2023-02-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Herregud så dumt. Men det visar ju vilken nivå av ignorans som du och andra med dig befinner er på. Ryssland har en rad olika precisionsvapen som de använder dagligen.
Till att bomba lekplatser och sjukhus?
Citera
2023-02-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Påtal om B-ACK-mut.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1621463274951790592?t=E_2a57FLCRlpolyCFxRTlQ&s=19

🇺🇦💀 Zelensky’s Office refused to name losses in Bakhmut but said Ukraine “pays the highest price”.

Intressant att AFU fortfarande använder färger för att minska Friendly Fire medans de "f.d fångarna med kass träning och utrustning" i Wagner har IR system så de ser exakt vart alla deras egna är..

Skillnad i utrustning. Eller just det, de hade väl inbyggda GPS med bomber uppkörda i analen om de skulle få för sig att rymma..
Var har du sett det du påstår?
Citera
2023-02-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Är du trög? Donbass är ryskt territorium enligt rysk konstitution. Ryssland erkänner inte längre den gamla gränsdragningen. Om omvärlden tycker annorlunda ger Putin blanka fan i. Enligt ryskt synsätt är dessa områden ockuperade och ska befrias.
Så de erkänner inte de avtal de själva ingått med andra ord. Så vem kan lita på en ryss?
Citera
2023-02-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte uppdaterad idag men Ryssland har inte många överraskningsmoment i den kommande offensiven, som försenats från 24 februari till i början av mars. Gerasimov har nog jobbat fram en plan och styr utom dom dagarna han behöver en återställare.

Offensiverna i söder är halvhjärtade med för små trupper och är avsedda att binda ukrainska stridskrafter.
Som jag ser det räcker inte en enda anfallskil utan man startar två offensiver, en utgår från Luhansk och en från Donetsk. Om man sveper undan ukrainarna från Luhansk svänger den ena bögryska kilen ner mot Donetsk och man försöker gemensamt pressa sig förbi ukrainska försvarspositiner vid Kramatorsk och faktiskt försöka ta mer än "bara" Donetsk Oblast.

150.000 nya är nog svårt att utrusta och frågan är om den stora bögoffensiven kan lyckas. Det gäller också att kunna leda styrkorna,låt säga 120.000 man tillsammans i anfallskilarna. Jag tror att dom bästa officerarna är utslagna av kriget och av alkohol.

När Ryssland försöker utropa "seger" kommer den stora ukrainska motoffensiven i maj, jag tror det är helt kört för Bögimperiet.
Men jag är ingen expert.
Problemet med 500 000 soldater vs 100 000 är att 5 gånger fler behöver mat, kläder, medicin, sovplats, värme ammunition.
Dvs det är mycket mer logistiskt krävande.
Får inte soldaterna ammunition, kläder och mat mm så kan de ju inte strida oavsett.

Kort sagt så är det enklare att underhålla en mindre men mer välutbildad arme där materielet får mer effekt.

Självklart spelar det kvantitet roll men inte som på andra världskriget där det redan då började spelas ut.

Bara ta andra världskriget där enskilda tyska stridsvagnsbesätningar slog 100 tals ryska vagnar.
Då var det ändå mindre skillnad idag än vad det är mellan ryska och västerländska vagnar som moderniseras.

Ukraina kommer att kunna genomföra nattliga framståttötar med västliga vagnar som fungerar utmärkt på natten.
90 vagnar och leopard 2 som tränger in 10 mil under några timmar och sprider kaos i ryska läger och depåer.

Tänk dig 12 leopard som rullar på ett läger med 1000 ryska soldater.
120 mm spräng granater och kulsprututor med värmekamera etc.
Sedan svenska 90 vagnar med skyttesoldater på i terängen på sidorna stänger av flyktvägar...

