Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 17:44
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Pratar folk engelska där?

Vad de pratar beror nog lite på vem du träffar på. Det har varit franskt en gång i tiden så det kan hända att någon kan förstå franska. Nu för tiden har kina en stor influens på utvecklingen genom att driva stora projekt. Turism är en viktig näring och många kan kommunicera på någon nivå av engelska. Men annars går det bra att lära sig det lokala språket också.

Men även Australien har intressen där. Det är ett fattigt land med stora utmaningar men samtidigt är det beläget mellan stora asiatiska metropoler och det satsas riktigt mycket på framtiden här med mycket kapital utifrån.
Senast redigerad av Nico77 2023-01-31 kl. 17:50.
Citera
2023-01-31, 19:38
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Gjort detta i över 10 år. Man lever som en kung men man ska inte tro att man är "rik" i landet.

I U-länder finns alltid en liten grupp rika lokalbor, och dessa har utnyttjat de icke-fungerande systemen för att bli riktigt rika.

Dock med svensk inkomst kan du leva riktigt bra, ofta bättre än i Sverige.

Sen gäller det ju att hitta ett företag som vill skicka dig till ett kul land och ge dig en svensk lön - det är inte alltid så enkelt.

Man kan ansöka direkt för expatpositioner i olika länder, men det kräver att man har en speciell kunskap de de har svårt att hitta bland locals.
Citera
2023-01-31, 19:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlean
Kör på. Men kanske är det bästa att flytta till ett civiliserat medelinkomstland så att du får en god standard på samhället också. Typ bo i Polen, men med lön från Sverige. Inte bo i Bolivia, men med lön från Sverige. Men det beror på vad du söker och värdesätter såklart.

Personligen så skulle jag mycket hellre bo i Bolivia än i Polen.
Citera
2023-01-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Personligen så skulle jag mycket hellre bo i Bolivia än i Polen.

Motivering?
Citera
2023-01-31, 19:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlean
Motivering?

Jag tycker att det är ett spännande land, bra klimat och schyst mat, om man bor i låglandet vill säga. Polen är jag inte alls lika förtjust i. Det finns fantastiskt mycket spännande att göra i Bolivia.
Citera
2023-01-31, 20:14
Medlem
godboys avatar
Visst kan man leva som rik i ett U-land, men det kommer kosta. Olika länder har olika fördelar och nackdelar, olika problem i på olika platser således. Det kan ju faktiskt variera väldigt mycket inom ett land också.

Att leva som ljushyad välbeställd vit person i ett U-land kan innebära en säkerhetsrisk och det kan ju kosta en del med ett ordentligt skydd. Jobbar man för ett företag så har ju ofta de en framtagen struktur som inte sällan inkluderar ett boende, som i vissa fall kan vara i ett gated community.

Det är en viss skillnad att bosätta sig själv eller att ett företag man jobbar för hjälper en.

Jag och frugan funderar på att bosätta oss utomlands, men inte så långt bort. Det lutar åt Polen eller Tjeckien. Vi trivs gott i dessa länder och har alltid känt oss välkomna och jag känner mig mycket trygg i dessa länder. Självklart ska man ha ögonen med sig, precis som man måste ha här hemma.
Citera
2023-01-31, 23:43
Medlem
Lyssna inte på alla tomtar som skriver att u- länder är farligt, Sverige är just nu bland Europas farligaste länder. 16 åringar som går runt med ak-47 och skjuter hej vilt och spränger sönder halva landet.

Största problemet är dock inte säkerhet utan visum, jag rekommenderar Georgien du kan vistas där ett år utan visum, billigt och bland världens bästa säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in