2023-02-07, 14:12
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Cyanklorid är visserligen inte hälsokost men är det verkligen ett kemiskt stridsmedel?

Det är ju det det inte är, därför så komiskt att dom skylle sina bakfyllor på det
Citera
2023-02-07, 14:15
Medlem
Reimers avatar
Hmm, kan det vara partisaner i farten eller är det artilleri?

Citat:
Reports of 5 big explosions in port area of Mariupol

https://liveuamap.com/en/2023/7-february-reports-of-5-big-explosions-in-port-area-of-mariupol
Citera
2023-02-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna länken tycker jag har varit mest trovärdig hittills.
https://telegra.ph/Spisok-myasnika-Rossijskie-i-ukrainskie-voennye-poteri-9-dekabrya-2022--31-yanvarya-2023-02-02

Den visar månad för månad förlusterna och jag ser inget i den som avvikande.

Då går det ca 2 ryssar per ukrainare.

Missnöjd med svaret?

Det är väl mest för att Ukraina rapporterar bara ryska offer medan Ryssland inte rapporterar alls.
Citera
2023-02-07, 14:21
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

https://liveuamap.com/en/2023/7-february-reports-of-5-big-explosions-in-port-area-of-mariupol

Vanliga ukrainska bönder som skrämmer upp dyngraka ryssar.
Citera
2023-02-07, 14:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är väl mest för att Ukraina rapporterar bara ryska offer medan Ryssland inte rapporterar alls.
Läser du källorna så är det inte endast rapporter från respektive försvarsdepartement.

Det är även andra källor som stridsrapporter och andra uppgifter. De har sammanställt en massa källor för att få till siffrorna.

Citat:
How do we think
We collect and analyze information from our sources in units, military groups, army headquarters of both armies, in army and navy reports, in the ministries of defense of Ukraine and Russia. We receive and process information from military doctors working in the combat zone and in the rear. We collect data from sources in PMCs, the National Guard, the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation, the FSB, as well as in the Main Intelligence Directorate of the Armed Forces of Ukraine, the Security Service of Ukraine and the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine.

The collected information from both belligerents is compared, analyzed and verified by additional sources and compared with open data (reports of shelling, explosions, etc.). For example, after the start of any major military operation, in addition to the dead and prisoners, the wounded appear. They are taken to the nearest hospitals or civilian hospitals to the battlefield. Based on the number of wounded, one can draw conclusions about the intensity of the battle, its nature and the weapons and equipment used in it, as well as verify information about the number of dead.
Citera
2023-02-07, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så det var via propaganda kanaler du hämtar dina verklighetsfrånvända fantasier.

Nåväl du är ju långt i från ensam.

Så hur många döda ryssar går det på en Ukrainare?
Det är svårt att hitta trovärdiga siffror på Ukrainas förluster då Ukraina inte lämnar ur det. Det går heller inte att lita på vad Ryssland anger för siffror över Ukrainas förluster för det är bara fantasier från neralkade fylltrattar. Tex påstår Ryssland att de har sprängt ett gäng bradleys som inte ens levererats, de har skjutit många fler ukrainska flygplan än vad som existerar i Ukraina och fler Himars än vad som levererats.

De nazistiska russofilerna här i tråden är också helt ur stånd att redovisa realistiska siffror utan ägnar sig åt önsketänkande och trams.

Då återstår det för mig att göra en kalkyl som verkar rimlig, i ekvationen väger jag in rysslands patalogiska ljugande, nassarnas vansinniga homerotiska fantasier, blattarnas judehat och stalinistkommunisternas nostalgiskaönskan om ett mäktigt Sovjet 2.0
.
På andra sidan i ekvationen sätter jag in mera sansad information och egna iakttagelser hur ryssland fungerar. Därefter drar jag min personliga slutsats som inte går ihop med din.

Nu vill jag veta varifrån du hämtar dina fakta som du baserar dina idéer som att det går bra för ryzzland?
Är det ryska kanaler, swebb-Tv, Proletären eller info-14?
Citera
2023-02-07, 14:31
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ryssarna nöjda (iallafall officiellt) med hur det går i Bakhmut :

Moskva uttrycker tillfredsställelse med striderna i Bakhmut

Trots rapporter om extremt blodiga strider och massiva dödsoffer har Rysslands militära ledning uttryckt tillfredsställelse med situationen vid frontlinjen i östra Ukraina. " För närvarande utvecklas striderna i Vuhledar- och Artyomovsk-regionerna (ryskt namn för Bakhmut) framgångsrikt", sade försvarsminister Sergei Shoigu på tisdagen.

https://www.welt.de/politik/ausland/article243635459/Ukraine-News-Russland-kommt-bei-Offensiven-offenbar-nicht-voran.html
Då vet man att det går riktigt dåligt för dom!
Citera
2023-02-07, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ukraina använder kemiska vapen, de gillar att stoltsera med sina kemiska vapenlager och rapporterna om ukrainska angrepp med kemiska vapen blir allt fler. Troligt cyanklorid.

