2023-02-04, 17:03
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
De flesta restaurangägare av utländsk härkomst klarar inte kritik. Jag åt en asiatisk buffe' på asecs i Jönköping på genomresa och klagade på att maten var på tok för stark. Svaret blev " ingen annan har klagat"
Jag svarade "bara för att ingen annan har klagat så menar du att det inte är något fel "?
Det är inget fel på maten blev svaret!
Jag och min vän tittade på varandra och skakade på huvudet.
Till saken hör att min vän älskar stark mat men kunde inte äta upp.

Jag åt på en pizzeria i min stad i våras (jag åt en Kebabtallrik)
Maten var i det närmaste kall, jag måste ha sett missnöjd ut för ägaren kom fram och frågade om allt var till belåtenhet? Nej svarade jag, maten är kall! Den var varm nyss fick jag till svar, ok men den är kall nu, jag tog upp en pommes frites han kände på den och gick och hämtade pengar som han gav mig med orden "visa dig aldrig mer här"

Några dagar senare sprang jag på honom i en affär och jag frågade vad var det som hände häromdagen? Hade du en dålig dag? Han skrek att jag hade varit mycket otrevlig dessutom hade jag nästan ätit upp innan jag klagade (fel jag hade precis börjat äta)
Jag sade att allt jag ville var att äta varm mat, nu rök det från öronen på honom och han skrek att maten han hade serverat var varm!min motfråga innan jag gick var varför gav du mig pengarna tillbaka för då om maten var varm. Nu gapade han så att personal i affären vi var i bad honom att dämpa sig eller att avlägsna sig.

Ned de kan inte ta kritik utan att ta det personligt. Detta är det nya Sverige!

Tyvärr är jag benägen att hålla med. Hämtade ut en bricka mat på Max härförleden och reagerade på att lökringar fattades. När jag påpekade detta för araben i disken började han skrika att jag inte beställt lökringar. När jag visade kvittot började han istället skrika att jag fått lökringarna. Jag gav mig inte och fick snart lökringar från en medarbetare. Det intressanta var att araben själv inte hade något att tjäna på att tjafsa om beställningen. Ändå gjorde han det. Har varit med om många liknande incidenter på andra ställen. Fascinerade kultur, den arabiska.
2023-02-04, 18:59
Medlem
Det ska vara ett samspel mellan kund och säljare. Är kunden otrevligt så tro fan att han blir bemött på ett otrevligt sätt tillbaka.

Jag har klagat några gånger men har alltid gjort det på ett schysst och respektfull sätt och jag aldrig haft några problem. "Självklart kompis" har jag fått som svar.

Jävla påhitt det där att kunden alltid ska ha rätt. Om jag står i en restaurang och jobbar häcken av mig och så kommer en otrevlig jävla gnällröv så tänker jag inte vara trevlig tillbaka. Såna kunder vill jag ändå inte ha på min restaurang, det kostar mer energi än vad det är värt i pengar.
2023-02-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriggerDiscipline
Tyvärr är jag benägen att hålla med. Hämtade ut en bricka mat på Max härförleden och reagerade på att lökringar fattades. När jag påpekade detta för araben i disken började han skrika att jag inte beställt lökringar. När jag visade kvittot började han istället skrika att jag fått lökringarna. Jag gav mig inte och fick snart lökringar från en medarbetare. Det intressanta var att araben själv inte hade något att tjäna på att tjafsa om beställningen. Ändå gjorde han det. Har varit med om många liknande incidenter på andra ställen. Fascinerade kultur, den arabiska.
Du har helt rätt, det är omöjligt att verbalt vinna en diskussion med araber. De blir alltid aggressiva. Ibland kan man inte undvika kontakten, men i sin hemmatrakt skall man alltid undvika all koppling till dem. Handla på restauranger som inte drivs av araber. Undvik dem, även om maten är god, för andra saker kan vara viktigare.

På Max kan du undvika problemet genom att gå in i restaurangen, istället för drive-through. Undvik beställning om personalen är fel.
2023-02-04, 23:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Oavsett om TS ljuger eller inte är det anmärkningsvärt att flera i tråden finner det helt osannolikt att pizzabagare skulle balla ur och börja hota för en dålig recension.

Det hade inte förvånat mig ett dugg. Jag har varit med om pizzabagare som hota för mindre.

