2023-02-02, 19:57
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så beskriv vad ryssen gjort oss förutom att ha sålt billig olja och gas, vi lider mer av vad illegala och asylsökande gör mot oss svenkar.

Rysshotet är något försvarsmakten blåst upp under många år, anledningen var att de skulle få högre anslag.... Det är sanningen om hotet från öst.
Du menar att du inte känner till den svenska historien ens att Sverige förlorade hela Finland till Ryssland?
Citera
2023-02-02, 19:59
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ryssland har inget intresse av att starta ett kärnvapenkrig, än mindre att kriga mot NATO. Det är snarare EU och väst som ständigt proklamerar att VI är i krig med Ryssland.

Dags att begrava detta kriget, kalla Ryssland till förhandlingsbordet, och få ett slut på detta. För nu börjar det bli riktigt obehagligt.

Det här var humor!
Proxykriget som Putin samt Putin-kramare har ropat i veckor nu.
Och då kommer du fram bakom en stubbe, med detta??
Citera
2023-02-02, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag har jobbat på olika båtar i 20 år i oceanfart. Jag har aldrig varit med om att det har bunkrats råolja som bränsle.Jag har inte hört talas om det heller. Jag kan tänka mig att risken för haveri i maskin är stor, stopp i seppar mm. Ingen vill ha blackout på ett fartyg. Även om rysk fulolja skulle fungera skulle fartyget inte få trafikera i Europeiska vatten eller utanför nordamerika pga.för hög svavelhalt i bränslet.

Kan du länka en källa påditt påstående att dom kör på rysk råolja? Annars tror jag du hittar på det där.
Man kan titta på sjötrafiken i realtid i svarta havet, och jag tror inte ryssen kör sina oljetankers tomma fram och tillbaka mellan rysk hamn till området där alla fartyg ligger ankrade i väntan på att få åka upp till ukraina för att lasta spannmål...

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:34.1/centery:44.1/zoom:7
Citera
2023-02-02, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ryssland hotar bara de som sänder dödliga vapen till fd skådespelaren zelensky som absolut inte vill ha fredssamtal utan bara med dödliga vapen så fler människor dör...
Samtidigt vill nato närma sig ryska gränsen, för att USA vill skada ryssland utan att använda egna soldater...
Sveriges regering har gjort oss till en måltavla pga de dödliga vapen vi skickar till ukraina så än fler dör... Så när vi får WW3 så är vi även en mottagare av kärnvapen... Tack för at politikerna ville gå med i nato (IRONI).....

Tänk om alla "fredliga länder" istället krävt att zelensky skulle acceptera fredssamtal... Nu väljer de att skicka vapen så kriget dödar allt fler människor...

Ryssland har redan över 100 mil gräns mot Nato. Visat sig vara helt problemfritt. Inga problem där.

Däremot är det uppenbarligen stora problem att gränsa mot Ryssland om man inte är med i Nato. Det är ju Ryssland som dödar alla de där människorna i Ukraina nu.
Citera
2023-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Kärnvapenkrig.

Det som väst tydligen inte har något problem att riskera.

och Ryssland inte har något problem att påbörja...?
Citera
2023-02-02, 20:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
Västpropagandan styr "svenssons" åsikter om kriget.
För att det bara skrivs om vad ryssen gör, men varför funderar ni aldrig på vad för krigsbrott zelensky begår?
I dagarna framkom det att ukraina använder förbjudna minor som har skadat och dödat civila, det finns än mer ukraina gjort mot civila, men det döljer väst med att blockera nyheter från öst.
När ryssen skulle ha använt samma minor var det förstasidas artiklar i media....

Så är det inte tid att staten/väst mm släpper censuren så folk får reda på fakta innan de bestämmer sig vilken sida de skall heja på? Tyvärr är det många som tänker fred när vi bidrar med mer vapen till ukraina.... Är det inte smartare att tvinga dem till förhandlingsbordet för att få slut på kriget?

Ska vi ta saker i ordning kanske?
Vi börjar med 2022-02-24.
Eller, vi börjar med 2014-04-06.
Är du med?
Citera
2023-02-02, 20:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Västpropagandan styr "svenssons" åsikter om kriget.
För att det bara skrivs om vad ryssen gör, men varför funderar ni aldrig på vad för krigsbrott zelensky begår?
I dagarna framkom det att ukraina använder förbjudna minor som har skadat och dödat civila, det finns än mer ukraina gjort mot civila, men det döljer väst med att blockera nyheter från öst.
När ryssen skulle ha använt samma minor var det förstasidas artiklar i media....

