Uppdatering från Kenneth Gregg med hans teorier om vad som kommer att hända vid Bakhmut.
Citat:
Uppdateringen 31.01.2023, i dag behandlar vi speciellt Bakhmut och Kreminna området. På bada frontavsnitten har o.r.c.e.r.n.a. förstärkt med flera divisioner. Jag vågar påstå att de har påbörjat sin offensiv som strävar till att ha tagit hela Luhansk och Donbas före 24.02.2023, dvs en årsdagspresent till m.ä.s.t.a.r. o.r.c.e.n. himself. Nu kommer detta inte att lyckas men låt oss ta det steg för steg.
Bakhmut kommer nog tyvärr att överges inom 2 veckor. Jag har idag besökt området, talat med folk från den internationella legionen, med folk från hjälporganisationerna samt de fakta om evakuering av Chasiv Yar och truppförflyttningarna talar för detta. Erövrandet av närområdena av Bakhmut, att man korsat den första kanalen nord ost om staden och att man försöker bryta underhållsvägen nord ost om Stupochyne (och därmed hota Chasiv Yar) talar sitt eget språk. Vår nya försvarslinje kommer nog att vara Konstiantynivka-Mykolaivka- Chasiv Yar -Markove-Vasiukivka-Pereizne-Siversk. Den lede fi har också redan förstått detta och har nu anfallsvektorn från Soledar mot Pereizne. Brandstationen, sjukhuset och den intensiva övertalningen att evakuera de sista civila från Bakhmut påvisar en stridsmodell typ Severodonetsk fallet, dvs vår taktik är att slå ut så många av fienden som det bara är möjligt. Chasiv Yar har även idag varit under artilleriattacker och även helikopterattack. Borgmästaren har uppmanat till omedelbar evakuering. Staden är idealisk för oss att försvara eftersom den är belägen högt uppe på en kulle.
Vid Kreminna har, som jag tidigare uppdaterat, har fienden även satt in stora förstärkningar. Den lede fi har även här startat en stor motattack som i nuläget har partiell framgång. Om vi inte kan inta Kreminna blir Bilohovrika ett nytt Bakhmut. Eftersom fienden tagit Soledar med omnejd förorsakar det stora bekymmer för Bilohovrika. Jag skulle inte bli förvånad om vi drar oss tillbaka till linjen Dronivka-Sieversk-Pereitzne för att bygga upp en anfallsstyrka med de nya västerländska vapnen.
Angående Vuhledar så har det fortsatt blivit lättare, de nya artelleriförstärkningarna har gjort sitt.
Detta ser nu ut som en dyster rapport men sist och slutligen är det inte det. Med denna taktik gallras det rejält bland turisterna och eftersom deras nya mobilisering ännu inte påbörjats hinner vi få in de nya vapnen, få ordning på vår offensiva styrka och vädret hinner bli till vår fördel. Totalt sett håller jag fast vid att vi avslutar kriget till midsommar. NÄR vi får våra F-16, spelet om hur de skall levereras till oss har redan startat, blir luftherraväldet det avgörande.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440