Det finns massor av kriminella som driver restauranger. Och det finns ännu fler pizzerior med kriminella eller deras släktingar.
2023-02-05, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriggerDiscipline

Hur menar du? Han arbetade väl på företaget? Så klart ska en anställd INTR styras av egen vinning eller inte. Nu kanske han agerade fel, men han kanske varit med om för måna som lurat honom och överreagerade. Om han hade egen vinning eller inte är helt ointressant.

Jag skulle iaf aldrig anställda någon som väljer hur de agerar beroende på om de vinner något på det eller inte. En arbetsgivare som betalar ens lön måste man ju vara lojal mot. Tyvärr har jag märkt att en del yngre personer resonera som du ”men DU förlorar ju inte på om du gör si eller så, det ä ju bara ett företag” 🫣
2023-02-05, 11:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Tar man en titt på deras reviews så har dom ju fyra av fem stjärnor i diverse hemsidor.
....

Reviews online är nästan alltid ägaren, de anställda och deras polare som skriver, det förstår du säkert om du anstränger dig lite.
2023-02-05, 14:59
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Reviews online är nästan alltid ägaren, de anställda och deras polare som skriver, det förstår du säkert om du anstränger dig lite.

Nja, beror på vad det är för ställe. Är det något sunkigt kebabhak som har femstjärniga reviews från 40-50 pers så ser det ju skumt ut men såg ut att vara legit denna gång. Nåväl, jag har ingen som helst aning om pizzerian i fråga och har aldrig ätit där heller. Bara för att det varit bra en gång i tiden så betyder det självklart inte att det är likadant idag så jag hoppas TS sätter dit dom om nu allt detta stämmer.
2023-02-05, 17:33
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Nja, beror på vad det är för ställe. Är det något sunkigt kebabhak som har femstjärniga reviews från 40-50 pers så ser det ju skumt ut men såg ut att vara legit denna gång. Nåväl, jag har ingen som helst aning om pizzerian i fråga och har aldrig ätit där heller. Bara för att det varit bra en gång i tiden så betyder det självklart inte att det är likadant idag så jag hoppas TS sätter dit dom om nu allt detta stämmer.

Sant, jag vill dock hävda att alla reviews där pizzerior, kebabhak och grillkiosker år mer än 2.5/5 per definition är skumma.
Det är nödföda som man stoppar i sig för en snabb bukfylla för att man är för lat att laga riktig mat eller bakis och kulinariskt aldrig något som kan få mer än medel i betyg.

Ont så är det såklart inte okej med ett sånt beteende som ts beskriver men nu har vi inte hört av hen i tråden på ett tag.
2023-02-05, 18:17
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkarate
På Östermalmsgatan i Motala ligger Pizzeria Sorrento. Jag och min bror har beställt pizza därifrån vid flera tillfällen och har alltid blivit nöjda både med pizzan och bemötandet från personalen. Fram till nyligen då vi gjorde en beställning som de inte levererade och när vi ringde upp Sorrento för att fråga efter maten så ljög de ihop att de varit hos oss och ringt på men att ingen öppnade och att budet då försökte ringa utan att få svar. Budet ringde aldrig till någon av oss och det påpekade vi också. Då hotade personalen med att komma till oss och göra upp när han slutat jobba. Vi ringde då 11414 för att göra en anmälan om olaga hot men polisen sa att personalen gjort sig skyldiga till ofredande, inte hot. Vi ställde ett par följdfrågor men polisen sa då rent ut att även om vi anmälde den incidenten så skulle ingenting hända.

Vi bestämde oss då för att skriva en recension och berätta att vi blivit utan käk och att vi blivit illa bemötta av personalen och kom överens om att aldrig beställa pizza från Sorrento igen. Och sen trodde vi att allt var frid och fröjd igen men nästa dag började helvetet braka lös. Ägaren ringde upp och skällde ut oss för den dåliga recensionen och började sen vräka ur sig en massa kränkningar. Han kallade oss bland annat för handikappade idioter. Sen försökte han muta oss också och sa att om vi tog bort recensionen så skulle han bjuda på käk, vilket vi tackade nej till.

