Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag trodde väl aldrig att jag skulle skriva detta, men USA är ett av de länder som spelat sina kort skickligast under den här konflikten. Det är garanterat mycket vi inte vet, men diskretion är ofta en nyckel till framgång. Gamle Biden har verkligen lyckats hålla huvudet kallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Och när Bachmut faller uppstår ett jättehål i Ukrainas sista starka försvarslinje på Donetskfronten. Finns såklart en anledning till att AFU offrat tiotusentals man på att försvara Bachmut och Soledar. Kiev tillmäter uppenbarligen Bachmut extremt stor strategisk och symbolisk betydelse.
Sen kommer det gå snabbt framåt för ryssen till den mycket svagare försvarslinjen Kramatorsk-Slovjansk. Därefter är det rätt kört för AFU på den fronten.
Detta är hela sanningen.
Det går trögt för Ukraina just nu. Det finns en anledning att Västvärlden ökat sina insatser så snabbt det sista.
- Plötsligt måste vi skicka Stridsvagnar
- Plötsligt måste vi skicka flygplan
- Krav på att Sydkorea och andra ska sälja vapen
- Biden besöker Israel och man bombar drönar-fabrikerna i Iran
- Helt annat tonläge från Zelinsky och generalerna i Ukraina om läget vid fronten.
- Förlust av strategiska städer som Soledar och liknande runt Bahkmut
- Ukraina har börjat förlora enorma mängder militärer för att hålla ställningarna. Dessutom går det åt reserver som behövs till offensiven mot Krim.
Jag tror vi kommer få se en rejält ändrad karta om några veckor.