2023-02-04, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Någon gång finns det inga mer brottslingar för Wagner att rekrytera och vad man ska ta till sig vet de tusan.
Nu talas det om att man rekryterar fängslande brottslingar utan ryskt medborgarskap, afrikaner och annat.
Jag skulle tro att Wagner kommer trappa ner sin inblandning efter man erövrat Backhmut och överlämna slakthuset till dom allmänna ryska mobiliseringsvågorna.

Alla har sett hur dåliga och korrupta wagner är, speciellt ägaren prigosjin. Knappast att 'seriösa' kontraktsmördare söker sig till en såpass crappig organisation som vill att proffsen ska jobba tillsammans med fängelsekunder.
Citera
2023-02-04, 08:42
Medlem
Så klart att de ryska soldaterna sjunger och dansar när de har fått frikort att våldta ukrainskor, för att inte tala om det sunda friluftslivet kring lägereldarna alltmedan talgoxarna så sakteliga börjat sjunga sina vårliga serenader. Vad mer kan en rysk soldat begära?
Citera
2023-02-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Alla har sett hur dåliga och korrupta wagner är, speciellt ägaren prigosjin. Knappast att 'seriösa' kontraktsmördare söker sig till en såpass crappig organisation som vill att proffsen ska jobba tillsammans med fängelsekunder.

Idén är simpel, ta en massa skrupelfria typer, grovt kriminella, mördare och dylikt och ge dem uniform och tunga vapen och skicka dessa inglorious basterds till fronten.
De vill jag inte möta i strid. Putin är ett geni.
Citera
2023-02-04, 08:58
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
"Det sägs" Det var en tung källa.

Det är allmänt vedertaget att det går 3 anfallande soldater på i försvarande. Med tanke på att den ryska ledningen inte bryr sig om sitt manskap så låter 1 på 4 inte orimligt.

https://varldenshistoria.se/krig/varfor-ar-forsvar-lattare-an-anfall-i-krig
Citera
2023-02-04, 09:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Bakhmut: Det sägs att 4 ryska soldater går åt för att ta kål på en ukrainare. På en månad kanske det är värt priset. Men inte månad efter månad efter månad efter månad efter månad.

Det sägs att fiendens förluster överdrivs med en faktor på ca 3-4 gånger och egna förluster minskas med samma faktor i propagandan. Alltså 1 rysk soldat för att ta kål på 3-4 ukrainare.
Citera
2023-02-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det sägs att fiendens förluster överdrivs med en faktor på ca 3-4 gånger och egna förluster minskas med samma faktor i propagandan. Alltså 1 rysk soldat för att ta kål på 3-4 ukrainare.
Du tror inte att erövringen av Bakhmut gått snabbare då? Det är stiltje sedan ett par månader tillbaka
Senast redigerad av HatadAvGud 2023-02-04 kl. 09:09.
Citera
2023-02-04, 09:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Någon gång finns det inga mer brottslingar för Wagner att rekrytera och vad man ska ta till sig vet de tusan.
Nu talas det om att man rekryterar fängslande brottslingar utan ryskt medborgarskap, afrikaner och annat.
Jag skulle tro att Wagner kommer trappa ner sin inblandning efter man erövrat Backhmut och överlämna slakthuset till dom allmänna ryska mobiliseringsvågorna.
Wagner är i princip utrotat. De flesta soldaterna döda eller skadade. Det är främst VDV (rysk luftburen elitdivision) som är vid fronten vid Bakhmut nu. De få wagnersoldater som är kvar håller till norr om Bakhmut och erövrar nån hästgård och lite fält. Dom har ingen stridsförmåga kvar.
Citera
2023-02-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Bakhmut: Det sägs att 4 ryska soldater går åt för att ta kål på en ukrainare. På en månad kanske det är värt priset. Men inte månad efter månad efter månad efter månad efter månad.

Det här kriget har främst varit ett artellierikrig och där har Ryssland ett stort övertag så siffrorna är nog det omvända.
Citera
2023-02-04, 09:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Idén är simpel, ta en massa skrupelfria typer, grovt kriminella, mördare och dylikt och ge dem uniform och tunga vapen och skicka dessa inglorious basterds till fronten.
Det kommer att bli en styrka som är oefterhärmlig på att terrorisera och våldta, ungefär som Dirlewangers glada gossar under WW2. När det handelar om att komma i strid med ett reguljärt förband, så blir det inte lika roligt.

En liten fråga bara:
Jag vet vad en bastard är men vad är en "basterd"?
Citera
2023-02-04, 09:14
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns exempel på Twitter:

https://twitter.com/tomaburque/status/1619667887324815360
https://twitter.com/PaulJawin/status/1611394326441111552

Sedan finns det vittnesmål:

https://www.flashback.org/sp83154038
https://www.flashback.org/sp83252072

Jag räknar 13 stycken i klipp 1.. - mänsklig våg

Jag räknar 2 stycken i klipp 2 - mänsklig våg

Detta är en mänsklig våg;

https://youtu.be/2G_ZIwD6HSY
Citera
2023-02-04, 09:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino

Varför? De lär ju vara värdelösa soldater. Att vara mördare eller sakna skrupler är inga kompetenser som gör folk till bättre soldater.

Och mycket riktigt ligger de i drivor och ruttnar i Bakhmut nu.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-02-04 kl. 09:20.
Citera
2023-02-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det här kriget har främst varit ett artellierikrig och där har Ryssland ett stort övertag så siffrorna är nog det omvända.

Stämmer inte. Ryssland har mer pjäser och art ammo än Ukraina. Men det är mycket mer ineffektiv. Dock har Rysslands beskjutning minskat med 70-80 procent. Om det beror på brist och eller att man spar sin art ammo för en framtida offensiv vet jag inte. Det kan också vara så att den ryska ammo är mer ineffektiv när marken är mjuk och ryssarna använder inte så ofta av luftbrisader utan av markbrisader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in