2023-01-27, 13:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad menar du med nice-to-have mål?

Kherson var ett primärt anfallsmål redan från dag 1. Och de erövrade Kherson ganska snabbt också.

Jag är ganska säker på att förutom Donetsk och Luhansk så var Kherson, Zaporizhzhia, Mykolaiv, Odessa och Kharkiv primära mål för Ryssland. Dessa sju oblast skulle införlivas i Ryssland. Det var Putins plan redan från start.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "primära mål".

Vissa beskriver det som maxi-mål och mini-mål, på politisk/strategisk nivå. Dvs att när kriget är slut så var målen för Ryssland, snabbt skrivet (välkommen att förbättra):
Max: Odessa, Donbass, Kharkov (om de var villiga, väldigt stor stad). Påverka regimen i Kiev att genomföra förändringar i landet eller ny regering. Ukraina neutralt.
Mini: Ukraina neutralt. Donbass till DPR/LPR eller annekterat. (kanske annekterat, vi kan inte veta med 100% säkerhet)

Så det var inte som när USA invaderade Panama. Där var målet helt enkelt att avsätta Noriega och sedan gå ut igen. Inga maxi- eller mini-mål, det var ett binärt "projekt".
Citera
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Folket invaderar inte, det är politiker och ledare samt landets militär som gör det.
Blanda inte ihop folk och invasioner.
Russofobi helt enkelt och du upprepar den.

Ett folk har de politiker och ledare de förtjänar.
Det ryska folket har haft (och har) all möjlighet att avsätta Putin & hans pack när de vill!
Men de vill inte.

Alltså förtjänar alla ryssar vårt fulla förakt och ska hållas borta från ALLA internationella sammanhang för mycket lång tid framöver.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sluta ljug. 15 000 har dödats av nazister och ukrainsk armé. 2 miljoner flydde till Ryssland.

14 000. På båda sidor. Under flera år. I ett krig Ryssland startade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Zelensky ljög för alla eftersom han är en marionett och en docka på snören. Zelenskij lovade att om han blir president kommer han att skapa fred i Ukraina och stoppa inbördeskriget. Efter att ha blivit president misslyckades han inte bara med att uppfylla sitt löfte, utan de inbördes oroligheterna eskalerade till ett fullskaligt krig. Zelenskij ljög för sina väljare, det var hans kampanjlöfte att han skulle ge dem fred, att han skulle stoppa inbördeskriget i Donbas, det är därför folk äcklas av honom, inklusive mina släktingar i Odessa.

Hade det varit ett inbördeskrig hade han stoppat det. men nu var det ju aldrig det.
Citera
2023-01-27, 13:06
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Zelensky ljög för alla eftersom han är en marionett och en docka på snören. Zelenskij lovade att om han blir president kommer han att skapa fred i Ukraina och stoppa inbördeskriget. Efter att ha blivit president misslyckades han inte bara med att uppfylla sitt löfte, utan de inbördes oroligheterna eskalerade till ett fullskaligt krig. Zelenskij ljög för sina väljare, det var hans kampanjlöfte att han skulle ge dem fred, att han skulle stoppa inbördeskriget i Donbas, det är därför folk äcklas av honom, inklusive mina släktingar i Odessa.

Big Z kommer leverera, han leder landet mot en riktig fred. Inte en rysk fred.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Många bessarabiska bulgarer bor i Odessa-regionen. Jag tror att det finns lite över 200 000 och de är koncentrerade till Odessa-området. Jag har släktingar där som jag håller kontakt med och de...väntar på ryssarna. De är pensionerade. De äcklas av Zelenskij och Kievregimen. De tror att de har en bättre framtid med Ryssland än med Ukraina. De tror inte på framtiden för Ukraina, inte efter den 24 februari. Deras son skulle tvångsmobiliseras i april, men lyckades fly till Cherson till ryssarna. Efter att ryssarna beslutat sig för att överge Cherson, flyttade han med dem till andra sidan Dnepr. Enligt honom flyttade 150 000 Chersoner tillsammans med ryssarna, och 70 000 - 80 000 ukrainare blev kvar i staden, d.v.s. 2/3 av befolkningen i Cherson är "för" Ryssland.
Om de vill vara del av Ryssland så är det bara att packa väskan och flytta dit. Hade varit en mycket bättre lösning för alla inblandade om wannabe ryssar gjort så istället för att kriga.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det gjorde jag. och jag gjorde det ju precis igen.

det är inte ett "allvarligt ekonomiskt hot" när den stora massan i EU lägger om sina semsterplaner...

