2023-02-10, 16:27
Medlem
FleraStenars avatar
Hej,

Jag håller på med en utredning för adhd och min kära mor informerade om att man kanske kan få ersättning från försäkringsbolaget om det nu skulle landa i en diagnos. Jag har en barnförsäkring genom länsförsäkringar och enligt deras regler kan man få 0-19% av försäkringsbeloppet för en diagnos förutsatt att dom kommer fram till att man "insjuknade" (dvs först sökte vård för adhd eller något kopplat till adhd) efter 2015 när nya regler kring det inträdde. Det stämmer på mig.

Är det någon som har fått ersättning för adhd? Hur mycket har ni fått och hur svår adhd har ni? Vad baseras procentsatsen på?

Detta hade potentiellt kunnat tidigarelägga mina planer på att köpa lägenhet ett helt år...

/Stenar
Senast redigerad av FleraStenar 2023-02-10 kl. 16:33.
Citera
2023-02-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleraStenar
Hej,

Jag håller på med en utredning för adhd och min kära mor informerade om att man kanske kan få ersättning från försäkringsbolaget om det nu skulle landa i en diagnos. Jag har en barnförsäkring genom länsförsäkringar och enligt deras regler kan man få 0-19% av försäkringsbeloppet för en diagnos förutsatt att dom kommer fram till att man "insjuknade" (dvs först sökte vård för adhd eller något kopplat till adhd) efter 2015 när nya regler kring det inträdde. Det stämmer på mig.

Är det någon som har fått ersättning för adhd? Hur mycket har ni fått och hur svår adhd har ni? Vad baseras procentsatsen på?

Detta hade potentiellt kunnat tidigarelägga mina planer på att köpa lägenhet ett helt år...

/Stenar
Det där är extremt olika beroende på bolag och villkor, allt från en liten tröst till en hyfsat stor summa. För att inte bli besviken kan jag bara råda att fråga aktuellt bolag i stället för att få falska förhoppningar här. Länsförsäkringar har dock varit rätt frikostiga i ett fall jag känner till. Runt 75000 för Autism som knappt ens märks hos personen i fråga. Han behöver inget extra stöd eller liknande utan utmärker sig kanske mest bara som en lite udda person.
Citera
2023-02-10, 17:36
Bannlyst
Citat:
Hej,

/Stenar
Med risk för att låta väldigt tråkig här nu Men dessa försäkringspengar är till för barnen och kommer Inte betalas ut till ditt privata konto utan det betalas ut till ett låst konto som tillfaller barnet.
Alltså blir det inget lägenhetsköp för din del…

Till ämnet, runt 100.000kr är en rimlig summa för ADHD, vi fick 75.000kr när ena barnet fick diagnos (adhd) fastställt av BUP.
Citera
2023-02-10, 19:02
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Med risk för att låta väldigt tråkig här nu Men dessa försäkringspengar är till för barnen och kommer Inte betalas ut till ditt privata konto utan det betalas ut till ett låst konto som tillfaller barnet.
Alltså blir det inget lägenhetsköp för din del…

Till ämnet, runt 100.000kr är en rimlig summa för ADHD, vi fick 75.000kr när ena barnet fick diagnos (adhd) fastställt av BUP.

Alltså det är jag som ÄR barnet i fråga, barnförsäkringen har man till man är 25.
Citera
2023-02-10, 19:06
Bannlyst
Citat:
Alltså det är jag som ÄR barnet i fråga, barnförsäkringen har man till man är 25.
Jaha du är så ung. Ja, utbetalning sker när diagnos är fastställd.
Citera
2023-02-10, 19:08
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det där är extremt olika beroende på bolag och villkor, allt från en liten tröst till en hyfsat stor summa. För att inte bli besviken kan jag bara råda att fråga aktuellt bolag i stället för att få falska förhoppningar här. Länsförsäkringar har dock varit rätt frikostiga i ett fall jag känner till. Runt 75000 för Autism som knappt ens märks hos personen i fråga. Han behöver inget extra stöd eller liknande utan utmärker sig kanske mest bara som en lite udda person.

Har ringt och frågat men de kan såklart inte säga några siffror utan håller sig till 0-19% av försäkringsbeloppet beroende på vad utredningen kommer fram till. Tack för exemplet, det är mest för att jag ska ha några referenspunkter.
Citera
2023-02-10, 19:10
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Jaha du är så ung. Ja, utbetalning sker när diagnos är fastställd.

Ung och ung, det är väl en definitionsfråga

Hade ni Länsförsäkringar eller något annat bolag?
Citera
2023-02-10, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ung och ung, det är väl en definitionsfråga

Hade ni Länsförsäkringar eller något annat bolag?
Definitionen av ung måste väl vara barnförsäkring.
Vi har Länsförsäkringar för samtliga.
Citera
2023-02-10, 22:31
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Definitionen av ung måste väl vara barnförsäkring.
Vi har Länsförsäkringar för samtliga.

Jo du har nog rätt, tack för infon!!
Citera
2023-02-10, 22:53
Medlem
Jag fick 104k efter att jag blev diagnoserad som 16 åring
Citera
2023-02-12, 10:46
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostblocket
Jag fick 104k efter att jag blev diagnoserad som 16 åring
Hur "svår" adhd har du? Kanske svårt att svara på.
Citera
2023-02-12, 14:17
Medlem
bobo909s avatar
Själv fick jag ett inkassokrav och ett middelfinger.

Herregud, vart är landet påväg, ekonomisk ersättning för en diagnos, då ska väl hela jävla landet ha en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in