Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag är inte uppdaterad idag men Ryssland har inte många överraskningsmoment i den kommande offensiven, som försenats från 24 februari till i början av mars. Gerasimov har nog jobbat fram en plan och styr utom dom dagarna han behöver en återställare.
Offensiverna i söder är halvhjärtade med för små trupper och är avsedda att binda ukrainska stridskrafter.
Som jag ser det räcker inte en enda anfallskil utan man startar två offensiver, en utgår från Luhansk och en från Donetsk. Om man sveper undan ukrainarna från Luhansk svänger den ena bögryska kilen ner mot Donetsk och man försöker gemensamt pressa sig förbi ukrainska försvarspositiner vid Kramatorsk och faktiskt försöka ta mer än "bara" Donetsk Oblast.
150.000 nya är nog svårt att utrusta och frågan är om den stora bögoffensiven kan lyckas. Det gäller också att kunna leda styrkorna,låt säga 120.000 man tillsammans i anfallskilarna. Jag tror att dom bästa officerarna är utslagna av kriget och av alkohol.
När Ryssland försöker utropa "seger" kommer den stora ukrainska motoffensiven i maj, jag tror det är helt kört för Bögimperiet.
Men jag är ingen expert.
Problemet med 500 000 soldater vs 100 000 är att 5 gånger fler behöver mat, kläder, medicin, sovplats, värme ammunition.
Dvs det är mycket mer logistiskt krävande.
Får inte soldaterna ammunition, kläder och mat mm så kan de ju inte strida oavsett.
Kort sagt så är det enklare att underhålla en mindre men mer välutbildad arme där materielet får mer effekt.
Självklart spelar det kvantitet roll men inte som på andra världskriget där det redan då började spelas ut.
Bara ta andra världskriget där enskilda tyska stridsvagnsbesätningar slog 100 tals ryska vagnar.
Då var det ändå mindre skillnad idag än vad det är mellan ryska och västerländska vagnar som moderniseras.
Ukraina kommer att kunna genomföra nattliga framståttötar med västliga vagnar som fungerar utmärkt på natten.
90 vagnar och leopard 2 som tränger in 10 mil under några timmar och sprider kaos i ryska läger och depåer.
Tänk dig 12 leopard som rullar på ett läger med 1000 ryska soldater.
120 mm spräng granater och kulsprututor med värmekamera etc.
Sedan svenska 90 vagnar med skyttesoldater på i terängen på sidorna stänger av flyktvägar...
Fy fan.
Blir som kuwait.