2023-02-10, 14:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har läst igenom Muscarias inlägg och hittar inte det du refererar till. Jag antar att det måste vara en uppgift som kommit via PM?

Två inlägg av Muscaria fick mig dock att rygga till:

Muscaria placerar sig själv i knarkgänget i Lugnås och säger sig ha letat upp 55 gruvor i Lugnås, så han måste känna till området väl. Men när han säger sig vara vän till EA så kommer plötsligt danskarna mycket närmare knarkgänget och Lugnås.

Det andra inlägget som jag reagerar på är:

Jag är själv tveksam till om PeKr verkligen var tillsammans med vissa andra, t.ex. ToBr. Att Muscaria har svårt att få belägg för PeKr:s alibi är därför intressant eftersom Muscaria placerar sig själv i knarkgänget och själv nämner t.ex. DaLi som vän. Muscaria borde därför ha alla chanser att få bekräftat PeKr:s alibi, men ändå misslyckas han. Även jag har försökt få bekräftelse på vilka som var i parken och hur länge. Som jag ser det så finns det bara en uppgift som kan verifieras och det är vad som stod i tidningen: gänget skildes efter mötet med invandrarna och PeKr var ensam när invandrarnas bil kom tillbaka. Alltså saknar övriga personer alibi.

Tilläggas kan att en viss danska vid namn JyNi i HincRoburs lista är bekant med knarkgänget i Mariestad. Intressant nog är hon facebookvän med L*mpus (u), som är syster till NaFa som är mor till ToBr barn. NaFa och ToBr är centrala i utpekandet av PU, som skedde först flera år efter de påstådda händelserna...

Jag tycker även att Muscaria är intressant på det viset att han umgicks med Helena (enligt åtminstone ett av hans inlägg) samtidigt som han är öppen med att han började knarka redan som 13 åring. Helena umgås alltså med knarkare, men som Muscaria påpekar så var knarkarna då ännu unga och oförstörda. Resonemang av typen "Helena skulle aldig gått in i en bil med X" är därför anakronistiska eftersom nedknarkade X idag kan ha framstått som normal 1992.

Ja, uppgiften om att vänner till muscaria fick besök av PU som bad dem säga att han hade varit där hela natten om någon skulle fråga, finns i ett långt PM från muscaria som jag har fått ta del av. Funderar på att lägga ut det. Vi får se. Men i min värld är det helt omöjligt att vifta bort två av varandra oberoende källor som båda säger att PU sprang runt och bad om alibi just den natten.

En person som var i parken med PK var L*asse Ag*ebring.
Citera
2023-02-10, 14:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Vi har umgåtts väldigt många gånger efter -92.. Vi har varit ute och festat och umgåtts många gånger efter...eller hur??? Så möjligheten att prata och fråga har varit väldigt många tillfällen.. det verkar som du blandar ihop åren lite.. För sambon och jag var tillsammans till när sonen var ca 1½ år...Håller på och kollar om jag kan få ett mer exakt datum eller månad.. Det innebär att jag levde med min sambo -92 och till-93 någon gång..

Har inte koll på alla intialer vilka de är men pm, om du vill.. Flera av namnen där stämmer mer in på någon gång mellan slutet-93 in på -94. UL, visste jag nog om -92. Alla dessa tjejer skulle de då varit i umgänge med mig och kommit upp till mig, samtidigt som jag levde med min sambo??

Vad menar du, skulle jag och min sambo och sonen suttit isolerade i lägenheten efter denna dag...??
Och inte varit kontaktbar..?? Själv har jag jobbat och det har jag nästa alltig gjort på andra orter. I veckorna har jag väldig sällan varit hemma..

Det du prata om att få fick komma till mig, var snarare året -94...

Citat:
Min fetning nedan: Jag tycker att PU på ett mycket bra sätt försvarar sig mot påståendet att han isolerat sig hemma efter Helenas försvinnande och fått besök av diverse tjejer.

Jag håller inte med dig alls. En stående och mycket frekvent återkommande bortförklaring från PU:s sida var att allt som han lastades för skedde 1993 eller 1994 ...