Så är det inte tid att staten/väst mm släpper censuren så folk får reda på fakta innan de bestämmer sig vilken sida de skall heja på? Tyvärr är det många som tänker fred när vi bidrar med mer vapen till ukraina.... Är det inte smartare att tvinga dem till förhandlingsbordet för att få slut på kriget?

Förresten…
Tvinga de till förhandlingsbordet?
Hur tänker du nu?
Citera
2023-02-02, 20:09
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Nu är det ju Wagners trupper som matats in i köttkvarnen i Bakhmut.

Eftersom det är de som stormar fram över öppen terräng mot befästa värn så är ju Wagners förluster mer än 10 gånger de Ukrainska. De har ju förlorat över 30000 man där nu.

Det har ju varit enda anledningen för,Ukraina att stanna kvar där just att de dödar enorma mängder ryssar där.

Mmm, Wagner har förlorat tiotusentals man i Bakhmut, AFU knappt några alls. Wagners kåkfarare anfaller i våg efter våg i flip-flops och utan vapen och hoppas på att AFU:s västliga hightech-ammunition ska ta slut.

När du ändå drömmer dig bort till Neverland kan du väl be Tingeling svänga med sitt trollspö så den ondskefulle Kapten Pruttlerkrok blir snäll? Eller be the lost boys locka ner diktatorn i en björngrop?
Citera
2023-02-02, 20:09
Medlem
15 april sägs vara det magiska datumet då Rysslands ekonomi startar sitt totala haveri. Fast om Peter Zeihan är trovärdig vet jag ej.
Citera
2023-02-02, 20:17
Avslutad
Citat:
Man kan titta på sjötrafiken i realtid i svarta havet, och jag tror inte ryssen kör sina oljetankers tomma fram och tillbaka mellan rysk hamn till området där alla fartyg ligger ankrade i väntan på att få åka upp till ukraina för att lasta spannmål...

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:34.1/centery:44.1/zoom:7
Jag frågade om du kunde presentera en källa på ett det bunkrades rysk råolja på fartyg med vete (torrlastare). Källa på att det bunkras rysk råolja som motorbränsle, eller som last till raffinaderier i torrlastbåtarna. Jag vill gärna läsa om det då jag har varit däckspersonal på div. utebåtar och aldrig varit med om bunkring av råolja och heller inte hört talas om det.
Länken du bifogade gav inget som bekräftar dina påståenden.
Citera
2023-02-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland har redan över 100 mil gräns mot Nato. Visat sig vara helt problemfritt. Inga problem där.

Däremot är det uppenbarligen stora problem att gränsa mot Ryssland om man inte är med i Nato. Det är ju Ryssland som dödar alla de där människorna i Ukraina nu.

Ja, det är märkligt hur de självmant går in i ett grannland för att komma närmare Nato 🤔
Citera
2023-02-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här är din förklaring:

PS: "Men vi har också kostnader för dyrare energi (kanske 1000 miljarder euro)..."

Slö: "det är skattemedel, prduktionskostnaden är ofärndrade (nåja, den är lägre sätt till spottpriserna för råvaror y0y)"

Ja, det är ju korrekt

Citat:
Jag tror inte du förstår att du inte förstår. Du pratar om objektivitet hela tiden, men när du själv försöker förklara saker så går det inte så bra. Om du sett det, så...hade du kanske ändrat attityd och approach.

Det är objektivt. 2% av svensk energiproduktion har utländska ägare, 8% ägs av den privata sektorn
resterande 90% tillhör folket (även om det delvis är norska resp finska folket, men självklart har svenska folket intressen i deras producenter)

https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vem-ager-elproduktionen/

Citat:
FYI: Jag har inte de senaste siffrorna, men EU importerade cirka 50% av sin energi före kriget. Visst skulle man kunna anta att vi nu på något vis producerade dubbelt så mycket energi som innan. Men det är en typisk GDP-"lögn". Vår produktion är mycket mer ineffektiv än våra importkällor.

Jo, det är jättejättehemskt när tyskarna köper el och fyller vår stadskassa, och det är minst lika hemskt när belgarna köper fransk el och fyller deras stadskassa.

Ibland undrar jag varför du inte bara ger upp och läser in grundskolan istället för att sitta och shitposta din ringa förmåga och okunnighet på ett anonymt diskussionforum...

Håller tummarna att du får några extra kopeks som kompensation för din självförnedring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in