. De handlar mer än vad de egentligen har råd med när de får lön, kollar hur stor lönen är i juli för att då planera sommarens resa med mera.

Finns något över när månaden närmar sig slut, så handlas det istället för att sparas. Typ köpa en nya jacka som egentligen inte behövs istället för att stoppa in ett par tusen på fonder.
Citera
2023-02-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag är 28 år gammal, har en kandidatutbildning och har en lön som jag kan spara på 15 000 på, kanske till och med 20 000 om jag lever riktigt snålt. Hade jag haft sambo hade jag kunnat spara 20 000 kanske till och med 25 000 i månaden. En 500 000 kronors kontantinsats hade jag kunnat ordna på 33 månader om jag sparar 15 000 per månad, 25 månader om jag sparar 20 000 per månad. Tillsammans med en partner, en lägenhet på 10 månader med samma lön där vi delar på hushållsavgifter skulle man kunna spara 25 000 kronor var, dvs 50 000 per månad och vi har en lägenhet med kontantinsats på 10 månader. Detta om jag enbart sparar pengarna på bank och inte investerar något öht.

Om du inte har extremlön eller bor graaatiiis hemma - ska man behöva leva sååå
Citera
2023-02-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
De jag känner som man kan anse lever i en låg medelklass, är i mina ögon sjukt korkade vad gäller ekonomi. De handlar mer än vad de egentligen har råd med när de får lön, kollar hur stor lönen är i juli för att då planera sommarens resa med mera.

Finns något över när månaden närmar sig slut, så handlas det istället för att sparas. Typ köpa en nya jacka som egentligen inte behövs istället för att stoppa in ett par tusen på fonder.

Jo så brukar det vara och skall vi gissa att detsamma gäller deras föräldrar.

Ett ekonomiskt sinnelag uppfostras man med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in