Citat:
Ursprungligen postat av
Berkut
Fast hur tror du att det skulle gå till då, om det kom aliens hit?
Säg att människorna började utforska rymden lite mer seriöst om några hundra år, inte skulle vi skicka en enorm armada till varje planet. Vi skulle väl skicka ut små prob-rymdskepp. Säkert obemannade och med så lite logik och utrustning som möjligt. Kanske skicka ut självgående små drönare som bara samlar in data och skickar tillbaks, när de väl kommer in i en atmosfär lik vår så tappar de styrförmågan, skickar hem data och sedan svävar fritt tills de krashar.
Är ju inte ett helt omöjligt scenario.
Ingenting är omöjligt och väldigt få har faktiskt kunskap om det hela. Men jag höjer ett sådant liv så pass mycket över mänsklig teknik och utveckling att jämförelse av vad vi skulle göra blir irrelevant. För det blir inte vi (människan där hon befinner sig just nu) som kommer åstadkomma detta heller. I den mån att vi faktiskt tror att det överhuvudtaget är jämförbara på något plan.
Detta kan jag givetvis inte veta. Så jag får värdera det mot alla andra förklaringar. Där intelligent liv och ufo och konspiratoriskt smussel värderas lägre än flera andra förklaringar baserat på min egna uppskattade sannolikhet för ingående variabler.
Varför skulle vi ens anta att de behövde kunna befinna sig så nära och bli nedskutna för att ha förmågan att extrahera den mänskliga rasen på information man söker. Jag menar att jag sätter sannolikheten till högre att jämförelse med vad vi människor skulle göra, i de fall detta faktiskt inträffade just nu, är ojämförbara i all väsentligt utsträckning