2023-02-02, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det fetade tror jag inte på. Många pro-ryssar har hävdat att miljoner människor flytt till Ryssland från Donbass på grund av Ukrainas folkmord. Hur ska ni ha det?

En undersökning från 2019 säger att majoriteten i separatisthållna Donbass vill tillhöra Ukraina.
https://theconversation.com/most-people-in-separatist-held-areas-of-donbas-prefer-reintegration-with-ukraine-new-survey-124849

Jag tror inte heller på det sista du skriver.

Det stämmer att över 2 miljoner även flytt till Ryssland. Plus alla miljoner som flytt till västra Ukraina och andra länder. Det förändrar inte saken.
Det är sant att de folkomröstningar som hållits tidigare i Donbass handlade om att de ville vara autonoma regioner (federation) inom Ukrainas gränser. Det ingick även i fredsförslaget i mars i Istanbul som förkastades av Zelensky. Det hade varit smartare att acceptera än vad som nu blivit ett tragiskt faktum.
Citera
2023-02-02, 11:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Fördelningen av förluster låter nästan för bra för att vara sant. Jag blir alltid skeptisk till så positiva nyheter som är omöjliga att verifiera.

Vi ser på marken att zombies väller fram över flera fronter i oändliga horder. Det ser inte ut som Ryssland kommer få slut på sådana inom närtid.

Det är nog en överdrift men samtidigt så ser man ju videos där liken ligger spridda över stora ytor. 1:7 är det nog minst om det är en 25-procentig överdrift.

Men skillnaden är nog mindre i totala förluster för rysk sjukvård är dålig och ofta verkar de knappt försöka ta tillbaka sårade. Så för döda och sårade kanske Greggs siffror är 1:5 och verkligheten 1:4.

Jag har hört siffror tidigare att när det gått riktigt dåligt för Ukraina som vid ett par offensiver i Kherson och slutfasen på striden om Sieverodonetsk så var förhållandet ändå 1:2 till Ukrainas fördel, och vid bra tillfällen upp mot 1:6-1:8. Så det har blivit ännu mer extremt på sistone.
Citera
2023-02-02, 12:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är nog en överdrift men samtidigt så ser man ju videos där liken ligger spridda över stora ytor. 1:7 är det nog minst om det är en 25-procentig överdrift.

Men skillnaden är nog mindre i totala förluster för rysk sjukvård är dålig och ofta verkar de knappt försöka ta tillbaka sårade. Så för döda och sårade kanske Greggs siffror är 1:5 och verkligheten 1:4.

Jag har hört siffror tidigare att när det gått riktigt dåligt för Ukraina som vid ett par offensiver i Kherson och slutfasen på striden om Sieverodonetsk så var förhållandet ändå 1:2 till Ukrainas fördel, och vid bra tillfällen upp mot 1:6-1:8. Så det har blivit ännu mer extremt på sistone.
Det finns också sätt att presentera de faktum som ser bra ut.

Det finns studier som tyder på att det är stora skillnader på skadade/döda mellan sidorna också. Ukraina har betydligt fler skadade i förhållande till döda. Ryssland har sämre skyddsutrustning och sjukvård så många fler av de skadade dör på den sidan.

Så om Ukraina har en 1:4 fördel i dödade. Så innebär det ändå 1:1 i minskat antal tillgängliga soldater. Å andra sidan är "skadad" mycket diffus. Vissa soldater blir skadade flera ggr och återvänder till striden efter ett par veckor.
Citera
2023-02-02, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Spökstad...?

https://youtu.be/peVTNYXK3AY
https://youtu.be/KufyJEG-auQ
Japp, glömde. Alla människor där är skådespelare som kommer in från andra länder.
Nr CNN filmar erövringen påminner det mycket om hur de filmade det amerikanska intåget i Bagdad, bra gjort faktiskt har redan sett detta på MSM massor av ggr. Det är inte fake.

IRL vardagen i Kherson efteråt ser helt annorlunda ut tyvärr:
Kherson hade ca 300 000 inv innan kriget och de flesta har evakuerats eller flytt till östra eller västra Ukraina beroende på sympatier,
"With some 60,000-70,000 residents remaining, the city now feels like a ghost town. Those who remain mostly keep indoors because they are worried about going out onto the streets."
https://www.aljazeera.com/gallery/2022/12/11/a-month-since-russian-retreat-life-in-kherson-far-from-normal
Citera
2023-02-02, 12:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det stämmer att över 2 miljoner även flytt till Ryssland. Plus alla miljoner som flytt till västra Ukraina och andra länder. Det förändrar inte saken.
Jag tror inte på dina siffror här heller.

I början av 2022 så bodde det totalt ca 6 miljoner människor i Donbass. Jag har svårt att se att flera miljoner flytt då.

Citat:
Det är sant att de folkomröstningar som hållits tidigare i Donbass handlade om att de ville vara autonoma regioner (federation) inom Ukrainas gränser. Det ingick även i fredsförslaget i mars i Istanbul som förkastades av Zelensky. Det hade varit smartare att acceptera än vad som nu blivit ett tragiskt faktum.
Läste du min artikel?

