2023-01-31, 20:16
Medlem
Ska vi vara otroligt snälla så bedömer vi Ryssland endast utifrån den nuvarande konflikten. De invaderade sitt Grannland.... Sitt så kallade brodersfolk i ett utrotningskrig. I ett krig som en massa intvingade egna medborgare och annat löst patrask får sätta livet till. De gör det inte ens bra och de våldtar sina egna journalister samt civila. De lever runt som någon hybrid mellan ett afrikanskt u-land och ett tjackat hemlöst kollektiv som bor under en bro i Los Angeles med Bagdad Bob som Ayatollah. Sovjet var åtminstone fascinerande och jag förstår att folk föll för det. Jag vägrar tro att denna tattarcirkus har någon som helst verklig förankring i den ryska folksjälen.
Citera
2023-01-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du blev arg för du vet innerst inne att jag har rätt och det irriterar dig.
räcker med att kolla din posthistorik för att konstatera att du omöjligt skulle kunna bryta din streak i fel.....

Citat:
Vilket land är imperiet idag som dikterar villkor för resten av värden och använder sin status för reservvaluta för att stödja sin skuld? Vilket imperium tycker att dom kan invadera och bomba länder som Afganistan, Irak, Libien, Serbien etc till lydnad? Inom en snar framtid så är världen multipolär och imperiet faller ihop då man inte längre kan trycka pengar vilt (det är därför imperiet vill kriga vilt nu med Ryssland och senare Kina).

Tröttnar du aldrig på offtopic, ryssland såväl som kina stödde eller accepterade ju Resulutionerna mot offopicländerna du tar upp, är du verkligen så okunnig och efterbliven att du inte lärt dig det?

Citat:
Nej, det var Kiev-regimen med dåvarande presidenten Petro Poroshenko som anföll Donbas 2014. Krim, Lugansk och Doneskt ville inte längre ha med Kiev att göra efter statskuppen då dom förlorade den folkvalde presidenten och språklagar började införas. Straffet för själbestämmande för folk enligt FN:s stagdar blev av råskinnen från väster nio års inbördeskrig och granatbeskjutning mot städer och civila. Det kommer nu Ryssland att få ett stopp på.
var aldrig ett inbördeskrig, ryska soldater deltog , såväl officelt som innoficelt.
så dina efterblivna fantasier bygger på... efterblivna fantasier, eller okunnighet på en nivå du inte ser bland västerländska barn...
Citat:
Du måste helt enkelt läsa på och då annat än propaganda.
Finns det något skäl till att du ljuger, är det okunnighet, efterblivenhet eller bara rysstrollningar.
Jag gissar på alla 3....

Citat:
För övrigt som jag skrev tidigare så växer Ryssland ekonomi trots alla sanktioner fast sådana som du kallade mig lögnare. Projections Table (se Ryssland i tabellen).
Nej den växer inte. prognosen för 2022 var +4%.....den landade på -4%
Citat:
Global growth is projected to fall from an estimated 3.4 percent in 2022 to 2.9 percent in 2023
https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/01/31/world-economic-outlook-update-january-2023

gick sådär med prognosen 2021....

Citat:
Varför inte lägga ner det där löjliga kommunistsnacket, jag kalla dig ingenting trots att det finns grund för det. Inte för att det gör mig så mycket men det ser så utvecklingstört ut så skona andra läsare.

det ser synnerligen utvecklingstört ut, men det är du säkert van att höra....
Citera
2023-01-31, 20:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Men snälla du upprepar bara samma narrativ MSM kört med hela tiden. Jämför kvalitén på Schryver text med källor, bilder och ett fantastiskt språk med ditt patetiska inlägg. "NÄÄE så va de inte alls!"

Om Väst tränat upp Ukraina och försett de med vapen, så att de är det mest rustade landet i Europa.
Hur kommer det sig att de inte mosade ryssarna i samband med invasionen?
Citera
2023-01-31, 20:26
Medlem
Militärövningen i Belarus ska avslutas imorgon, någon som läst något annat, t.ex tecken på att en invasion är på gång från det hållet ?
Citera
2023-01-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Jag befarar att så är fallet.

Det finns en höjd väster om Bahmut och Soledar som sträcker sig långt i syd-nordlig riktning. Jag sätter en hundring på att Ukraina har förberett positioner här sedan ryssarna påbörjade offensiven mot Bahmut och Soledar i augusti. För att kunna helt omringa Bahmut måste man alltså antagligen anfalla uppför en höjd mot förberedda positioner. Samtidigt är det förstås svårare att försörja de som är kvar en Bahmut. Det samma gäller förstås de andra byarna som ser ”omringade” ut bara för att Ryssland kontrollerar vägarna. I själva verket är hålla de av mindre mängd trupper som understöds av trupp på höjden bakom dem.

Jag förutspår att Ukraina vill tvinga Ryssland att välja mellan att anfalla Bahmut rakt på eller höjderna bakom Bahmut.

Gammal karta men visar terrängen bra i området: https://mobile.twitter.com/J_JHelin/status/1529191305665990656
Citera
2023-01-31, 20:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Känns lite som Roosevelt gjorde innan dec 1941. Den stora diskussionen angående Roosevelt är om han kände sig tvingad att inte göra mer på grund vad amerikanska folket tyckte eller om han ville göra mer och gå med i kriget tidigare.

