2023-01-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Färre hade dött.
Europeisk ekonomi hade blivit bättre. Även den globala ekonomin. En stor förlorare i detta krig är Afrika, tror jag. Snart får vi data på detta.
Jag hade också fått det bättre rent ekonomiskt.
Du med.
USAs färgrevolutioner hade fått sämre rykte.

Dock hade det givit en ökad risk för följdkrig. Dvs Putin hade frestats att upprepa succén. Hur mycket? Lång diskussion, och hade berott på hur vi hade förhållt oss.
Det hade varit dåligt för oss om ryssarna varit extremt bra på att göra storskaliga luftlandsättningar.
Vissa landområden som nu kan förbli ukrainska hade blivit ryska. T ex är det antagligen bra att Ryssland tappade Kherson. Så vi pratar om en fördel för kanske 200-300 000 människor i områden som Ukraina återtagit (exakta siffror är svåra på grund av folkförflyttningar, en del är proryssar, osv). Jag tror inte Kherson är övervägande ryssvänliga, och det finns en chans att de får en positiv ekonomisk utveckling på sikt som är bättre. Inte givet.

Fördelarna överväger i min optik nackdelarna.

Jag tycker det bästa hade varit om Putin inte beordrat anfall mot Ukraina, det näst bästa är att han misslyckas. Jag ser det hela på längre sikt, alla maktgalna diktatorer ska veta vad som väntar. Jag tycker det är märkligt resonemang att önska att ett land ska offra sin frihet och ge upp för att gynna ekonomin och Afrika.
Visst kan man resonera som du gör. Det finns ju de som resonerar att det hade varit bättre om Nazityskland hade besegrat Sovjetunionen redan hösten -41 för då hade andra världskriget kankse varit slut.
Citera
2023-01-27, 13:15
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Skall vi göra samma sak med alla länder som invaderar andra länder?
I så fall är det en bra idé.
Men att bara avväpna en part är ju helt galet, det fattar du nog.
Vilka länder mer än Ryssland har idag invaderat nåt grannlanland och annekterat områden där?
Citera
2023-01-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en halmgubbe. Kriget har kostat oss hundratusentals kronor per person.

Nej.

Kriget kostar en liten grupp nettoskatteinbetalare en jävla massa. (vi har råd)
resten får lägga om sina semsterplaner enligt föregående inlägg.

Makroekonomi fungerar inte som dina smslån, kreditkort och lönekonto.

Läs om din egen tråd där du inte kan räkna, finns ingen mening med att påvisa något du vet men inte vill/kan förstå i varje tråd.
Citera
2023-01-27, 13:17
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Ursäkta uttrycket men jag tror du ljuger. Helt medvetet.
Var finns din källa att EU får köpa oljan för 45 usd.
En sak vad man (eu) är villig att betala och en annan om säljaren säljer till det priset.
Jag tror att Brent crude ligger nära 90 usd.
Du tror?

Vore det inte bättre om du visade på en källa att EU är villiga att betala 90$.
Citera
2023-01-27, 13:18
Medlem
Trump suggests providing tanks to Ukraine will lead to 'nukes' and says ending the war with Russia would be 'easy'
https://www.businessinsider.com/trump-suggests-providing-tanks-to-ukraine-will-lead-to-nukes-2023-1

Tankleveranser till Ukraina kan utlösa kärnvapenkonflikt, varnar Trump
https://tass.com/world/1567491

Nu är Trump på arenan igen
Citera
2023-01-27, 13:20
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag upprepar att deras son flydde till Cherson till ryssarna eftersom han skulle mobiliseras. De har också en dotter med tre barn och det räddar hennes man från mobilisering. Men den här familjen med barnen lämnade Odessa redan på sommaren eftersom de var rädda för att det skulle bli en förändring i mobiliseringen. Den här familjen bor i Bulgarien i min lägenhet, vilket i allmänhet är gratis eftersom jag bor i Sverige. Pensionärerna vill inte lämna Odessa, jag försökte få dem att åtminstone på vintern åka till Bulgarien, eftersom det är ett stort problem med elen i Odessa. De vägrar för att de är rädda för att ukrainare eller andra lokalbefolkningen ska bosätta sig i deras hem och sedan inte kommer att kunna få tillbaka dem.