Enligt PK var PU den ende i gänget som inte följde med ner till polisstationen för att lämna vittnesmål. Framför allt ska det ha varit PU:s svårt sargade underläpp som tog tid att läka. Dessutom pekar en hel del på att PU var sjukskriven efter försvinnandet. PK säger vidare att det var omöjligt att träffa PU efter försvinnandet. Och så vidare. Till allt detta kan vi lägga PU:s eviga slirande och trixande i tråden. Vi har till och med kunnat bevisa att PU INTE fick hjälp av någon T*omas Ah*l med klinkerläggning i hallen som PU påstod. TA var inte ens i Mariestad den dagen, visade det sig. Men just det där med att hänvisa till "93 eller 94" är en standardbortförklaring som PU använde in absurdum.

Det är intressant att se trådens reaktion varje gång som PU kommer upp efter en tids frånvaro. Det blir genast en konstig, spänd stämning. muscarias bekräftelse om PU:s sökande efter alibi hos muscarias vänner innebär att det inte går att dissa PK:s utsaga i tråden med hänvisning till att PK skulle ha varit/vara en "stor idiot" som "ingen kunde/kan ta på allvar". PK ska efter ett program i Efterlyst 1997 ha kontaktat programmet på uppmaning av hans dåvarande tjej. PK säger att han fick prata med självaste GW Persson, och att Rikskrim sedan kom ner. Jag har svårt att se hur allt detta skulle vara påhittat och/eller lögner.
Citera
2023-02-10, 16:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, uppgiften om att vänner till muscaria fick besök av PU som bad dem säga att han hade varit där hela natten om någon skulle fråga, finns i ett långt PM från muscaria som jag har fått ta del av. Funderar på att lägga ut det. Vi får se. Men i min värld är det helt omöjligt att vifta bort två av varandra oberoende källor som båda säger att PU sprang runt och bad om alibi just den natten.

Jag tror att många skulle bli tacksamma för att få se detta PM.
Citera
2023-02-10, 19:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Säkert, men att publicera ett Privat Meddelande är dålig stil.
Citera
2023-02-10, 19:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Hmm... Jag håller faktiskt med dig. Jag har t.ex. kommunicerat med en i tråden ofta nämnd person (via facebook) men aldrig citerat honom, varken offentligt eller via pm, fast det kliat....

Nu är dock Muscaria död sedan ett stort antal år tillbaka så Ugglan lär inte bli stämd. Muscaria ville verkligen att Helena skulle bli återfunnen och skickade PM:et till i akt och mening att bidra. Ugglan måste helt enkelt väga en död persons integritet respektive en död persons vilja att bidra till fallets lösning mot varandra.

Muscaria loggade in senast 2013-07-24 15:33 och Ugglan registrerade sig 2016-05-19 så PM:et har inte skickats från Muscaria till Ugglan.
Citera
2023-02-10, 22:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hmm... Jag håller faktiskt med dig. Jag har t.ex. kommunicerat med en i tråden ofta nämnd person (via facebook) men aldrig citerat honom, varken offentligt eller via pm, fast det kliat....

Nu är dock Muscaria död sedan ett stort antal år tillbaka så Ugglan lär inte bli stämd. Muscaria ville verkligen att Helena skulle bli återfunnen och skickade PM:et till i akt och mening att bidra. Ugglan måste helt enkelt väga en död persons integritet respektive en död persons vilja att bidra till fallets lösning mot varandra.

Muscaria loggade in senast 2013-07-24 15:33 och Ugglan registrerade sig 2016-05-19 så PM:et har inte skickats från Muscaria till Ugglan.

Muscaria avled tyvärr drygt en vecka efter sin sista inloggning. Vi hade kontakt under ett par år, då och då, via PM, mail och telefon in i det sista. Han berättade för mig i telefon något liknande som han verkar ha skrivit i det PM, och som Ugglan säger sig ha tagit del av. PU ska ha kommit hem till några och bett dem om alibi för natten. Jag antecknade detta då, men var just det pappret eller anteckningsblocket med uppgifterna finns i dag, det har jag inte koll på. Någonstans finns de. Men att en sådan utsaga har kommit från honom, det kan jag gå i god för. Om jag inte minns fel, så ska det ha varit tre eller fyra personer där. Kan det ha varit någon med "Z" i namnet?

Det här om man ska föra vidare något som en avliden person berättat i skrift eller tal många år efter att personen avlidit, det är en svår moralisk fråga. Speciellt om man inte vet vad personen själv ville.
Jag har själv i tråden svarat på frågan om vem Muscaria såg som trolig gm - vilket jag ångrade stort efteråt. Det kan vara lätt att dras med ibland... Tyvärr. Jag har också gått ut med information om vad PR sagt. Skillnaden där är att i det senare fallet hade jag fullt "mandat" att använda hans uppgifter på det sätt jag ansåg vara adekvat. Jag kan skriva under på att både Muscaria och PR verkligen var angelägna om att Helenas försvinnande skulle klaras upp.

Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med vad man lägger ut. Dock, olika användare väljer själv, och tar därmed också eget ansvar för sina handlingar.
Citera
2023-02-11, 01:01
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig alls. En stående och mycket frekvent återkommande bortförklaring från PU:s sida var att allt som han lastades för skedde 1993 eller 1994 ...

Enligt PK var PU den ende i gänget som inte följde med ner till polisstationen för att lämna vittnesmål. Framför allt ska det ha varit PU:s svårt sargade underläpp som tog tid att läka. Dessutom pekar en hel del på att PU var sjukskriven efter försvinnandet. PK säger vidare att det var omöjligt att träffa PU efter försvinnandet. Och så vidare. Till allt detta kan vi lägga PU:s eviga slirande och trixande i tråden. Vi har till och med kunnat bevisa att PU INTE fick hjälp av någon T*omas Ah*l med klinkerläggning i hallen som PU påstod. TA var inte ens i Mariestad den dagen, visade det sig. Men just det där med att hänvisa till "93 eller 94" är en standardbortförklaring som PU använde in absurdum.

Det är intressant att se trådens reaktion varje gång som PU kommer upp efter en tids frånvaro. Det blir genast en konstig, spänd stämning. muscarias bekräftelse om PU:s sökande efter alibi hos muscarias vänner innebär att det inte går att dissa PK:s utsaga i tråden med hänvisning till att PK skulle ha varit/vara en "stor idiot" som "ingen kunde/kan ta på allvar". PK ska efter ett program i Efterlyst 1997 ha kontaktat programmet på uppmaning av hans dåvarande tjej. PK säger att han fick prata med självaste GW Persson, och att Rikskrim sedan kom ner. Jag har svårt att se hur allt detta skulle vara påhittat och/eller lögner.
Vad betyder det? Tror du verkligen att bara för att man har en annan åsikt om PU så skyddar man honom!? Försöker få honom off the hook? Eller vad?
Tror inte många skulle träda till hans försvar.
PK var hans vän, snackar ner honom.
Muscarius var hans vän, snackar ner honom.
Han hade nog få riktiga vänner och varför skulle de häcka här för att avstyra att man skriver om honom?
Ta bort allt PK sagt och se hur mycket som finns kvar. Skulle han inte kunna hitta på att han pratat med GW och co? Varför inte det. Han är en mytoman som alltid skulle spela märkvärdig. Visst fan skulle han kunna ljuga om det.
Det har inte slagit dig att det jag mfl skrivit om PK s jävla intrigskapande kan stämma?!
Hans utfall emot PU, det skulle kunna få PU att desperat söka alibi då han kanske var sketborta den kvällen och aspackad eller påverkad av annat, inte hade alibi men han visste att PK skulle använda det emot honom när han fick chansen. PU kanske inte ville ha alibi för att skydda sig emot någon annan än PK som faktiskt inte är riktigt klok.
Vad får PK så trovärdig för dig? Vad får dig att tro att du känner honom bättre än andra?
För att du vill att det ska vara som han säger?
Testa att få någon som PK emot dig så skulle du mycket bättre kunna förstå om PU var livrädd för hur långt PK skulle dra det
Citera
2023-02-11, 01:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Muscaria avled tyvärr drygt en vecka efter sin sista inloggning. Vi hade kontakt under ett par år, då och då, via PM, mail och telefon in i det sista. Han berättade för mig i telefon något liknande som han verkar ha skrivit i det PM, och som Ugglan säger sig ha tagit del av. PU ska ha kommit hem till några och bett dem om alibi för natten. Jag antecknade detta då, men var just det pappret eller anteckningsblocket med uppgifterna finns i dag, det har jag inte koll på. Någonstans finns de. Men att en sådan utsaga har kommit från honom, det kan jag gå i god för. Om jag inte minns fel, så ska det ha varit tre eller fyra personer där. Kan det ha varit någon med "Z" i namnet?