Undrar hur de kommer diskutera om Biden och Ukraina i framtiden.

Putin känns lite som Sverige försökte göra under sin stormaktsperiod. Då Sverige spelade med de stora grabbarna med resurser som en liten grabb.

Jag rekommenderar denna bok. Sverige är med några meningar :-)

The Rise and Fall of the Great Powers: Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, by Paul Kennedy

Man förstår vad som händer nu om man läser boken.
Boktips uppskattas alltid! Tackar.

Jag skulle säga att det är positivt att USA klarar att hantera explosiva scenarion på ett moget, t.o.m. konstruktivt sätt, utifrån amerikanska intressen. Om det skulle vara så att de haft en plan för allt detta (Ukraina) från början är det mästerligt spelat. Det ska ingen gråta för.
Det finns inte så värst mycket mer ryssarna kan göra nu än att möta de nya utmaningar de ställs inför på slagfältet och försöka vinna kriget i Ukraina på konventionell väg. Hårt men rättvist.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-31 kl. 20:31.
Citera
2023-01-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Om Väst tränat upp Ukraina och försett de med vapen, så att de är det mest rustade landet i Europa.

De vardet mest rustade landet i Europa. Och de gav ju riktigt bra motstånd? Ryssland har förlorat många fordon och soldater. Ibland visat sig pinsamt dåliga. Men att Ukraina skulle "mosa" dem, aldrig.
Citera
2023-01-31, 20:33
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Danskarna är inga "Skideroever" längre----Mette Fredriksen besökta Zelenskij och lovade bort ALLT ARTILLERI....

Man drar lite på smilbanden trots allvaret. Danmark utan artilleri?...

Mycket starkt jobbat av Mette. Nu får tuffe Uffe följa efter med minst 20 JAS Gripen....

Danskarna graderar upp till Himars. Gamla kanoner tar bara upp plats.
Citera
2023-01-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte helt oenig. Men varken indien eller Kina vill ha en anglosaxisk hegemoni.

1) Totalt nederlag för Ryssland - och möjligt kärnvapenkrig.
2) De måste stötta Ryssland på något vis för att ryssarna ska kunna vinna (eller snarare undvika nederlag). Men det riskerar att accelerera konflikten till en nivå där det kostar stora pengar även för dem (särskilt Indien).

Just den delen pekar på att de väljer 2. Kina har visserligen lite att vinna på 1, totalt nederlag för Ryssland. Då kan de suga ut ryssarna, och få dominans i Sibirien. Jag vet inte hur de kommer att tänka.

”Den anglosaxiska hegemonin” kommer att fortsätta så länge den tekniska utvecklingen och grundkompetensen är förlagd i väst. Både Indien och Kina ligger långt efter väst när det gäller att attrahera kompetens bla. Visst har Kina utvecklats kraftigt de senaste 30 åren…men nu drar Xi åt tumskruvarna igen och Kina glider åt det mer diktatoriska hållet….igen.

Men visst: De kommer antagligen att fortsätta stötta Ryssland på både det ena och andra sättet så länge det försvårar för väst och sätter käppar i hjulen för väst. Men det viktiga i detta är att de endast utnyttjar Ryssland som ett slags murbräcka. Ryssland har i och med kriget tappat nästan all anständighet och respekt…framförallt för att det gått så dåligt och så trögt. Istället för att leda kampen mot väst så förvandlas Ryssland till Indiens och Kinas torped….från maffiaboss till ett slags wise guy. Detta är ett stort skifte. Det enda Ryssland kan göra för att ändra den bilden är att börja imponera på slagfältet och tvinga Ukraina och väst ned på knä. Just nu ser det inte ut som att de kommer lyckas med det.
Citera
2023-01-31, 20:39
Medlem
pinnpelle88s avatar
Först krävde man mer tanks för de 2000+ man hade innan kriget är förstörda, nu kräver man stridsplan.. vad hände med de ca 300 jaktplan (inklusive donerade från andra nationer) Ukraina hade innan kriget?

Kanske stämde att Ryssarna slog ut Ukrainas flygvapen i stort den första veckan?

https://twitter.com/WarMonitors/status/1620351413749714945?t=5Svj9PTQxtC5DNQzw92BKQ&s=19

⚡️The Air Forces of the Armed Forces of Ukraine stated that Ukraine needs up to 200 fighter jets to protect the sky.
Citera
2023-01-31, 20:42
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog

Varför la man inte de pengarna man gett Ukraina (ca 4 gånger Rysslands militärbudget) på att rusta upp Ukraina civilt innan kriget?

Få bort korruption, få med Ukraina i EU, bygga nya vägar/broar (0 broar byggts sedan Sovjet föll), skolor, sjukhus m.m.

Nej, väst ville ha detta krig och bryr sig lika mycket om Ukrainare som ni, det vill säga, noll.
Citera
2023-01-31, 20:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Du läste inte artikeln då? Ukraina hade 2500 tanks, 12 000 pansarfordon, 3500 artilleripjäser och en halv miljon soldater. De fick portabla pansarskott av säkert 10 olika modeller bla. Svenska NLAW och Javelin från USA. Visst de hade mycket gammal sovjetmateriel också.

Anledningen till att de nu ber om mer pansarvagnar och vapen är att det mesta av dem ursprungliga styrkorna är förstörda.

Hur många moderna västerländska NATO-stridsvagnar hade Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in