2023-01-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Den som säger att Kiev-operationen misslyckades ska fundera på hur mycket den ökade flyktingvågen. Putin har minskat Ukrainas befolkning med minst en miljon människor extra tror jag, utan att döda dem. Frågan är dock om där blir en återflyttning efter krigets slut - om det tar slut.
Har du någon uppfattning om hur många högutbildade som flytt från Ryssland? Av olika skäl vet jag att i stort sett den hela kunskapsreserven inte längre finns kvar i Ryssland. Speciellt inte ingenjörerna.
Citera
2023-01-27, 20:39
Medlem
Taggads avatar
Mördare under neutral flagg.
Citat:
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj bjuder in Internationella olympiska kommitténs ordförande Thomas Bach till fronten och staden Bachmut där hårda strider har ägt rum under vintern, rapporterar AFP.

Inbjudan kommer som ett svar på att IOK åter tillåtit ryska och belarusiska idrottare att tävla i olympiska sammanhang under neutral flagga.

– Jag bjuder in herr Bach så han med egna ögon kan se att neutralitet inte existerar, sa Zelenskyj i ett tal på fredagskvällen.

https://omni.se/t/ioks-rysslandsbeslut/8b5144fa-11d7-4997-9049-5d8ebc05c1da

Återigen visar Volodymyr Oleksandrovytj Zelenskyj sin storhet att stå upp för sitt land i bjärt kontrast till Vladimir Vladimirovitj Putin som försöker förstöra det 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-27 kl. 20:54.
Citera
2023-01-27, 20:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukraina är knappast det första landet att bli attackerat eller terroriserat.
Länder som Tyskland och Japan verkar ha repat sig ganska bra.
Jag tror nog Putin hade mycket högre förhoppningar med "Kiev-operationen" än att skrämma bort folk.
Om Ukraina lyckas mota bort ryssen ligger dörren öppen till EU och Nato vilket på sikt garanterar fred och välstånd till skillnad från Ryssland som kommer ha svårt att reperara det förtroende de har förstört.

Barnafödandet är för lågt. Det var det inte i Tyskland och Japan. Ekonomiskt sett (GDP/capita) kan västra ukraina klara sig bra. De är kulturellt sett varken Japan eller Tyskland. Men kanske Sydkorea.

Hur det går i Ryssland är irrelevant.
Citera
2023-01-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Gissningsleken ...

https://twitter.com/agitpapa/status/1619012667645251584

Estimatet är att ryssarna har ungefär 1.5 gånger Ukrainas förluster.
Citera
2023-01-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Precis. Ryssland leker verkligen med elden.
Väst har bestämt sig verkar det som. Ryssland kan därmed inte vinna.
Vänta och se!
Citera
2023-01-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Vänta och se!
Man har väntat på att Ryssland ska åstadkomma något vettigt i 100 år nu.
Citera
2023-01-27, 20:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Har du någon uppfattning om hur många högutbildade som flytt från Ryssland? Av olika skäl vet jag att i stort sett den hela kunskapsreserven inte längre finns kvar i Ryssland. Speciellt inte ingenjörerna.

Där finns fortfarande enormt många ingenjörer kvar i Ryssland för de utbildar extremt många. Men visst är där braindrain. Många ryska IT-ingenjörer jobbar på distans utifrån och in Ryssland nu. Men det är ingen bra långtidslösning. På lång sikt ser det mörkt ut för Ryssland.
Citera
2023-01-27, 20:48
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns fortfarande enormt många ingenjörer kvar i Ryssland för de utbildar extremt många. Men visst är där braindrain. Många ryska IT-ingenjörer jobbar på distans utifrån och in Ryssland nu. Men det är ingen bra långtidslösning. På lång sikt ser det mörkt ut för Ryssland.
Vad är källan att folk jobbar remote till Ryssland?
Citera
2023-01-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant analys om ammobrand i T72 vs T62. T72 an är 3,5ggr mer sannolik att explodera jämfört med T62an.

Det verkar vara nått allvarligt konstruktonsfel i T72an:

https://twitter.com/Wilkmans/status/1619043025078075393?s=20&t=J7I-SdnzVILTrqWiRI7HBw

Vad jag minns på rak arm så har T-62 alt T-80 annorlunda mekanism för att föra in ammunition och laddning i "patronläge" jämfört mot T-72. T-72-varianten tar mer plats och saknar därför extra skyddsplåtar runt om hela laddaren samt ammunitionen vilket kan vara en bidragande faktor.
Citera
2023-01-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är ju även prat om Macron skall skicka Leclerc (vilket jag tror kommer att ske). Dock så finns det ett behov att skruva på dessa även :

Renovering begärs för nästan hälften av Frankrikes Leclerc

Frankrikes motvilja i debatten om stridsvagnsleveranser till Ukraina kan relateras till ett ganska lågt lager av Leclerc-stridsvagnar och deras stora renoveringsbehov. Som den tyska pressbyrån fick veta av det franska försvarsdepartementet i Paris har landet själv bara 226 av sina Leclerc-stridsvagnar. För cirka 100 av dem har renoveringsarbeten begärts, vilket avsevärt minskar antalet tillgängliga tankar.

https://www.welt.de/politik/ausland/article243458397/Ukraine-News-Habeck-Deutschland-ist-keine-Kriegspartei-und-wird-es-nicht-werden.html

När det är sagt, om/när det sker.., så tror jag antalet på dessa franska vagnar blir väl ungefär som britternas Challenger 2.

Ja jag räknar inte med Frankrike. När det gäller stöd till Ukraina vill jag berömma Polen. Dom sänder nu 60 uppgraderade T-72 och lyckas också pressa fram 14 st Leopard. Bra jobbat.
Citera
2023-01-27, 20:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews

Bra fråga, minns inte var jag läste det.
Citera
2023-01-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews

Exempel så har VK begärt samtliga anställda att flytta hem till Ryssland eller bli av med jobbet.
10% av rysk IT-personal uppskattas jobba utifrån Ryssland.

https://www.themoscowtimes.com/2023/01/12/russian-tech-giant-vk-orders-workers-to-return-from-abroad-report-a79931
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in