2023-02-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, torrare i halsen blir man inte, men mandelbiskvier (även småbitar) är svåra att svälja när man har riktigt ont i halsen, och även vissa sorter av nyponsoppa kan kännas rivigt, kliande. Man äter liksom inte hårt bröd när man har svår halsfluss.

Vad jag minns av fallet så ringdes Attendo, först, och var FÖRST på plats, och det i ett par timmar INNAN polisen påkallades......

Ja, en riktig cirkus.....

Ja, uppenbart, då logen säger att de skulle väcka D runt 11 och P går upp och möter det han ser.
LKC har larmet 14:;28. Frågan är när sjukvården har larmet? För enligt logg ringer de SOS och får hjälp med HLR (på en kall kropp då hon troligen somnade in på natten). Men Socialstyrelsen redovisar inga tider för SOS, bara tiden för polislarmet och läkarens dödsförklaring.

SOS måste ha larmat polis i samband med att det fick ett förmodat sjukvårdslarm från föräldrarna. De kan väl inte ha ringt SOS vid 14 tiden, två timmar efter upptäckten och sedan försökt göra HLR?
Polisen påträffade flickan i sängen. Man gör väl inte HLR i sängen? Man drar ju i sådana fall ned kroppen på golvet (eller ja lyfter om det är ett barn), annars knäcker man ju ryggrad och allting på stackarn.
Senast redigerad av Methos 2023-02-05 kl. 21:54.
Citera
2023-02-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Torrare i halsen kan man inte bli av mandelbiskvier/kubb. Jag har inte ifrågasatt, jag tänker.
Sedan dyker du upp som vi inte har sett förut. Jag har ingen aning om vad rättegången har tagit upp.

Haha, jag ska sluta snöa in mig på detta fall igen. Det tog mig 1 månad att komma ur det sist. Sitter och kartlägger dagarna nu, stämmer av mailkonversationer med loggar.

Men hur är det möjligt att fosterförälerns syster är sjuksköterska och anmärker på att D är för smal. Men hon ser tydligen inte att D ser ut som en SMURF, hon är helt BLÅ, främst på hela ryggen.
Konsulten på Attendo påstår att det finns läkarkontakt den 26 april. Men det finns inte en enda journalföring av någon läkarkontakt, någonstans i Sverige.

Nu hittade jag mina källor till skiljaktigheter och varför inte Socialstyrelsen ser journalanteckningar när jag har loggar här. Konsulten har ju suttit och filtrerat anteckningarna och sammanställt dem till handläggaren! Hemmet har skickat anteckningarna till konsulten som sedan har skickat dem till handläggaren.

P. går upp till rummet den 28 apr mellan 11 och 12 och skall väcka D. Hon konstateras död.
14;28 samma dag får POLISEN larmet om dödsfall
16;11 kan en läkare dödsförklara henne (vad hände med akutläkaren?)

Sjukvårdsupplysningen har ingen journallogg på rådgivning, men Nova har journallogg på att sjukvårdsrådgivning har skett.

Vad fan är detta för cirkus?

Angående biskvierna….har du själv haft riktigt ont i halsen och svårt för att svälja någon gång? Jag menar så ont att du har svårt att svälja din egen saliv?
Tänker att D som dessutom höll på att ruttna bort måste haft det 100 gånger värre. Därför är mandelbiskvier absurt i sammanhanget…
Det är väl bra att du har hög tillit till hennes anteckningar( det skulle aldrig jag ha), det är precis så hon funkar; övertygande, oskyldig och trovärdig.

Du kan aldrig, aldrig lita på henne i något sammanhang.
Citera
2023-02-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Angående biskvierna….har du själv haft riktigt ont i halsen och svårt för att svälja någon gång? Jag menar så ont att du har svårt att svälja din egen saliv?
Tänker att D som dessutom höll på att ruttna bort måste haft det 100 gånger värre. Därför är mandelbiskvier absurt i sammanhanget…
Det är väl bra att du har hög tillit till hennes anteckningar( det skulle aldrig jag ha), det är precis så hon funkar; övertygande, oskyldig och trovärdig.

