2023-02-07, 12:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag håller med om att de inte är pro Putin men det är ingen som vågar ställa riktiga frågor i Ryssland.

Jag tycker dock inte att frågorna alltid är ledande. Ibland ställer de frågor som inte alls är styrande men oftast får de inga svar. Många vill inte prata om kriget för att de är rädda.

Tänk samma situation i Sverige. Att en slumpmässig person på gatan inte vågar svara på en fråga för de är rädda.

Så är det givetvis, skulle aldrig uttala mig offentligt om ett ämne där jag vet att jag har en "avvikande" åsikt om i Sverige.
Många som har problem på sina arbetsplatser i Sverige pga avvikande uppfattning i en känslig fråga, tänk dig då hur det är i Ryssland..
Tycker många är modiga ändå i 1420.
Citera
2023-02-07, 12:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så är det givetvis, skulle aldrig uttala mig offentligt om ett ämne där jag vet att jag har en "avvikande" åsikt om i Sverige.
Många som har problem på sina arbetsplatser i Sverige pga avvikande uppfattning i en känslig fråga, tänk dig då hur det är i Ryssland..
Tycker många är modiga ändå i 1420.
Skillnaden mot Sverige är att i Sverige så kan du bara få ett dömande av människor runtomkring dig. I Ryssland dömer staten dig om du har en avvikande åsikt.
Citera
2023-02-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Främst är det "depleted uranium" pansar som de förbjudit export av. Sedan tror jag inte Abrams är särskilt lämpliga för Ukraina då de kräver mycket mer träning för att hantera jämfört med Leopard som anpassats för värnpliktiga. Abrams kanske blir den långsiktiga stridsvagnen i den ukrainska armén.

De är lite meckiga att underhålla men en dålig tank är bättre än ingen tank.
De kanske kan använda dom nära gränsen mot Polen där de kan göra underhåll och flytta andra tanks som är enklare att ha att göra med till den östra fronten.
Citera
2023-02-07, 13:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det påstås att ryssarna matar på med folk som dödas i allt större utsträckning o då matar ryssarna på¨ med mer folk - detta borde ju betyda att de stridande ryssarna tröttnar o tappar stridsviljan om många dör o skadas runt omkring o f f a synligt för sina rysskompisar/kollegor

Ja men de verkat ha en otrolig tolerans för att traska över en leråker mot en säker död. Men ryssarna har alltid varit så, oavsett om de krigat mot svenskarna på 1600-talet eller mot tyskarna på 1900-talet. De har alltid störst förluster avsett om de vinner eller förlorar, oavsett om de anfaller eller försvarar sig.
Citera
2023-02-07, 13:05
Medlem
raskenss avatar
Rysslakt deluxe i går, dom klev över den magiska gränsen, 1030 dödade ryssråttor i går.

Det var rejäla pansarförluster också 28 pansarfordon och 14 stridsvagnar

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1622876135120900098?s=20&t=Td8XWAgbFGJb6P9BO2hlmw
Citera
2023-02-07, 13:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Skillnaden mot Sverige är att i Sverige så kan du bara få ett dömande av människor runtomkring dig. I Ryssland dömer staten dig om du har en avvikande åsikt.

Jag får nog hålla med om att det är samma sak i Sverige bara andra frågor. Och staten finansierar de som dömer dig; offentliga arbetsgivare (Som är en mycket stor del av ekonomin i Sverige), Expo, SVT. Alla kan skapa problem för dig om du skulle säga att Islam är dåligt eller att du inte gillar homosexuella. Och staten betalar lönerna till de som kan hänga ut dig och se till att du inte får arbeten. I Sverige kan du säga att du ogillar staten och regeringen men kan du säga att regeringen borde förbjuda Islam? I Ryssland kan du säga att regeringen har en dålig ekonomisk politik men du kan inte säga att Putin mördar barn i Ukraina. Olika frågor men samma grundläggande princip.
Citera
2023-02-07, 13:09
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysslakt deluxe i går, dom klev över den magiska gränsen, 1030 dödade ryssråttor i går.

Det var rejäla pansarförluster också 28 pansarfordon och 14 stridsvagnar

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1622876135120900098?s=20&t=Td8XWAgbFGJb6P9BO2hlmw

Är inte den källan lite tveksam?
Citera
2023-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men titta här.
Dom bryr sig inte ens.

https://twitter.com/shiva_ukraine/status/1622880051808043009
Det kanske hade varit en säker död om de hade lämnat gropen? Om det var en massa ukrainska maskingevär och snipers där ute.

Och de 2 som inte rörde på sig alls: de kanske var döda redan.
Citera
2023-02-07, 13:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Är inte den källan lite tveksam?

De är officiella siffror från Ukrainska försvaret. Så klart det är ett estimat. Men Hittills har ukrainska statistik följt brittiska underrättelsetjänst ganska väl.
Citera
2023-02-07, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är det så att ryssarnas förluster är större.. för att det är Ukraina som är som förser västmedia med info… eller för att du vill att det ska vara så…tänk nu en vända till.

Tack.
Tjena! Har du läst shariainstructors uppdaterig idag? Tror att det var tråkig läsning för dig. Måste vara jobbigt att läsa dessa siffror som visar att ryssarna dör som flugor. Har man ihjäl fluga en så kommer det bara en ny fluga. Verkar ändlöst, ukrainarna måste börja få svår träningsvärk i avtryckarfingrarna.

Har du inte funderat på ifall det vore bäst om ryssarna åker hem till sitt eget land och får leva ifred och lämnar ukrainarna i fred, en win-win för bägge liksom.

Som svar på din fråga så kan jag säga direkt att ryssarnas förluster är helt vansinniga, detta har aldrig skådats förut i realtid. Ukrainas förluster är inte i närheten. Jag kan inte förstå att Ryssland fortsätter med detta extended suicide by proxy.

Vi hörs.
Citera
2023-02-07, 13:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Det kanske hade varit en säker död om de hade lämnat gropen? Om det var en massa ukrainska maskingevär och snipers där ute.

Jag tro ryssarna bryr sig inte. Dom vet om att dom ska offras och dom känner sig nöjda med det.
Citera
2023-02-07, 13:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp

Det såg märkligt ut tycket det såg ut som den längst ner fick tag på granaten men sen sprängs den högre upp. Det kanske var fler granater som släpptes? Om det var en granat med splitter så lär alla ha strykt med. Dom som överlevde smällen lär inte leva i dag.

Edit. Det är nog vapnet han håller i handen. Jäklar vilken köttsoppa det blev.
Senast redigerad av raskens 2023-02-07 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in