2023-02-05, 10:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
En liten mysig vinterflygning över Ukraina. Detta ser ut att vara med helikopter men jäklar vad jag längtar nu tills UAF har fått stridsflyg från väst alltså.

https://t.me/operativnoZSU/75968
Citera
2023-02-05, 10:23
Medlem
StigEngstroms avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-tankkyrkogarden-offensiven-slas-tillbaka/
Ryska offensiven tycks redan ha börjat.
Man förlorar stora mängder stridsvagnar i södra Donbass.
Citera
2023-02-05, 10:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Hört talas om Aleppo? Beprövad taktik.

Du menar belägring? Det är inte samma sak. Ukraina är inte belägrade. Belägring är när du redan har omringat motståndaren.
Citera
2023-02-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Hört talas om Aleppo? Beprövad taktik.
Nej det är ett exempel på ett skit land som ha problem med en liten rebel grupp som inte får något stöd som gömmer sig i en stad.

Kom ingen nu, höj dig själv lite.
Det blir ju pinsamt.
Citera
2023-02-05, 10:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Fd pm Naftali Bennet övertalade mass/barnmördaren Vladimir Putin att inte mörda Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj.

Slava Ukraini 🇺🇦

Men spelar det egentligen någon roll vad Putin lovar?
Citera
2023-02-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej du har helt rätt. Ansvaret fördelas över flera av världens ledare, inklusive Putin så klart.

Ansvaret är enkom Putins. Ingen annan har tvingat honom att beordra en våldtäkt på ett grannland.
Citera
2023-02-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar belägring? Det är inte samma sak. Ukraina är inte belägrade. Belägring är när du redan har omringat motståndaren.

Jag tänkte inte på det men du har rätt, det liknar belägring faktiskt.
Citera
2023-02-05, 10:37
Medlem
Homobögfederationens förluster är så stora att de två kommande offensiverna, som Ryssland ser sig tvungna att genomföra, kommer att utarma landets möjligheter. Var och en kan ju förstå att förlorar man över 15000 bögar per månad så smälter nymobiserade trupper bort.

Idag inrapporteras ytterligare 700 eliminerade bögfascister och totalt är vi uppe på ett antal av 131290 st som befriats från sina (S)mutsiga gärningar.
Vi får enligt kalkylen ytterligare en framflyttning, 200.000-gränsen passeras senast den 4 juli. Ny framflyttning kan ske om 3 dagar.
På årsdagen den 24 februari räknar vi med att minst 140.030 fascistbögar är befriade.

I övrigt är förlusterna måttliga, även om 11 utslagna bepansrade fordon är en god siffra. 2 luftförsvarssystem har slagits ut och jag förstår inte varför Ukraina prioriterar just att slå ut dessa. Ukraina har ju i stort sett inget flygvapen men det kan eventuellt vara för att drönarna skall kunna operera över stora ytor.
Kriget är ohållbart för Bögnationen---även fast man försöker sig på desperata offensiver.
Citera
2023-02-05, 10:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Titta på Europas energikris, som är en direkt följd av EU:s svar på kriget. Tänk då hur illa det kommer att vara om 5-10 år pga krig för oss här i Europa. Nåväl, skönt i alla fall med söndag och ledigt, inte sant?

Vilken jävla energikris? Oljepriserna är lägre nu än de var innan kriget började. Tyskland har gas nu så det räcker för hela nästa vinter, de har aldrig haft så mycket gas någon februari i världshistorien i princip.
Citera
2023-02-05, 10:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo det spelar roll eftersom du får det att låta värre än det är. Och då rättfärdigar det att hundratusentals soldater dör för att "rädda" dessa barn. Som kanske är 10. Eller 100. Vem vet.
Vi kan relativisera det lite. Blir det värre än Sydkorea? https://www.theguardian.com/world/2022/dec/08/south-koreas-truth-commission-to-investigate-dozens-of-foreign-adoptions
Borde Nordkorea ha kämpat vidare för att rädda dessa "200 000" barn? (notera ironin)

Om det var mitt barn som blev stulet så skulle ju jag kräva att min man kämpade mot de slavhandlarna oavsett om det var det enda stulna barnet. Det är det de ukrainska männen gör nu, och en hel del kvinnor. Jag tror inte den ukrainska regeringen skulle kunna stoppa kriget i nuläget ens om de ville; det finns hundratusentals som kommer att fortsätta kampen. 2014 så var ukrainska militären mycket svag och infiltrerad av Ryssland så då bildade de civila ukrainarna egna trupper som t.ex. Azov. Det skulle ske nu också. I folkmordskrig så kan man inte beordra människor att sluta att försvara sig när alternativet är döden.

Saken är den att det spelar ingen roll för det faktiska läget om du tror att ryssarna inte gör detta för ukrainarna tror det, och kommer agera efter vad de tror och inte efter vad du (Eller jag för den delen) tror.

Jag har ingen åsikt om koreanska barn, det är inget jag har studerat. Du får fråga statsministern.
Citera
2023-02-05, 10:42
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Titta på Europas energikris, som är en direkt följd av EU:s svar på kriget. Tänk då hur illa det kommer att vara om 5-10 år pga krig för oss här i Europa. Nåväl, skönt i alla fall med söndag och ledigt, inte sant?
Ryssland ströp gasen redan hösten 2021 för att hålla Europa på halster. FOI varnade redan 2007 att Ryssland kan använda energi som ett vapen mot Europa och det är främst korrupta tyska politiker som låtit det ske.

Att lita på Ryssland för energi är orimligt och kostnaden för att bryta oss loss från det beroendet skulle kommit förr eller senare i alla fall.
Citera
2023-02-05, 10:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om det var mitt barn som blev stulet så skulle ju jag kräva att min man kämpade mot de slavhandlarna oavsett om det var det enda stulna barnet. Det är det de ukrainska männen gör nu, och en hel del kvinnor. Jag tror inte den ukrainska regeringen skulle kunna stoppa kriget i nuläget ens om de ville; det finns hundratusentals som kommer att fortsätta kampen. 2014 så var ukrainska militären mycket svag och infiltrerad av Ryssland så då bildade de civila ukrainarna egna trupper som t.ex. Azov. Det skulle ske nu också. I folkmordskrig så kan man inte beordra människor att sluta att försvara sig när alternativet är döden.

Saken är den att det spelar ingen roll för det faktiska läget om du tror att ryssarna inte gör detta för ukrainarna tror det, och kommer agera efter vad de tror och inte efter vad du (Eller jag för den delen) tror.

Jag har ingen åsikt om koreanska barn, det är inget jag har studerat. Du får fråga statsministern.

Låter obehagligt. Hoppas ingen intalar dem att det är ett folkmordskrig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in