Det är gnäll och trams att rasa på facebook att det inte blir en weekend i londonoch en helg i åre bara för att man "måste hantera" krisen genom att boka 2v i thailand i februari och 2 veckor på mallis i juli....

Det är en halmgubbe. Kriget har kostat oss hundratusentals kronor per person.
Citera
2023-01-27, 13:10
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Bäst att dom stannar i Polen.
När dom körs över gränsen till Ukraina blir dom lovligt byte.
Ha ha dröm på bara!

Det kommer att bli masslakt av ryssar då dessa når fronten. Dödssiffrorna kommer då garanterat kliva över 1000 döda ryssar per dag.

Bäst att Putin skyndar på att mobilisera så Ukraina har något att skjuta på…
Citera
2023-01-27, 13:11
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Only i russia
Undrar om inte psykfallen får hållas för att få 2 000-talets värsta massmördare Vladimir Putin (och &) att framstå som återhållsamma och humana?

Ett antal masspostande "psykiska ohälsor" i tråden är av liknande mytomaniska karaktärer vilket framgår vid botaniserande i deras historik.

Ryssland ut ur Ukraina 🇺🇦

Lade till hela det inlägg du replikerade.

Citat:
Ryssland kommer att ta halva Ukraina med en rysk majoritetsbefolkning. Resten av Ukraina kommer att förbli inlandslöst, utan rätt att ansluta sig till Nato och med skulder som kommer att betalas av tre generationer ukrainare.
Efter att du drabbats av en släng av mytomani förstår man att du "glömde" denna mening:
Citat:
Ett antal masspostande "psykiska ohälsor" i tråden är av liknande mytomaniska karaktärer vilket framgår vid botaniserande i deras historik.

Din svekfulla inställning kanske beror på att bulgarer i större utsträckning applåderar Vladimir Putins krigskriminella övergrepp på den Ukrainska befolkningen?
Senast redigerad av Taggad 2023-01-27 kl. 13:15.
Citera
2023-01-27, 13:11
Medlem
psychicsailors avatar
Chokladkungen Poroshenko menar att stridsvagnsleveranserna inte blir en gamechanger: https://twitter.com/ivan_8848/status/1618921485435023360
Citera
2023-01-27, 13:12
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en halmgubbe. Kriget har kostat oss hundratusentals kronor per person.

Bra att investera långsiktigt, 'a society grows great when old men plant trees in whose shade they shall never sit'. Det är bra för kommande generationer att bekämpa totalitära imperialister. Jag länkade Timothy Snyders 15 utmärkta punkter till varför det här är en nödvändig strid att ta och vinna.

Och den kommer vinnas.
Citera
2023-01-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Klart de är pensionärer. Det finns två kategorier putinverstehers, de som får betalt för att vara det och de som inte har någon framtid att se fram emot och är bittra nog över det att inte vilja att någon annan ska ha en framtid att se fram emot heller.

Jag upprepar att deras son flydde till Cherson till ryssarna eftersom han skulle mobiliseras. De har också en dotter med tre barn och det räddar hennes man från mobilisering. Men den här familjen med barnen lämnade Odessa redan på sommaren eftersom de var rädda för att det skulle bli en förändring i mobiliseringen. Den här familjen bor i Bulgarien i min lägenhet, vilket i allmänhet är gratis eftersom jag bor i Sverige. Pensionärerna vill inte lämna Odessa, jag försökte få dem att åtminstone på vintern åka till Bulgarien, eftersom det är ett stort problem med elen i Odessa. De vägrar för att de är rädda för att ukrainare eller andra lokalbefolkningen ska bosätta sig i deras hem och sedan inte kommer att kunna få tillbaka dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in