Det handlade om styrande under Ukraina. Inte autonoma regioner eller att styras av Ryssland.
Citera
2023-02-02, 12:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nr CNN filmar erövringen påminner det mycket om hur de filmade det amerikanska intåget i Bagdad, bra gjort faktiskt har redan sett detta på MSM massor av ggr. Det är inte fake.

IRL vardagen i Kherson efteråt ser helt annorlunda ut tyvärr:
Kherson hade ca 300 000 inv innan kriget och de flesta har evakuerats eller flytt till östra eller västra Ukraina beroende på sympatier,
"With some 60,000-70,000 residents remaining, the city now feels like a ghost town. Those who remain mostly keep indoors because they are worried about going out onto the streets."
https://www.aljazeera.com/gallery/2022/12/11/a-month-since-russian-retreat-life-in-kherson-far-from-normal
Tycker du att ryssarna har varit schysta efter att de lämnade staden?

Jag hade nog också flyttat därifrån om jag hade kunnat med min familj.

Citat:
In Kherson’s Beryslavskyi district, a main road was blocked off with a sign reading “Mines Ahead” to reroute passersby to a smaller road. In fact, it was the side road that was mined, and cost the lives of some military deminers.

Citat:
On Friday alone, according to the local affiliate of public broadcaster Suspilne, Russian forces shelled the region 68 times with mortars, artillery, tank and rocket fire.

Painstaking efforts are ongoing to establish a sense of normalcy, like clearing the mines left behind by the Russians, in spite of the tough wintertime weather.
Citera
2023-02-02, 12:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det finns studier som tyder på att det är stora skillnader på skadade/döda mellan sidorna också. Ukraina har betydligt fler skadade i förhållande till döda. Ryssland har sämre skyddsutrustning och sjukvård så många fler av de skadade dör på den sidan.

Så om Ukraina har en 1:4 fördel i dödade. Så innebär det ändå 1:1 i minskat antal tillgängliga soldater. Å andra sidan är "skadad" mycket diffus. Vissa soldater blir skadade flera ggr och återvänder till striden efter ett par veckor.

Det var det jag försökte förklara.

Och ja fler ukrainare kanske kommer tillbaka till trupperna också för att de var bara lätt skadade och fick bra sjukvård i EU-länder (Även Sverige har tagit emot skadade ukrainare), medans ryssarna får kallbrand på ett sovjetsjukhus i Vitryssland och måste amputera kroppsdelar för lätta skador och t.o.m. köldskador (Vilket skedde i början på kriget).
Citera
2023-02-02, 12:18
Medlem
Citat:

bland skadade bland ukrainare har jag sprungit på 1/3 åter vid fronten inom 24h, 1/3 inom 1-2v 1/3 3v+ - ej lämplig för fronten)

det här var från bakhmut. området.
Citera
2023-02-02, 12:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ohyggliga förluster för den Ukrainska krigsmakten i Bakhmut. En tidsfråga innan den Ukrainska armeen är helt förintade och sen har dom inget mer manskap att sätta in.
Efter att Bakhmut fallit är spelet slut för Zelenskiy.

När inträffar detta? Denna vecka? Denna månad (Februari)? Detta år (2023)?

Spännande att flera EU-höjdare besöker Kiev precis innan den stora ukrainska kollapsen.
Citera
2023-02-02, 12:20
Medlem
USA går nog in med flygunderstöd mot Ukrainska delarna där Ryssland befinner sig, om Ryssland går in med ny storoffensiv.

Betänk att de har både hangarskeppen USS George H.W. Bush och USS Harry Truman i medelhavet med 180 F35 som Ryssarna kommer få problem med. De kan flyga över Runänien och släppa missiler in i Ukraina mot rysk del och ungå allt av rysk anti air. Ryska flygplan har heller ingen chans mot F35.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Fördelningen av förluster låter nästan för bra för att vara sant. Jag blir alltid skeptisk till så positiva nyheter som är omöjliga att verifiera.

Vi ser på marken att zombies väller fram över flera fronter i oändliga horder. Det ser inte ut som Ryssland kommer få slut på sådana inom närtid.

Vi kan väl göra som Pshycic. En estimerad uppskattning på halvvolley?

600 döda per dag, enl rapporter. I snitt?
80% är dessa skenande, fulla och drogade fångar. D v s 480 st per dag.
Enl uppgift finns det 40 000 självmordskandidater.
Har 5% överlevt och fått sin frihet? Vem vet...Vi drar av 2000 från 40 000.
38 000 kastas i i hålet/480 per dag = 80 dagar.

Har det fyllts på med kandidater?
När började man använda de skenande kandidaterna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
bland skadade bland ukrainare har jag sprungit på 1/3 åter vid fronten inom 24h, 1/3 inom 1-2v 1/3 3v+ - ej lämplig för fronten)

det här var från bakhmut. området.
Källa på att Ryssland har sämre sjukvård än Ukraina som knappt har el många timmar på dygnet.

Har sett klipp där många ukrainska civila har fått sjukvård av just ryssarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in