Jag får alltid torr hals om jag äter biskvi eller kubb. Sedan får jag av mer naturliga skäl uppsöka sjukvård, men det hör inte hit.

Hela matsituationen är ju absurd! Hon skulle in omgående på intensiven så fort hon inte åt på tre dagar. Då är det sondmatning som gäller. Här gick hon utan ordentlig mat i veckor.

Jag har tillit till anteckningarna för att de inte är redigerade och att de är skrivna i nutid och de är skrivna för stunden utan tankegång. Därför ser man saker som att de ringer SOS och gör HLR (I SÄNGEN) och att kläderna är blöta på golvet under hennes droppande mun. Därför ser man att de har sett henne helt blå, men inte har gjort något åt det.
Dessa saker redigerar man bort om man skall ljuga om saker.
Citera
2023-02-06, 10:50
Medlem
Dog tråden när fakta blev för mycket?

Ännu en intressant sak.

Enligt socialjournal skall hemmet den 26 apr ha försökt kontakta Novaklinikens läkare, men inte lyckats. avsikten var citerat "Avsikten med läkarkontakten var att fa tag i proteindryck på recept."

De försöker kontakta en läkare på en privatklinik för proteindryck, inte för att flickan var dödssjuk? Jag förstår inte den här fosterfamiljen!
Citera
2023-02-06, 12:51
Medlem
Citat:

Ännu en intressant sak.

Enligt socialjournal skall hemmet den 26 apr ha försökt kontakta Novaklinikens läkare, men inte lyckats. avsikten var citerat "Avsikten med läkarkontakten var att fa tag i proteindryck på recept."

De försöker kontakta en läkare på en privatklinik för proteindryck, inte för att flickan var dödssjuk? Jag förstår inte den här fosterfamiljen!
Att försöka få recept på näringsdryck var väldigt märkligt sådana kräver inga recept utan finns att köpa på apotek och vanliga livsmedelsbutiker , recept är ju bara när man ska ha stora mängder och ska använda det under lång tid och då bara för att kostnaden ska bli liten .
Jag gick bara in på apotek och köpte ett antal förpackningar av det som man kan få på recept
Citera
2023-02-06, 14:04
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Ännu en intressant sak.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att försöka få recept på näringsdryck var väldigt märkligt sådana kräver inga recept utan finns att köpa på apotek och vanliga livsmedelsbutiker , recept är ju bara när man ska ha stora mängder och ska använda det under lång tid och då bara för att kostnaden ska bli liten .
Jag gick bara in på apotek och köpte ett antal förpackningar av det som man kan få på recept

Kan det vara så att proteindrycken blev gratis med recept? Eller om familjehem har/hade något slags familjereceptkort? jag vet inte hur det är i Sverige nu, men det fanns sådana "kort" , när man betalt medicin för viss summa blev resten gratis resten av tiden tills ett år gått.

Man kan ju även koka egen höns/kycklingbuljong under tiden man "väntar".....
Citera
2023-02-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina

Enligt flera utdrag av socialjournaler, hemmets anteckningar och dito skall systern till fosterföräldern ha anmärkt på att D var smal. Systern var sjuksköterska och bad fosterföräldern att ringa och boka en tid för att beställa proteindrycker utan mjölk. De bestämde sig för att ta kontakt med Novakliniken, men den var stängd.
Detta var den 26 april. Föräldern noterade samma dag att D inte äter, är stel i kroppen, kall och dessutom att hon var helt blå på ryggen. Syftet var med kontakt med Novakliniken var fortfarande proteindryck, inte att D uppvisade allvarliga symptom på att kroppen höll på att stänga ned.

