2023-01-28, 19:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det mesta du skriver är så korkat så jag kan inte tro att du menar allvar. Guldreserven låter i o f inte så dumt, men om man ser på hur mycket olje- och gasintäkter som Putin är beredd att offra för kriget nu så är jag ändå tveksam. Varför inte föreslå att Iran får tio kärnvapen av Ryssland som de får släppa på valfri kaukasisk "republik" (inom ryska federationen) om Ryssland luras?

Tror du är ironisk, men inte lätt att bedöma i denna tråd.
Citera
2023-01-28, 19:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Man kan både skratta och gråta åt rysk propaganda och här kommer en liten lördagsrökare. I rysk TV (kanske skulle passa bättre i tråden om alternativa källor??) så gör de ett avbrott för att göra reklam för ett annat program haha!! Fullt med sjuka grejer alltså! Nazi-Ryssland är helt f***ed med lögner och foilehattsteorier!

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1619305430496452608

Det man slås av är hur primitiv och vulgär den ryska propagandan är.

"satanistiska Europa"
"helvetes portar kommer att öppnas, demoner kommer att synas kring Kiev"
"nazister tagit makten i Kiev"

Ha ha...
Citera
2023-01-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att du förstår Ryssland förstår jag.
Så du har bara en massa påståenden utan att kunna argumenterar för dem. Mer än något påstående om hjärnceller hos de som inte delar din egen åsikt. Lite futtig tycker jag nog.

Ryssland anföll alltså Ukraina efter det du kallar en statskupp för att det hotade Rysslands intressen att deras marionett avsattes av folkliga protester.

De flesta länder i världen har fördömt Rysslands attack på Ukraina. Till och med Modi sa "det här är inte en tid för krig" i samband med att han och Putin möttes öga mot öga. Xi verkar inte glad. Iran och Nordkorea verkar vara de enda som frivilligt stöder kriget. Iran kanske mer för pengar och vapenleveranser än moral.
Så vad säger andra länder då och vilka?

Det är rätt många länder som inte vill gå med på sanktionerna, och tycker att USA agerade fel innan kriget bröt ut. Kina skyller konflikten på USA, tex. Indien fördömer inte USA, inte Brasilien. Vet inte vad Mexiko säger. Ungern och Kroatien tror jag inte heller har fördömt attacken, men inte säker.
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Nej det gjorde de inte. Dessutom, ingen "vann" eller förlorade. Kalla kriget ledde inte till någon öppen konflikt mellan USA och Sovjet.

Bara för att du hör ordet "krig" innebär inte det att det varit en regelrätt, militär konflikt.

Ena sidans imperium kollapsade totalt och Ryssland slängdes in en 10-årig ekonomisk katastrof medans den andra sidan demokratiserades och njöt av ett årtionde välstånd

Låter som att " förlora " och " vinna " enligt mig
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Du vet exakt varför Ryssland gick in i Ukraina

Vet jag? Det har cirkulerat så oerhört många orsaker till invasion från ryssympatisörers sida här i tråden.

Är det någon av dem du syftar på, eller tänker du att jag ”vet” ytterligare en orsak?
Citera
2023-01-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju Kiev-regimen som dödat för detta ukrainska medborgare i Donbas under 9 år och det är det Ryssland försöker stoppa nu.

Ser det ut som om Ukraina går mot en demokratiskt rikting efter 2014? Då var den politiska kartan delad mellan pro-ryssar och pro-väst och 2014 satt en ryskvänlig president på plats som heller inget hade något mot väst och försökte förhandla med båda. Det satte råskinnen i västra Ukraina stopp för med en statskupp stödd av USA.

Efter 2014 så försvann helt plötsligt halva Ukrainas befolkning från den politiska kartan tillsammans med deras ryskvänliga president. Tror du verkligen det beror på demokrati eller beror det på hot och våld?

Vad är det nu Ryssland vill, vad är "endgame"? För Ryssland är det att få slut på inbördeskriget och dödandet i Donbas, att avmilitarisera Ukraina samt att få bort hotet från det hatfulla västra Ukraina som tjatar om NATO och kärnvapen. Ryssland återtar mycket av de gamla historiskt ryska områderna som sovjet gav bort eftersom Kiev-regimen inte klarar av olika åsikter, språk och kulturer. Ukraina kunde inte förvalta gåvan från sovjet, varken industrin eller folket.

Vad vill Kiev-regimen då? Man vill ha tillbaka de på naturtillgångar rika Krim och Donbas men folken där hatar dom och vill döda eller fördriva trots att dom bott där i hundratals år, man kallar dom omänskliga ryssjävlar. Sen tar dom den enkla vägen och säljer ut allt till västs oligarker som IMF, Blackrock och andra som står på kö medans man lämnar det ukrainska folket i fattigdom. Jag tror det är mycket därför man skickar massor av soldater i döden från västra Ukraina där nationalisterna har sitt starka fäste för dom är egentligen emot utförsäljningar av sitt land.

Välj själv vem som har de bättre eller ädlare motiven.

De allra flesta som dödats i Donbas har dödats av ryssarna och Donbasterroristerna.
Ingen hade dödats i Donbas om inte ryssar anfallit folket där och startat krig 2014.
Citera
2023-01-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vad än Tyskland sa så är du inget offer i det här kriget så du kan sluta beklaga dig.

Hälften av alla dina tillgångar ska tillfalla mig. Vad spelar det för roll om de gör det om jag ändå är en sån idiot?
Hälften av mina tillgångar vill inte tillfalla dig, men östra Ukraina vill inte närma sig EU, utan Ryssland. Det är lite skillnad
Citera
2023-01-28, 19:49
Medlem
Alex Christoforous analyser om krigssituationen, just ut från ugnen.
https://youtu.be/S3q9ueHpn9o
Citera
2023-01-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nej nej, skrev detta för att det skulle generera en masssa svar och för en gångs skull lyckades det. Ofta när man skriver något på Flashback och är bombsäker på att man kommer att få svar (t.ex frågor) så händer ingenting. Vilket kan vara ganska frustrerande.
Jag tycker som de flesta andra om kriget. Det är Putins fel och det var de som startade kriget (och kriget startade 2022 och inte 2014)

Donbaskriget startades April 12 2014 när ryssar invaderade och startade krig mot folket i Donbas. Med i truppen fanns ryska nazister.
Citera
2023-01-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Sådana har redan skett vid upprepade tillfällen. Ändå höll man fejkade omröstningar i dessa områden.
Vilka områden skulle det vara? Ljug inte nu vill jag tillägga.
Citera
2023-01-28, 19:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det sjuka är att jag har fått vatten stänkt på mig av den ena av de där prällarna som visas upp i reklamen. Var på en frisörsalong som nyss öppnats i Kiev och de skulle välsigna stället. Tjejen som jag träffade sa att man gav lite pengar i utbyte mot kyrkans stöd. Ryska som idag avskyr ryska staten vill jag tilläga.
Jag är glad för din skull för då är ju din lycka i livet säkrad. Ska bli jäkligt skönt att äntligen få ett slutdatum på kriget på söndag klockan 1800 Moskvatid i rysk TV!!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-28 kl. 19:59.
Citera
2023-01-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vet jag? Det har cirkulerat så oerhört många orsaker till invasion från ryssympatisörers sida här i tråden.

Är det någon av dem du syftar på, eller tänker du att jag ”vet” ytterligare en orsak?
Jag frågar dig istället - varför tror du Ryssland gick in i Ukraian? Vågar du svara ärligt eller kommer det ett NATO-script svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in