2023-02-08, 08:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Det började ju inte 2014. Väst och Ryssland har inte haft goda relationer sedan 1991. "Goda relationer" enligt väst är att låta NATO expandera till att omfatta även hela Ukraina, och då kan de ukrainska extremisterna ha fria händer mot ryska civilbefolkningen. Det kan man inte som humanist acceptera. Sportlaban har rätt.
Vi hade hyfsade relationer under lång tid med handel, stora västliga investeringar i Ryssland och fred. Men med tiden visade Putin sitt rätta ansikte med en allt mer öppen revanschistisk expansionspolitik.

Men att låta de ryska extremisterna få fria händer mot den ukrainska civilbefolkningen har du inget problem att acceptera som "humanist" antar jag? Dessutom i ett ockuperat land.
Citera
2023-02-08, 08:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad tror du hade hänt om man tillåtit Ukraina gå med i Nato redan innan 2014?

Var hade vi varit då i Europa? Hade vi haft ett krig där en halv miljon människor dött och kanske flera miljoner skadade?

jag tror att då hade vi haft krig 2007/8 istället. Mitt i finanskrisen.

Alternativet hade varit en helt annan approach i slutet av 90-talet kanske. Det är möjligt att det hade fungerat.

Sen finns high risk/high reward approachen att Ukraina skulle ha behållt sina kärnvapen - eller rättare sagt tagit sin del av Sovjets kärnvapen. Kan tyckas dumt. Men kanske det också hade gjort att man (=Ryssland, USA) hjälpt dem mer genuint istället för att kladda i deras inrikespolitik. Men då är vi ute i ett kontrafaktiskt scenarie som är väldigt öppet, de är svåra.
Citera
2023-02-08, 08:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Troligen inte men att påstå vad som hänt "om" är spekulationer och inte fakta.
Det är fakta om sannolikheten är 100%.

Det är 100% sannolikt att Ryssland inte hade vågat invadera Ukraina om de varit med i Nato. Precis på samma sätt som de hållit sig undan från Baltikum sedan 2004. Ryssland hotar i dagsläget inte Baltikum alls förutom via deras sjuka media som skriker om att hela västeuropa ska hamna under Rysslands sula.
Citera
2023-02-08, 08:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jag tror att då hade vi haft krig 2007/8 istället. Mitt i finanskrisen.
Hade vi haft krig då? Mellan vilka och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Sen finns high risk/high reward approachen att Ukraina skulle ha behållt sina kärnvapen - eller rättare sagt tagit sin del av Sovjets kärnvapen. Kan tyckas dumt. Men kanske det också hade gjort att man (=Ryssland, USA) hjälpt dem mer genuint istället för att kladda i deras inrikespolitik. Men då är vi ute i ett kontrafaktiskt scenarie som är väldigt öppet, de är svåra.
Ukraina har inga skäl till att vara offensiva mot någon nation.

När du säger att en land "kladdar" i deras inrikespolitik, tycker du då inte att det är en jävla skillnad på att hjälpa landet och att förstöra landet????

Genom rysk påverkan sprider sig korruptionen ytterligare i landet. Det är inget bra sätt att utveckla ett land.

jag tar upp Estland och övriga Baltikum igen för er Pro-ryssar för ni vågar aldrig bemöta den. Sedan Ryssland lämnade dessa länder i fred så har de utvecklats mest positivt av alla länder i hela Europa. Sug på den!
Citera
2023-02-08, 08:13
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det är fakta om sannolikheten är 100%.

Det är 100% sannolikt att Ryssland inte hade vågat invadera Ukraina om de varit med i Nato. Precis på samma sätt som de hållit sig undan från Baltikum sedan 2004. Ryssland hotar i dagsläget inte Baltikum alls förutom via deras sjuka media som skriker om att hela västeuropa ska hamna under Rysslands sula.
De baltiska länderna har inte varit ett hot mot Ryssland och etniska ryssar kan leva någorlunda normalt där utan att bli diskriminerade eller riskera att bli dödade. USA valde dessutom att infiltrera Ukraina för att det var ett genomkorrupt land och inte civiliserade som de baltiska staterna. Stor skillnad så nej, inga 100%.
Citera
2023-02-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ja ja men var? Vilket är sammanhanget?
Blatte tänk nu
I Ukraina

Fronten är lång

Behöver du ha exakta kordinater eller?
Citera
2023-02-08, 08:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Hade vi haft krig då? Mellan vilka och varför?