Några dagar senare var jag ensam hemma i lägenheten och min bror var hemma hos sig. Jag var trött och bestämde mig för att lägga mig och vila en stund på eftermiddagen. Då ringde personal från pizzerian upp mig och började mordhota mig. De skulle komma hem till mig och styckmörda mig, sa de. När jag frågade varför så började de anklaga mig för att ha busringt till dem hela dagen. Jag nekade till anklagelsen eftersom att jag inte hade ringt dem över huvud taget och då blev de ännu argare. Det slutade med att de kom hem till mig och bröt sig in i trappen och sen hörde jag hur de började sparka och banka på dörren samtidigt som de gapade och skrek att jag skulle komma ut. Jag ringde 112 och förklarade situationen och de kopplade mig till polisen, som bad mig hänga kvar i luren tills patrullen anlänt. Polisen bad mig även att hålla fram telefonen mot dörren. Jag vågade inte gå ända fram men jag ställde mig i hallen och höll fram telefonen en bit och polisen jag pratade med hörde hur de höll på. Polisen anlände till slut och snackade lite med personalen och sen ville de prata med mig också. Polisen tog Sorrentos parti och sa åt mig att sluta busringa till dem trots att det var de som ringde mig.

Senare på kvällen fick jag veta att Sorrento även ringt och mordhotat min bror. De skulle skicka honom i en liksäck till Afrika och om de inte lyckades döda både honom och mig den kvällen så skulle de anlita någon annan att göra det åt dem mot betalning. Min bror hade sinnesnärvaro nog att spela in samtalet så det är polisanmält och är under utredning nu. Jag och min bror är dock inte de enda offren för dessa galningar - en annan för mig okänd person fick fel pizza levererad och när hon ringde för att klaga så blev även hon utsatt för hot. Det är alltså tre personer vad jag vet som blivit utsatta för hot av personalen på Sorrento.

Med tanke på att vi har blivit utsatta så kan man nog dra slutsatsen att Sorrento sannolikt gett sig på andra kunder också. Syftet med denna tråd är inte att gnälla. Jag vill bara upplysa folk om hur Sorrento beter sig och om fler blivit hotade/trakasserade av deras personal så uppmanar jag er att träda fram och anmäla dem. Jag vill även avråda folk att käka på Sorrento såvida man inte vill bli mordhotad och få oönskade hembesök av ligister.

Mitt tips är att inte driva saken me vanlig åklagare utan försöka skrämma privat. Då läggs inte fallet ner i brist på bevis. För de som händer är att om man själv är målsägande så brukar de va problem när man har egna bevis..
Men också att svensk polis inte fungerar.
2023-02-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Nej, det är inte ett samspel. Det är ett jävla pack som bemöter främlingar på ett otrevligt sätt när de sitter i en serviceroll. Det är ett fenomen araber och blattar tror är accepterat i Sverige, jävla beteende är vad det är. Vill/kan man inte hantera en kund för att den är för otrevlig så är det enkelt att be denne avlägsna sig och att den inte får sin produkt.

Blatten tänker dock genast "jävla mammaknullare horunge" när någon förmedlar kritik emot dem, även om abdulla sitter i kassan på ICA. Det är ett beteende som är så normbrytande och oaccepterat som det kan bli i Sverige, för abdulla ska inte sitta i kassan på ICA till att börja med. Han ska hålla sig på något skitlager och arbeta tills hans rygg ger upp.

Det är väldigt enkelt att vinna en verbal diskussion med araber, om man tittar bakom aggressiviteten så kommer man snabbt fram till en enkel retorisk lösning. Det är ungefär som att övertala ett barn genom att säga "du får INTE göra så".
Jag var väl otydlig. Det är klart att man vinner diskussionen, men eftersom araben aldrig förstår att han har förlorat utan bara fortsätter att bråka och argumentera för sin sak, så spelar den verbala vinsten ingen roll. Du kan inte få honom att erkänna att han förlorat. Han knivar dig hellre än att erkänna.
2023-02-05, 23:29
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag var väl otydlig. Det är klart att man vinner diskussionen, men eftersom araben aldrig förstår att han har förlorat utan bara fortsätter att bråka och argumentera för sin sak, så spelar den verbala vinsten ingen roll. Du kan inte få honom att erkänna att han förlorat. Han knivar dig hellre än att erkänna.
Även det är falsifierbart, men precis som med araben så kommer det bli svårt att få dig med på tåget att det går att prata med araber, även om det är mindre angenäma samtal.
2023-02-06, 00:28
Bannlyst
Har inte hört från Sorrento igen, tack och lov. Som sagt är allt polisanmält och under utredning men jag har inte hört nåt från polisen heller.

Fallet har fått en gnutta uppmärksamhet i Motala tidning. Såg en artikel där för ett tag sen. Hamnade på förstasidan dessutom. I artikeln stod det nåt om att någon från Sorrento utsatts för anlagd bilbrand och att polisen ska undersöka om det finns nån koppling. WTF? Varken jag eller brorsan ligger bakom nån bilbrand och jag hoppas att vi inte får skulden för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in