Soc, hemmet och Attendo har hela tiden påvisat att kontakt med läkare fanns. Men Socialstyrelsen hittar inga som helst spår av varken rådgivning från 1177 (som journalför) eller från någon sjukvårdsinstans i Sverige. Den enda kontakt som fanns var den 10 april när diagnosen fastställdes. Men inte ens den läkaren skulle negligera en allvarlig lunginflammation och bara vifta bort den med att det var symptom på körtelfeber som soc, attendo och hemmet har försvarat sig med i stämningsansökan.
Citera
2023-02-06, 14:35
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Enligt flera utdrag av socialjournaler, hemmets anteckningar och dito skall systern till fosterföräldern ha anmärkt på att D var smal. Systern var sjuksköterska och bad fosterföräldern att ringa och boka en tid för att beställa proteindrycker utan mjölk. De bestämde sig för att ta kontakt med Novakliniken, men den var stängd.
Detta var den 26 april. Föräldern noterade samma dag att D inte äter, är stel i kroppen, kall och dessutom att hon var helt blå på ryggen. Syftet var med kontakt med Novakliniken var fortfarande proteindryck, inte att D uppvisade allvarliga symptom på att kroppen höll på att stänga ned.

Soc, hemmet och Attendo har hela tiden påvisat att kontakt med läkare fanns. Men Socialstyrelsen hittar inga som helst spår av varken rådgivning från 1177 (som journalför) eller från någon sjukvårdsinstans i Sverige. Den enda kontakt som fanns var den 10 april när diagnosen fastställdes. Men inte ens den läkaren skulle negligera en allvarlig lunginflammation och bara vifta bort den med att det var symptom på körtelfeber som soc, attendo och hemmet har försvarat sig med i stämningsansökan.
Du sammanfattar bra i ett inlägg det som jag har försökt säga i dagar!

Tack så mycket!
Citera
2023-02-06, 14:44
Medlem
Citat:

Det var alltså för framtida behov man ville ha recept på näringsdryck och inte pga körtelfeber låter det som .
Fortfarande märkligt om man när en klinik är stängd inte själv åker till apotek och köper näringsdryck själv dessutom är det ju inte säkert att man vid kontakt med klinik får utskrivet ens samma dag .
De drycker jag köpte var utan mjölk eftersom jag inte tål detta så tom sådan dryck är det bara att gå in och köpa utan recept
Citera
2023-02-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Kan det vara så att proteindrycken blev gratis med recept? Eller om familjehem har/hade något slags familjereceptkort? jag vet inte hur det är i Sverige nu, men det fanns sådana "kort" , när man betalt medicin för viss summa blev resten gratis resten av tiden tills ett år gått.

Man kan ju även koka egen höns/kycklingbuljong under tiden man "väntar".....
Ja det blir gratis med recept å andra sidan stor det ju att familjehem kan få extra för medicinska kostnader och vård så då hade det bara varit att lämna in kvitton för detta om man köper innan man fått recept
Citera
2023-02-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1

På vem?
Citera
2023-02-06, 14:53
Medlem
Okej, nu gör jag något som jag definitivt inte brukar eller vill göra. Jag har systemtatiskt kartlagt hela månaden för D på hästgården. Jag har nedan skrivit tidlinjen som finns den 28:e. Det jag skriver är saker som står i dokument som myndigheter har tagit fram, inte något som är tolkat eller som kommer från partsinlagor.

Jag får inte ihop tidslinjen på något sätt i den här cirkusen. Jag kommer inte att delge några namn på dokument, då jag vill bevara sekretessen så mycket som möjligt, även om den är offentligt lyft. Syftet här är att lyfta fram tidslinjen denna dag! Vi har lite avvikande uppgifter i linjen och det som avviker mest är Socialstyrelsens uppgifter om att polisen kom till platsen 14:28 och hittar flickan död i sängen. Det stämmer inte med andra rapporter och framför allt inte om föräldern har gjort HLR på golvet. En annan avvikelse är dödsförklaringen och ankomst till barnakuten i Lund.

Tågordningen den 28:e lyder:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in