Ukrainian troops used chemical weapons in Soledar and Artemovsk (Bakhmut) directions on February 5 - adviser to the acting head of the DPR Jan Gagin

"There have been reports from unit commanders on the use of chemical weapons by the Ukrainian side in different parts of the front, predominantly in the Soledar and Artemovsk (Bakhmut) areas. Some fighters are experiencing nausea, vomiting, severe dizziness," Gagin said.

https://t.me/druschbaFm_en/12596
Ryssar använder biologiska vapen, de gillar att skicka ut horder av tbc-smittade, hepatitinfesterade och AIDS-sjuka fångar över Ukraina. Stackars dom som måste hantera alla dessa virusbesudlade lik.
Citera
2023-02-07, 14:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad säger historienördarna om att snart kanske tyska leoparder möter ryska T72 i samma område som tyska Panther mötte ryska T34 under andra världskriget? Samma länder och de har kvar samma typ av namngivning. Det verkar som att det kriget aldrig riktigt avgjordes utan nu är det dags igen.
Citera
2023-02-07, 14:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns många uppgifter om att Ukraina slår ut ryska ammunitionslager etc. med 155mm flera mil från fronten så de står nära fronten. Det är ett faktum. Därför är det så viktigt att hela tiden flytta artilleriet. Det är därför många M777 förstörts för de kan inte snabbt flyttas och har inte pansarplåt. De styrda granaterna är dyra så de har inte så många, Väst har inte så många heller utan måste tillverka nya. För att skjuta precis på fronten har man mindre artilleri och granatkastare. Att ställa 155mm 3 mil bort och skjuta precis på fronten är ju slöseri på deras förmåga; där kan andra skjuta; inklusive stridsvagnar.

Jag tycker du motsäger dig själv. Om de agerade som du påstår så skulle ju inte styrda granater kunna användas på 3-5 mils avstånd utan bara på 0-2 mils avstånd från fronten.

Men jag är bara FB-expert så man får väl fråga några ukrainska artillerister hur de gör.
Nu är jag inte heller någon riktig expert så du ska inte ta det jag säger som någon absolut sanning utan mer som privat spekulering.

Det är just för att m777 är jobbiga att flytta som man bör använda dem defensivt. Fördelen med artilleri är att man kan bomba saker relativt billigt från ett relativt tryggt avstånd. Kan du spränga en mbt på fronten med ett artilleri 3 mil bort så är det utmärkt. Soldaterna på fronten behöver inte röja sin position genom att skjuta med pansarskott. De bara ropar på radion. Du behöver inte heller riskera dina egna mbt's.

Man använder mobilt artilleri för att slå mot saker längre bak. Det är bättre att använda de dyra granaterna i det mobila artilleriet för att slå långt bakom linjen och eliminera fiendens artilleri. Mobilt artilleri lever därför farligare eftersom de kanske bara är några kilometer från fronten.

De flesta kills på långa avstånd har tilldelats himars. De slår dock mest mot lager och förläggningar på +5mil.

Att Ryssarna kan använda stora mängder artilleri tyder på att det finns någon seriös begräsning i det mobila artilleri som Ukraina har fått. Skulle kunna vara att de bara fått några enstaka avancerade granater. Men även med dum ammo så borde Ryssland få det mycket svårt att skjuta så mycket som de bevisligen gör.
Citera
2023-02-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det är svårt att hitta trovärdiga siffror på Ukrainas förluster då Ukraina inte lämnar ur det. Det går heller inte att lita på vad Ryssland anger för siffror över Ukrainas förluster för det är bara fantasier från neralkade fylltrattar. Tex påstår Ryssland att de har sprängt ett gäng bradleys som inte ens levererats, de har skjutit många fler ukrainska flygplan än vad som existerar i Ukraina och fler Himars än vad som levererats.

De nazistiska russofilerna här i tråden är också helt ur stånd att redovisa realistiska siffror utan ägnar sig åt önsketänkande och trams.

Då återstår det för mig att göra en kalkyl som verkar rimlig, i ekvationen väger jag in rysslands patalogiska ljugande, nassarnas vansinniga homerotiska fantasier, blattarnas judehat och stalinistkommunisternas nostalgiskaönskan om ett mäktigt Sovjet 2.0
.
På andra sidan i ekvationen sätter jag in mera sansad information och egna iakttagelser hur ryssland fungerar. Därefter drar jag min personliga slutsats som inte går ihop med din.

Nu vill jag veta varifrån du hämtar dina fakta som du baserar dina idéer som att det går bra för ryzzland?
Är det ryska kanaler, swebb-Tv, Proletären eller info-14?

Men om nu Ukraina lyckas knäppa så många ryssar, varför gör man då inga framsteg på marken?
Citera
2023-02-07, 14:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag tror det är för långt bort för artilleri men det kan vara robotar eller drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in