Kan förstå att det är ett problem att bo i ett befolkningscentra som ryssen tycker är ett legitimt mål för kryssningsmissiler.

Man kan se den här konflikten som allting från en kamp mellan gott och ont till en kamp mellan två onda. Vilken vinkel man än ser den i så är det tydligt vilket som är den större ondskan.
Citera
2023-01-27, 13:21
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Vilka länder mer än Ryssland har idag invaderat nåt grannlanland och annekterat områden där?

Israel och Marocko? Indonesien tidigare men de backade efter påtryckningar.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-01-27 kl. 13:32.
Citera
2023-01-27, 13:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tycker det bästa hade varit om Putin inte beordrat anfall mot Ukraina, det näst bästa är att han misslyckas. Jag ser det hela på längre sikt, alla maktgalna diktatorer ska veta vad som väntar. Jag tycker det är märkligt resonemang att önska att ett land ska offra sin frihet och ge upp för att gynna ekonomin och Afrika.
Visst kan man resonera som du gör. Det finns ju de som resonerar att det hade varit bättre om Nazityskland hade besegrat Sovjetunionen redan hösten -41 för då hade andra världskriget kankse varit slut.

Jo, det hade också varit bra. Om man spolar bakåt i tiden finns det oräkneliga beslut som kunde gjorts bättre, och som undvikt detta.

Det är intressant att tänka på WW2 för många tror felaktigt att det som hände var det bästa tänkbara, men det är extremt diskuterbart. Det här tror jag också är första kriget i en långsiktig världsomvälvning, där västs makt utmanas, och antingen får vi en multipolär värld, eller så lyckas väst få Ryssland och Kina under kontroll. Det är väldigt svårt att veta vad som är bäst på lång sikt - liksom i ett kontrafaktiskt WW2 där Hitler vunnit. Vad hade nazismen utvecklats till? Hur hade världen varit om sovjetkommunismen inte fått visa sin oduglighet?
Citera
2023-01-27, 13:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Detta här var ju lite roligt. Svarta Havets pärla Odesa har fått kulturarvsstatus av Unesco. Stort grattis säger jag! Nazi-Ryssland röstade nej och försökte förhala hela omröstningen haha. Ja då blir det svårare att komma undan med att terrorbomba Odesa antar jag.

https://www.themoscowtimes.com/2023/01/26/ukraines-odesa-wins-unesco-status-despite-russia-opposition-a80048
Citera
2023-01-27, 13:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej.

Kriget kostar en liten grupp nettoskatteinbetalare en jävla massa. (vi har råd)
resten får lägga om sina semsterplaner enligt föregående inlägg.

Makroekonomi fungerar inte som dina smslån, kreditkort och lönekonto.

Läs om din egen tråd där du inte kan räkna, finns ingen mening med att påvisa något du vet men inte vill/kan förstå i varje tråd.

Läs genom den själv och gör en egen beräkning där jag beräknat fel. Just nu försöker du bara lura andra, och kanske dig själv, något. Om du inte orkar räkna, var tyst.
Citera
2023-01-27, 13:25
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Detta är den mest värsta och oseriösa ukrainska webbplatsen som bara sprider felaktig information och fake. Till och med Goebbels skulle avundas dem!

Innan det här kriget ansåg jag att svenskarna var kritiskt tänkande människor, men efter att ha läst detta forum om kriget i Ukraina insåg jag att jag kraftigt överskattade er.
Och ni ryssar är mer självständigt tänkande då menar du?😂😂😂
Citera
2023-01-27, 13:27
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Folket invaderar inte, det är politiker och ledare samt landets militär som gör det.
Blanda inte ihop folk och invasioner.
Russofobi helt enkelt och du upprepar den.
Och du menar då Ukrainas politiker invaderar sina grannländer?

Du verkar inte speciellt smart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in