Det här om man ska föra vidare något som en avliden person berättat i skrift eller tal många år efter att personen avlidit, det är en svår moralisk fråga. Speciellt om man inte vet vad personen själv ville.
Jag har själv i tråden svarat på frågan om vem Muscaria såg som trolig gm - vilket jag ångrade stort efteråt. Det kan vara lätt att dras med ibland... Tyvärr. Jag har också gått ut med information om vad PR sagt. Skillnaden där är att i det senare fallet hade jag fullt "mandat" att använda hans uppgifter på det sätt jag ansåg vara adekvat. Jag kan skriva under på att både Muscaria och PR verkligen var angelägna om att Helenas försvinnande skulle klaras upp.

Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med vad man lägger ut. Dock, olika användare väljer själv, och tar därmed också eget ansvar för sina handlingar.

Prinzezzans bekräftelse av den kanske mest centrala punkten i muscarias PM räcker som "bevis". Jag behöver nu inte lägga ut PM:et. Jag kan dock lätta på ett par andra punkter i PM:et. muscaria beskriver PU som extremt manipulerande, tog droger (och anabola) och att han aldrig ville prata om "tiden förr i Mariestad" (när Helena försvann). Han frågar sig varför PU gjorde sig av med bilen, stack från Mariestad och var så hemlighetsfull om allt från Mariestadstiden. Rikskrim ringde till muscaria runt 2001 och ville veta allt som han kände till om PU, så vi kan nog vara säkra på att PK faktiskt kontaktade Efterlyst som han säger att han gjorde, och att Rikskrim kom ner. muscaria avslutar med: "Det är en tragisk historia. Jag kände Helena en gång och gillade denna tjejen. Man ska inte bara glömma bort henne tycker jag. Det förtjänade hon verkligen inte."
Citera
2023-02-11, 01:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vad betyder det? Tror du verkligen att bara för att man har en annan åsikt om PU så skyddar man honom!? Försöker få honom off the hook? Eller vad?
Tror inte många skulle träda till hans försvar.
PK var hans vän, snackar ner honom.
Muscarius var hans vän, snackar ner honom.
Han hade nog få riktiga vänner och varför skulle de häcka här för att avstyra att man skriver om honom?
Ta bort allt PK sagt och se hur mycket som finns kvar. Skulle han inte kunna hitta på att han pratat med GW och co? Varför inte det. Han är en mytoman som alltid skulle spela märkvärdig. Visst fan skulle han kunna ljuga om det.
Det har inte slagit dig att det jag mfl skrivit om PK s jävla intrigskapande kan stämma?!
Hans utfall emot PU, det skulle kunna få PU att desperat söka alibi då han kanske var sketborta den kvällen och aspackad eller påverkad av annat, inte hade alibi men han visste att PK skulle använda det emot honom när han fick chansen. PU kanske inte ville ha alibi för att skydda sig emot någon annan än PK som faktiskt inte är riktigt klok.
Vad får PK så trovärdig för dig? Vad får dig att tro att du känner honom bättre än andra?
För att du vill att det ska vara som han säger?
Testa att få någon som PK emot dig så skulle du mycket bättre kunna förstå om PU var livrädd för hur långt PK skulle dra det

Jag har också fått ta del av en lång PM-konversation med PK. Allt som han har postat i tråden stämmer mycket bra med det som han skriver i PM-konversationen (som är LÅNG, verkligen). Absolut att man ska ha i bakhuvudet att PK enligt många är en lögnare och mytoman, men uppenbarligen inget vidare inom gebitet eftersom hans lögner verkar avslöjas. Ljuger han i tråden och i PM så måste jag säga att han tvärtom gör det väldigt bra då hans historia över tid är konsekvent. Värt att notera!

Vad du inte verkar förstå är att det som jag har skrivit två gånger redan - och som jag nu skriver en tredje gång (!) - är att PK:s historia om PU som bad om alibi för natten stöds av muscarias PM! Och av Prinzezzan, som har fått samma information. Det går nu inte längre att hävda att PK ljuger och hittar på om det här. Vi har nu två vittnesmål om samma sak!
Citera
2023-02-11, 04:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag har också fått ta del av en lång PM-konversation med PK. Allt som han har postat i tråden stämmer mycket bra med det som han skriver i PM-konversationen (som är LÅNG, verkligen). Absolut att man ska ha i bakhuvudet att PK enligt många är en lögnare och mytoman, men uppenbarligen inget vidare inom gebitet eftersom hans lögner verkar avslöjas. Ljuger han i tråden och i PM så måste jag säga att han tvärtom gör det väldigt bra då hans historia över tid är konsekvent. Värt att notera!

