2023-02-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Det finns två sorters krig, det ena handlar om land, slåss för land, ta land, försvara land. Det andra handlar om arméer, din militär vill destruera motståndarens armé.
Ukraina och deras ägare USA har i princip jobbat på det första, landvinningar visar på framsteg osv. Du blir glad och tror att det spelar roll.
Ryssland har inte brytt sig så mycket om mark, de har istället nött så hårt på den ukrainska armén att reservister i sextioårsåldern har tvingats till fronten.
Med andra ord, Ryssland har den rätta strategin, och därför är jag övertygad att de har övertaget.
Trots alla videoklipp som visar motsatsen. Trots alla enorma fiaskon Rysslands arme har begått. Ukrainas landvinningar har varit snabba och effektiva och inte kostat manskap. Rysslands har varit precis tvärtom. Det är fakta. Svart på vitt. Enda sitter du här inne o skriver en annan sak.

Men du vet en sak va? Det spelar ingen roll att du sitter här o ljuger. Dom som faktist tar riktiga beslut har redan sett hur extremt inkompetent den ryska armen är.
Så du kan sitta här o ljuga dig helt blå i ansiktet. För alla andra spelar den ingen roll. Hoppas du kan inse det.
Citera
2023-02-11, 23:18
Medlem
Allt började egentligen redan när Obama klappträet gick ut offentligt och sa att Georgien och Ukraina borde få bli medlemmar i NATO. Sedan är Tyskland och Frankrike ännu mer korkade och säger aldrig i livet. Då såg Putin sin chans innan något skulle råka ändras. Hela taktiken bygger på att NATO inte ska släppa in länder som ligger i någon form av konflikt. Samma trams han kör i Moldavien och det kommer att förändras. Putteliten har bitit av lite för mycket och nu ryker strax allt. Inte ens att Trump återväljs kommer att förändra detta. Vi får ändå tacka Trumpen för alla Javelins.

Att Obama inte får mer skit för hur han hanterat Putin är ett jävla skämt och detsamma gäller för tyska och franska ledarna.
Citera
2023-02-11, 23:20
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Du är en dramaqueen!

Låt gå för det. Men jag tillhör inte dem som identifierar sig med ett "lag" och sitter och gottar sig åt klipp när motsåndarlagets soldater sprängs i stycken. Något som många hjärntvattade propagandaoffer gör här...

Men som du säkert vet har Washington en väldigt likartad plan för Taiwan i bakfickan som den i Ukraina. Som proxykrigare mot Kina denna gång och inte Ryssland. Med Japan och Filippinerna som vasaller i stället för de korkade gimpsen i EU...

Det kommer att bli blodigt det också, garanterat.
Senast redigerad av Drozd 2023-02-11 kl. 23:37.
Citera
2023-02-11, 23:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Moraliskt menar jag att annektering i sig är varken rätt eller fel.
Om Sverige går in och tar tillbaka St. Petersburg, förhåller du dig då ambivalent till detta? Ser man historiskt på västra Ryssland så är det uppenbart att ett stort landområde, inklusive St. Petersburg, borde tillhöra Sverige.

När du säger att det varken är rätt eller fel att gå in och ta städer i ett annat land, är det själva övertagandet du då primärt tänker på? Eller omfattas också de massmord som Ryssland gör sig skyldig till när de annekterar andra länders landområden? Eller menar du att det är okej också med mord och övergrepp på civila som bor i de områden som du varken tycker att det är rätt eller fel att någon går in och tar?
Citera
2023-02-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det som kommer hända om Ryssland försöker starta kärnvapenkrig är följande:
1) Utländsk underrättelsetjänst fångar upp de signalerna. CIA, MI5, Mossad har stenhård koll på Rysslands kärnvapen.
2) I god tid innan Ryssen hinner ge order om att anfalla, så har USA bombat bort Ryska kärnvapensilos, sänk ryska kärnvapenubåtar, och inkapaciterat ryskt bombflyg.
3) Nu är Ryssland en radioaktiv öken, men resten av värdlen fortsätter som om inget har hänt.

Alla skräckscenarier om Rysk kärnvapenanvändning bygger på ett Ryssland som är kompetent. Deras misslyckade anfall mot Ukraina visar med all önskvärd tydlighet att Ryssland inte skulle kunna använda kärnvapen utan att själv bli förintade först.

Nu tror jag inte att Ryssland kommer att starta något kärnvapenkrig, dock reagerade jag på det fiktiva scenariot att t.ex. Kina skulle anfalla Ryssland. I det scenariot kan inte användandet av ryska kärnvapen uteslutas, då känns risken relativt stor även om det inte är 100% säkert.
Jag tror inte heller att USA hinner bomba bort alla ryska kärnvapen eller ens tillräckligt många om rysarna skulle bestämma sig för att starta ett kärnvapenkrig vilket jag måste poängtera är extremt osannolikt.
Citera
2023-02-11, 23:24
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Låt gå för det. Men jag tillhör inte dem som identifierar sig med ett "lag" och sitter och gottar sig åt klipp när motsåndarlagets soldater sprängs i stycken. Något som många hjärntvattade propagandaoffer gör här...

Men som du säkert vet har Washington en väldigt likartad plan för Taiwan i bakfickan som den i Ukraina. Som proxykrigare mot Kina denna gång och inte Ryssland. Med Japan och Fillipinerna som vasaller i stället för de korkade gimpsen i EU...