Fy fan.
Blir som kuwait.
Citera
2023-02-04, 18:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tiden springer iväg. Den bögryska offensiven måste börja i mars innan Ukraina rustat upp med mer bepansrade stridsfordon (Bradley och CV-90) och fler stridsvagnar både T-72 och Leopard 1 och 2. Dessutom pågår utbildning av minst 30.000 ukrainska soldater. Ryssland är helt enkelt tvungna att gå på offensiven nu annars är man helt bögkörda. Jag är ingen expert men fler ansluter till dessa teorier.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina väntar på nya tunga vapen från väst (västerländska stridsvagnar mm) som nog är nödvändiga för att Ukrainas motoffensiv ska kunna fungera. Tiden fram tills dess kan bli kritisk. Ryssarna kommer att gå till en motoffensiv med ursinniga anfall innan dess. Jag hoppas Ukraina kan stå emot. Många ryssar kommer att dö, men de kommer fortsätta att mata på. Ryssland bryr sig inte om sina soldaters liv som vi i väst. Så de kan offra många - om de märker att det ger resultat. Nästa vecka ska ryssarna stänga ner mobil och internet i de ockuperade områdena enligt Lars Wilderäng. Detta som en förberedelse inför den kommande storoffensiven:
Och ryssarna ökar truppnärvaron kraftigt kring Mariupol: Även detta som ett led i förberedelserna inför den kommande motoffensiven. Vi får se hur det kommer utveckla sig, under de närmaste månaderna.

Jag tror offensiven redan har startat.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1621760669371568129
Citera
2023-02-04, 19:11
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ännu en sak du inte begriper att "alla dessa sjukhus, skolor och dagis som ryssarna beskjutit" upphörde vara civila mål i det ögonblick ukrainsk militär upprättade eldgivningspositioner på dessa platser.

Ryssarna eldleder i civila kläder från bostadshus, Ukrainska bostadshus. https://www.instagram.com/p/ChH5KtkLqvr/

Översättningsprogrammet måste fallerat hos dig, eldgivningspositioner är inget vedertaget svenskt ord.
Citera
2023-02-04, 19:17
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Tråden var ju rätt skeptisk, var tydligen en rätt diskutabel källa till det där

Jo bland trådens talrika nato-troll brukar visegrad24 anses som trovärdighetens nimbus. Vi får se vad det blir av med Portugals leoparder. Jag hoppas på noll och intet till zelenskys skurkregim.
Citera
2023-02-04, 19:23
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jo bland trådens talrika nato-troll brukar visegrad24 anses som trovärdighetens nimbus. Vi får se vad det blir av med Portugals leoparder. Jag hoppas på noll och intet till zelenskys skurkregim.

Om man ska vara ärlig så spelar det ingen roll. Finns 2 förlorare i detta, Ukraina och ryssland. 1 vinnare, vi i väst.

ryssen blir svagare dag för dag, militärt och ekonomiskt plus att ryktet om den ryska björnen visade sig vara den ryska efterblivna katten.

Väst rustar medans ryssen bli svagare. Europa lugnt för de nästa 20 + åren.
Citera
2023-02-04, 19:35
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ryssarna eldleder i civila kläder från bostadshus, Ukrainska bostadshus. https://www.instagram.com/p/ChH5KtkLqvr/

Översättningsprogrammet måste fallerat hos dig, eldgivningspositioner är inget vedertaget svenskt ord.
Ser ut som ukrainare, tycker du inte?
Citera
2023-02-04, 19:35
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Är du trög? Donbass är ryskt territorium enligt rysk konstitution. Ryssland erkänner inte längre den gamla gränsdragningen. Om omvärlden tycker annorlunda ger Putin blanka fan i. Enligt ryskt synsätt är dessa områden ockuperade och ska befrias.
Njet, till skillnad från dig så är jag inte det.
Ryskt synsätt!? Pucko!
Helt ovidkommande, se till och pallra er ut från Ukraina själv, annars blir det i en liksäck.
Citera
2023-02-04, 19:38
Medlem
Reimers avatar
Dagens uppdatering angående läget vid Bakhmut av Kiyanan.

Citat:
Update on Bakhmut, 4 February: the situation is as difficult as it was, but the Cossacks are holding the defence. In Kiyanyn's personal opinion, Bakhmut may be the breaking point for the Russians, who are not having an easy time they're trying to demonstrate.

https://twitter.com/wartranslated/status/1621934613089198081
Citera
2023-02-04, 19:38
Medlem
raskenss avatar
Ännu en rysk propagandist försökte med ett cirkustrix. Den här gången var det inte fall från fönster utan han försökte stoppa en kula med sitt huvud:

https://twitter.com/MarkGaleotti/status/1621862756591738880?s=20&t=5AyZM3R7tRrZIv2qke9vBw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in