Vad du inte verkar förstå är att det som jag har skrivit två gånger redan - och som jag nu skriver en tredje gång (!) - är att PK:s historia om PU som bad om alibi för natten stöds av muscarias PM! Och av Prinzezzan, som har fått samma information. Det går nu inte längre att hävda att PK ljuger och hittar på om det här. Vi har nu två vittnesmål om samma sak!

För egen del tvekar jag mellan två möjliga konstellationer av gärningsmän: JöLa + RiKe eller ToBr + PeNi. Jag vill betona att den ena konstellationen utesluter den andra, så att ingen tolkar mig som att jag tänker mig fyra gärningsmän.

Argument för JöLa + RiKe kan inte skrivas i tråden fullt ut. Men min tanke är att PLX309 av någon anledning lånats av JöLa och lämnats tillbaka av RiKe (personen med finsk brytning). Den våldsamma körning som PLX309 utsatts för är i samklang med vad Lockerudsvittnet beskriver. JöLa och RiKe har båda bott i den huskropp som ligger längst ned på Mariegärdes väg, där Lockerudsvittnet såg bilen köra ned, dock ej samma uppgång. Såväl JöLa som RiKe är MYCKET goda vänner med Muscaria.

Den andra konstellationen involverar också Lockerudsvittnet, men förutsätter att bilen kört ned till Bråtenvägen. Argumentationen här kan utvecklas utan att göra våld på Flashbacks regelverk. RoBr är den som passar in som sambo till PeNi enligt Loudamus uppgifter. Att RoBr håller tyst ännu idag skulle bero på att hennes bror, ToBr är inblandad om PeNi är inblandad. Muscaria säger sig vara vän med ErAn som är mycket god vän med PeNi. Muscaria säger sig vidare ha umgåtts med en danska, vilket sannolikt är JyNi. JyNi har B*nny Sain* (e) på sin vänlista. B*nny är den person som RoBr senare gifte sig med. Hon har Pi* Lump*s (a,u) på sin vänlista, som är ToBr f.d. svägerska (moster till hans barn). Hon har JoLa på sin vänlista, som är en av de personer som var ute med PeNi den kvällen och som också är vän til ErAn. Som lök på laxen är JyNi även vän med JöLa, vars moster är ToBr:s plastmamma. Pi* Lump*s syster, NaFa, moder till ToBr barn, är vidare en av de personer som påstås ha besökt PU kort efter mordet när han isolerat sig. Vidare har jag uppgift på att ToBr skall vara primus motor i misstänkar mot PU. Muscarias PM och JyNi:s vänlista passar som hand i handske till en koppling mellan knarkgänget (PK, PU, RiKe, JeLu, MiLa, CoQu) och danskgänget. Konstellationen ToBr + PeNi är inte alls så tokig, men misstankarna mot JöLa och RiKe finns också. Den minnesgode vet att jag velat placera JöLa i samma bil som PeNi och det är lite märkligt att avståndet dem emellan inte är så långt...

Oavsett vilken konstellation jag kikar på så står Muscaria dem nära. Jag kan därför mycket väl tänka mig att Muscaria talat med antingen ToBr, RiKe eller JöLa och att någon av dem påstått att PU varit och sökt alibi. Att PeKr inte känner till att PU även varit hos någon annan och sökt alibi tycker jag talar starkt för att Muscarias uppgift kommer från en lögnare. PK är central i drevet mot PU och skulla ha nåtts av denna uppgift. Jag tippar därför att Muscaria talat med en av dem som förde bort Helena och därför ser jag inte hans uppgift som "oberoende".
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-02-11 kl. 04:44.
Citera
2023-02-11, 05:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Jag ser att du i ett äldre inlägg nämner att PU skall ha sökt alibi i en lägenhet med tre män. Har du koll på vilka dessa tre män är? Kan man tänka sig att det är någon eller några av PeNi, JöLa och ToBr?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-02-11 kl. 05:43.
Citera
2023-02-11, 10:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag insåg under morgonens joggingrunda att begreppet "primus motor" kanske inte är bekant för alla. När jag säger att ToBr är "primus motor" bakom utpekandet av PU så menar jag helt enkelt att om man försöker hitta vem som först väckte tanken att PU mördat Helena så landar man på ToBr. PeKr har alltså inte själv kopplat ihop en smutsig och riven PU på söndagsmorgonen med Helena, det är något som skett långt senare i en ryktesspridning som utgår från ToBr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Primus_motor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in