Vem bryr sig om folk dör, det dör miljoner av människor varje år, sluta va en dramaqueen och bete dig som en man.. Buhu USA e dum, EU är körd, Buhu. väx upp och ta ansvar för ditt eget misslyckanden. Vem bryr sig.... Lev och njut av livet! Eller fortsätt va en loser, upp till dig..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Faktiskt inte. Bert är en gammal vän till min far och själv har jag ända sedan jag var en liten flicka, hört den mycket vänlige Bert berätta om ett ryssland i fritt fall. De enda som av någon anledning tycks hata ryssland och dess befolkning är, om man ska vara ärlig, ni pro-putinister. Men ni förstår nog inte bättre, av era inlägg i tråden att döma.

Käft nu.
Så du menar att Ryssland har varit i fritt fall så länge denna Bert varit där? Jag hade rätt då, han lämnar då han slutligen inser att Ryssland går vidare och växer på annat håll.

Det är väl klart att du och andra i tråden hatar ryssar och alla andra som inte gör som makten vill att man ska göra, som du säger, hålla käften och lyda.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför inte fråga de afganska kvinnorna
Afghanistans regim 2001 kanske borde undvikit att kapa flygplan och döda 3000 amerikaner. USA har inte aktivt försökt döda Afghanistanska kvinnor. Däremot har Ryssland aktivt mördat ukrainska kvinnor och barn. Det är en väsentlig skillnad.
Citera
2023-02-11, 23:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det här är ett helt sjukt påstående. Ukrainas skattebetalare har byggt vägar, hus, broar, järnvägar och annan infrastruktur i östra och södra Ukraina för mångmiljardbelopp. Intäkter från lantbruk, hamnar, stålverk och andra industrier har genererat miljarder i intäkter till de boende i området och till den ukrainska statskassan. När diktaturen i Ryssland går in och tar städer, är det stölder från det ukrainska folket som är så omfattande att det inte går att sätta pris på det.

Och då har vi inte ens börjat prata om de enorma övergrepp som den ryska militären sysslar med mot den ukrainska civilbefolkningen. Du kan ju ringa de anhöriga till de 600 mördade kvinnorna och barnen i teatern i Mariupol och berätta att Rysslands annektering inte är ett stort problem:
https://apnews.com/article/Russia-ukraine-war-mariupol-theater-c321a196fbd568899841b506afcac7a1

Folket är de som bor i området i lika hög grad. Historiskt sett har heller inte argumentet "men vi har ju betalat jättemycket pengar" fungerat. Britterna körde också det argumentet mot många kolonier. Men de ville inte vara en del av Storbrittanien ändå.

Och jag pratar inte om att kriget inte är ett problem. Jag relativiserar det. Det är samma problem som många andra krig. Och frågan är om det minst dåliga är att dra ut på det i 5 år till. Ska man fundera på "minst dåliga" så får man också fundera på "hur dåligt är annektering egentligen?".

Du kunde f ö hittat en siffra också där man påstod att det var 1000 döda i mariupolteatern istället. Lite mjäkigt av dig.
Citera
2023-02-11, 23:30
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Vem bryr sig om folk dör, det dör miljoner av människor varje år, sluta va en dramaqueen och bete dig som en man.. Buhu USA e dum, EU är körd, Buhu. väx upp och ta ansvar för ditt eget misslyckanden. Vem bryr sig.... Lev och njut av livet! Eller fortsätt va en loser, upp till dig..

Jag tolkar det som att det är dig likgiltigt att en kvarts miljon soldater dör i Ukraina för att neoconsvinen i Washington ska utvidga sin maktsfär. Lite svårt för mig att begripa, jag har inte samma cuck-mentalitet som du. Men bra X3tream, då vet vi var du står...
Citera
2023-02-11, 23:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om Sverige går in och tar tillbaka St. Petersburg, förhåller du dig då ambivalent till detta? Ser man historiskt på västra Ryssland så är det uppenbart att ett stort landområde, inklusive St. Petersburg, borde tillhöra Sverige.

När du säger att det varken är rätt eller fel att gå in och ta städer i ett annat land, är det själva övertagandet du då primärt tänker på? Eller omfattas också de massmord som Ryssland gör sig skyldig till när de annekterar andra länders landområden? Eller menar du att det är okej också med mord och övergrepp på civila som bor i de områden som du varken tycker att det är rätt eller fel att någon går in och tar?

Du får skilja på invasion och annektering.

Invasion är väldigt ofta fel och en slags erkännande av misslyckande i min mening. Det var fel av ryssarna att invadera. De misslyckades med det diplomatiska spelet.
Citera
2023-02-11, 23:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Men som du säkert vet har Washington en väldigt likartad plan för Taiwan i bakfickan som den i Ukraina. Som proxykrigare mot Kina denna gång och inte Ryssland. Med Japan och Fillipinerna som vasaller i stället för de korkade gimpsen i EU...

Varken Kina eller Ryssland behöver anfall en granne. Gör dom det är det bara de själva som är skyldiga till kriget.
Om man anser att andra är skyldiga till sitt eget beteende, är man en riktigt mes. Riktiga män står upp för det man gör och skyller inta på andra. Frågan blir då, är ryssar mesar eller män.
Slutsatsen är uppenbar. Det gäller även de som stöder dem.
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-11 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in