Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Inga försvinnanden är den andre lik. Men polisen jobbar utefter en arbetsmodell som förkortas efp. Informationen som polisen fick i samband med anmälan (telefonen avstängd, senaste telefonsposition på ett udda ställe, cykeln hittad på ett ställe där den inte borde stå, och ingen av hennes vänner vet var hon är), tillsammans med bakrundskollen av T tror jag räckte för att dom skulle det på största allvar direkt.
Initialt förhördes J, M och troligen massa andra upplysningsvis. Efter att polisen fått nys om att det fanns en gammal konflikt mellan den försvunna och dom som senast såg henne hajande nog polisen till. Efter förhöret med grannen tror jag dom tog beslut om att göra en platsundersökningeni J s lägenhet. Den gjordes sön kväll/natt.
Jag utesluter inte att T ringde ut 02:30 och larmade på något sätt. Men jag tvivlar eftersom jag tror iså fall anmälan borde inkommit tidigare, samt att polisen borde sökt och undersökt J s lägenhet redan på förmiddagen.
Just det,
snap- karta kanske som någon kompis/A såg.
Men jag menar de händelser som fick polisen att gå in från början.
När polisen väl sedan är invovlerad, då vet vi ju att JJs och MHs berättelser ger polisen mer frågetecken än mindre.
Som sagt, massor av människor försvinner varje år och polisen börjar inte med förhör samma dag som försvinnandet skeroch verkligen inte husrannsakan.
Husrannsakan får man bara göra om det finns misstanke om brott som medför fängelse:
RB:
"[K28]1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller som kan användas för att utföra en genomsökning på distans eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."