2023-01-31, 20:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Tycker jag hör det löjliga uttrycket "masterclass" överallt nuförtiden. Får finkultur-kändis-wannabe-vibbar av det, typ "Åhh, kändiskocken Kalle Karlsson ska ha en maaaasterclass, den vill jag gå på!".

Är det något nytt påhitt eller är det ett gammalt vedertaget begrepp?
Citera
2023-01-31, 20:30
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tycker jag hör det löjliga uttrycket "masterclass" överallt nuförtiden. Får finkultur-kändis-wannabe-vibbar av det, typ "Åhh, kändiskocken Kalle Karlsson ska ha en maaaasterclass, den vill jag gå på!".

Är det något nytt påhitt eller är det ett gammalt vedertaget begrepp?

Gammalt.... Använt inom klassisk musik.
Om du har uni-login så borde du kunna komma åt Oxford dictionary.
Där lär det stå första gången ordet är känt att hava använts.
Citera
2023-01-31, 20:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Gammalt uttryck som används på ett nytt sätt
Citera
2023-01-31, 20:54
Medlem
Utan uni-login fann jag följande på Wiktionary:

(Alternative spelling of master class)

"A class, typically in a performing art such as music or drama, in which a teacher listens to and critiques the performance of individual students, one at a time, while the other students look on.

1929, Tillman Breiseth, “Arias for Angels”, in North American Review, page 95:
´The vocal pedagogue loves the Master Class idea. Such classes are usually conducted by the more plutocratic teachers for periods of from two to six weeks. Many of them vaguely promise to deliver a complete technique within that time.´"

Så, troligen knappt mer än sekelgammalt, då Breiseth tydligen fann det nödvändigt att förklara begreppet för sin läsekrets 1929!
Citera
2023-01-31, 22:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Utan uni-login fann jag följande på Wiktionary:

(Alternative spelling of master class)

"A class, typically in a performing art such as music or drama, in which a teacher listens to and critiques the performance of individual students, one at a time, while the other students look on.

1929, Tillman Breiseth, “Arias for Angels”, in North American Review, page 95:
´The vocal pedagogue loves the Master Class idea. Such classes are usually conducted by the more plutocratic teachers for periods of from two to six weeks. Many of them vaguely promise to deliver a complete technique within that time.´"

Så, troligen knappt mer än sekelgammalt, då Breiseth tydligen fann det nödvändigt att förklara begreppet för sin läsekrets 1929!

Det var ju inte så mycket en förklaring som fastmer en nedsabling av giriga röstcoacher. Men jag fick intrycket att frågeställaren kanske ville veta hur nytt uttrycket var i svenska sammanhang. Min som vanligt suddiga minnesbild är att det inte är så väldigt nytt. Det har nog använts i några decennier. Enligt engelska Wikipedia verkar det ha använts för första gången 1884.
Citera
2023-02-01, 10:55
Medlem
Dranghoffs avatar
På svenska hörde man förr uttrycket ”mästarkurs” och jag försöker peta in det här och där som alternativ till det lite otympliga master class, men det engelska uttrycket är förstås etablerat sedan årtionden. Det anspelar sannolikt på den kreativa dynamiken mellan mästare och gesäll. I en licentiatuppsats från Piteå musikhögskola (2005) definieras master class så här:
» [...] master class innebär en lektion med en enskild elev, dock med två betydelsefulla skillnader enligt min definition. För det första är läraren en namnkunnig och en för institutionen utomstående person som eleven inte normalt studerar för. För det andra är lektionen offentlig på så sätt att en publik bestående av andra musikstuderande och övrig intresserad allmänhet är inbjudna att ta del av undervisningen. Ofta inleds lektionen med att eleven framför ett stycke som han eller hon har förberett mycket noggrant. Därefter kretsar vanligen lektionen kring olika konstärliga gestaltningsmöjligheter av stycket. Att spela på master class innebär för eleven ett viktigt tillfälle att få testa hur nerverna fungerar i pressade situationer men det är förstås lika nyttigt att få höra åsikter och kommentarer från en utomstående lärare.«
Jag har själv gått ett antal master classer, och till och med i ett land som Italien, med mycket musikalisk råg i ryggen, används ofta uttrycket master class eller bara master, som alternativ till corso di perfezionamento.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in