Ukraina har inga skäl till att vara offensiva mot någon nation.

När du säger att en land "kladdar" i deras inrikespolitik, tycker du då inte att det är en jävla skillnad på att hjälpa landet och att förstöra landet????

Genom rysk påverkan sprider sig korruptionen ytterligare i landet. Det är inget bra sätt att utveckla ett land.

jag tar upp Estland och övriga Baltikum igen för er Pro-ryssar för ni vågar aldrig bemöta den. Sedan Ryssland lämnade dessa länder i fred så har de utvecklats mest positivt av alla länder i hela Europa. Sug på den!

Ryssland hade inte accepterat Ukrainas Nato-inträde, på ungefär samma sätt som nu.

Jag anser inte att Ukraina har blivit hjälpt i ordets normala mening av västs. Västs "hjälp" är en av orsakerna till att landet är nu i en enormt dålig situation. Så är det ofta när väst försöker hjälpa. Det är konsekvenser som räknas.

Jag håller helt med dig om att baltikum är ett bra exempel på utveckling, det har jag också skrivit förr. Fick f ö DNA-testresultat i förra veckan, och jag är 2% balt, minsann.
Citera
2023-02-08, 08:17
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Så lätt kommer du inte undan. Punkta upp överste MacGregors påståenden i videon och kom med motargument. Det kan du knappast göra då han har rätt i allt han påstår, och du har förmodligen inte ens sett videon. Det finns säkerligen vettiga personer som lurkar tråden som kan få sig en ögonöppnare.
Varför skulle han punkta upp motbevis? MacGregor har haft fel i precis allt i kriget och har noll trordighet, slöseri av tid.
Men ni homosexuella arabiska pissRyssar i europas största muslimska land förstår ju inte bättre. Men låt mig förklara då att världens officiellt största bögknullande Pride armé har efter 1 är fortfarande inte gjort några direkta framsteg mot Europas fattigaste land och kommer heller inte så göra 😂
Citera
2023-02-08, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Italien och Frankrike i ett nytt samarbete att skicka luftvärnssystemet Samp-t

Bra investering som sparar civila liv och infrastruktur

Allt gagnar vapenindustrin. Klart väst älskar detta krig. Rätt cyniskt dock. Fullständigt känslokallt och dumt för de vanliga europeerna. Men du säljer in det bra. "Sparar civila liv och infrastruktur".
Citera
2023-02-08, 08:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De baltiska länderna har inte varit ett hot mot Ryssland och etniska ryssar kan leva någorlunda normalt där utan att bli diskriminerade eller riskera att bli dödade. USA valde dessutom att infiltrera Ukraina för att det var ett genomkorrupt land och inte civiliserade som de baltiska staterna. Stor skillnad så nej, inga 100%.
Jaså??? Enligt ryssar så pågår diskriminering mot etniska ryssar i Baltikum.
https://russkiymir.ru/en/news/241781/

Baltikum var lika korrupt som Ukraina var för 30 år sedan. Det var väl inte länge sedan som vi svenskar slutade rynka på näsan åt lettiska byggarbetare. Eller pågår det fortfarande kanske?

Men som jag skrivit innan, när Baltikum gick med i Nato så blev de fredade från rysk påverkan och kunde demokratisera sig i lugn och ro. Nu är de en förebild för många öststater.
Citera
2023-02-08, 08:21
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Nej det är inte fakta utan en spekulation från dig.
Så du inbillar dig att Ryssland skulle våga anfalla ett Natoland?
Citera
2023-02-08, 08:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Dig skiter jag alltid i att gå i svaromål mot men här gör jag ett undantag. Det var verkligen inte ett enda fel i hur jag uttryckte mig. Kan du själv inte konsten att skriva svenska på ett normalt sätt?
Ok. Det är inte bara du, utan många av Rysslands-entusiasterna som inte vill svara på frågor om den desinformation de sprider, utan bara vill kunna mata på med mer propaganda från diktaturen i Kreml utan diskussion.

Men nu handlar den här tråden inte om det svenska språket och jag skulle gärna sett att du istället svarade på min högst legitima fråga om varför Ryssland anfallit östra Ukraina om det är geografiskt avstånd till Nato som är viktigt för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in