2023-01-29, 20:22
Avstängd
OliverCromwells avatar
Så sent som 2013 var Moderaterna extremt positiva till Turkiets EU-medlemskap. Så pass att Sverige internationellt stack ut för sin positiva syn på Turkiets medlemskap i Unionen, jämfört med de mer kritiska länderna som Frankrike, UK och Tyskland.

Citat:
Reinfeldt varnade*för att detta kan försena processen avsevärt men framhöll att Sverige ser positivt på ett turkiskt EU-medlemskap.

– Sverige kommer att säga ja, säger Reinfeldt.

https://sverigesradio.se/artikel/5697249

Sedan dess verkar inte Moderaterna ha ändrat inställning. Inget uttalat i alla fall, mer än insikten att Turkiets EU-medlemskap skulle tyvärr inte bli av pga länder som Tyskland och Frankrike.

Moderaterna, särskilt under Reinfeldt, arbetade hårt för att få in Turkiet i EU, med flera statsbesök från Reinfeldt till regionen Konya i Turkiet bland annat.

Varför har inte Kristersson uttalat sig kritisk till ett eventuellt EU-medlemskap för Turkiet?
Citera
2023-01-29, 20:32
Medlem
Statsminister2030s avatar
Skit i NATO vi behöver inte det

Går Turkiet in i EU så kommer det välla in araber i Europa. . .Vill vi ha den kriminalitet vi har nu x 10 och dessutom ha 3 miljoner socialbidragstagare i landet så . JA!

Men jag tror bara det är miljöpartiet som fortfarande är så inne helvetes naiva och korkade
Citera
2023-01-29, 20:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vi ska naturligtvis inte ha med Turkiet i EU.

Däremot litar jag inte på att Kristersson är inne på samma spår. Man kan lätt känna hur Reinfeldts står bakom och knådar hans axlar...
Citera
2023-01-29, 20:42
Medlem
Innan valet i Turkiet och/eller kommer med i NATO lär ju inte Kristersson säga nåt oavsett vad han tycker.
Säger han nej så går Erdogan i taket, säger han ja till Turkiet i EU lär M tappa en hel del väljare.

Reinfeldt och Bildt ville så gärna ha med Turkiet vilket är en anledning till att jag inte kommer rösta M igen.
Citera
2023-01-29, 21:31
Medlem
kristofferGs avatar
Finns det några värre knähundar än Moderaterna? Det är ganska gulligt hur partiet tror sig ha någon form av "hård" sida...
Citera
2023-01-30, 00:48
Medlem
Westgoethes avatar
Moderaterna har tappat det fullständigt. Jag är gravt besviken på "mitt" gamla parti.
Turkiet hoppas jag inte får bli med i EU och jag hoppas Sverige lämnar samma klubb.
Citera
2023-01-30, 01:26
Medlem
Det har väl inte varit aktuellt med ett Turkiskt medlemskap på väldigt länge. Erdogan har ju i princip drivit utpressning mot EU sedan han tillträdde med hot om att släppa in immigranter till Europa. Det finns nog inte ett enda EU land som är för ett medlemskap i dagsläget. Reinfeldt och Carl Bildt vilka jävla imbecilla stollar.
Citera
2023-01-30, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det har väl inte varit aktuellt med ett Turkiskt medlemskap på väldigt länge. Erdogan har ju i princip drivit utpressning mot EU sedan han tillträdde med hot om att släppa in immigranter till Europa. Det finns nog inte ett enda EU land som är för ett medlemskap i dagsläget. Reinfeldt och Carl Bildt vilka jävla imbecilla stollar.

Tokdårar.

Bara tanken på att ha 77 miljoner muslimer invällande i Europa, med alla de rättigheter som följer med ett EU-medlemskap.

Nej, fyfan.
Citera
2023-01-30, 12:17
Medlem
snooper123s avatar
Då hade man kunnat glömma Nato
Citera
2023-01-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Tokdårar.

Bara tanken på att ha 77 miljoner muslimer invällande i Europa, med alla de rättigheter som följer med ett EU-medlemskap.

Nej, fyfan.
Ja det är skrämmande med efterblivna och obildade politiker. Tveksamt om Bildt och Reinfeldt ens känner till det ottomanska imperiet.
Senast redigerad av Afrikanos 2023-01-30 kl. 13:19.
Citera
2023-01-30, 14:31
Medlem
barkenarots avatar
Vi kan väl köra byteshandel?
Sverige får Turkiets plats i NATO.
Turkiet får Sveriges plats i EU.
Citera
2023-01-30, 23:59
Avstängd
Louise.de.Montaltes avatar
Mycket intressant.