2023-01-27, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Skulle varit intressant om det fanns nån testfilm eller liknande på när dessa vagnar skjuts på med t.ex en NLAW. NLAW vs pissryska rosthögar av T-modeller vet vi ju hur det slutade med rekord efter rekord i tornflygning.
Det finns på YT. Åtminstone mycket snarlika, som Bill 2 (som jag tror har samma stridsdel som NLAW) mot en brittisk Challanger, eller liknande. Kort sagt, NLAW fungerar på moderna västvagnar lika bra som ryska. Skillnaden är i aktiva och passiva skydd, dvs det finns möjligheter för en stridsvagn att skydda sig, men det krävs då att dessa system är underhållna. Hur de fungerar vet jag inte riktigt, ej heller hur effektiva de är mot just NLAW. Men ryssarna har inget motsvarande, deras pansarvärnsvapen ligger ett par-tre generationer efter väst. Det i kombination med att västvagnarna ligger kanske en halv till en generation före T-72, etc, och att deras aktiva och passiva skydd faktiskt fungerar och är underhållna, gör att Ukraina med N stridsvagnar är farligare än Ryssland med N stridsvagnar.
Citera
2023-01-27, 07:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
850 döda ryssar igår, och världen är igen en lite bättre plats

Hur går offensiven för ryssen? Är humanwave doktrinen från WW1 framgångsrik?
Citera
2023-01-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du har helt rätt i det du skriver. Jag valde ditt inlägg för att framföra mina åsikter om tjatet om Abrams jetmotor.
En jetmotor som sitter i ett flygplan eller helikopter drivs med jet-bränsle. Men jet-bränsle är i princip samma sak som diesel. Det går att anpassa en jetmotor till vanlig diesel.
https://en.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Den svenska, nu skrotade, stridsvagn S (103) https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103
hade både en vanlig kolvmotor + en gasturbin. Båda använde diesel från samma tank!

Bränsleförsörjningen är nog det minsta problemet. Utbildningen av besättningar går säkert att lösa. Det är underhåll/reparation som är det svåra.

Nja problemet vad nu man en stoppar i Abrams gasturbin är att det är en törstig jvl. Den kan åka på allt som innehåller kolväten. Allt från matolja till Jetbränsle. Motorn mår bäst av Jetbränsle om jag förstått am mekaniker bäst. Då den innehåller mest energi per enhet.

Fördelar: Motorn är liten och tystgående samt kan köras på "allt"

Nackdelar: Annorlunda jmf med andra motorer. Så logistiken kan bli krånglig.

En sak vi inte tänker på är att Abrams, Challenger II och Lepard inte autoloaders. Laddarens jobb är väl det enklaste. Men det skiljer sig från de flesta av Ukrainas vagnar
Citera
2023-01-27, 07:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hur går offensiven för ryssen? Är humanwave doktrinen från WW1 framgångsrik?

Frågan är hur länge tillgången på mänskligt kött räcker?

Citat:
Av de cirka 50 000 fängelsekunder som rekryterats av legostyrkan Wagner för att sättas in i kriget i Ukraina är det bara 10 000 som fortfarande deltar i strider. Det rapporterar Kreml-oppositionella Meduza, baserad i Lettland.

Enligt människorättsorganisationer i Ryssland ska upp emot 40 000 Wagner-soldater ha dödats, skadats eller kapitulerat och tillfångatagits.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Kommer Ryssland att tillämpa samma taktik med de nymobiliserade som Wagner gjort med fängelseinternerna? Då kommer det att krävas ytterligare ett antal mobiliseringar.

Ryssland intog ju Soledar med denna taktik. Men det är ju bara en liten håla, med mindre befolkning än Rinkeby. Ska de erövra alla fyra annekterade oblast med denna taktik, kommer det att krävas många ryska kroppar.
Citera
2023-01-27, 07:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Kommer Ryssland att tillämpa samma taktik med de nymobiliserade som Wagner gjort med fängelseinternerna? Då kommer det att krävas ytterligare ett antal mobiliseringar.

Ryssland intog ju Soledar med denna taktik. Men det är ju bara en liten håla, med mindre befolkning än Rinkeby. Ska de erövra alla fyra annekterade oblast med denna taktik, kommer det att krävas många ryska kroppar.

Ryssarna vet lika väl som vi att det är bristen på soldater som är det som troligast får någon sida att behöva ge upp. Därför är jag rädd att Kreml kommer vara hänsynslösa när det gäller att prioritera ”kroppar”
Citera
2023-01-27, 08:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Elakt av dig.

Det där inslaget är lika elakt som att intervjua fyllot eller psykbrytet som "mannen på gatan". Levande stolpskott.

”-Det är Ukraina som har valt kriget”.

Inte för att man blir förvånad, men det är ju fortfarande sjukt vrickat.

Hur i helvete kan vi skicka pengar dit, via SIDA.
Amen lugna dig nu för fan!! 1420 är ju en av få fria källor man har tillgång till inifrån Nazi-Ryssland. De två snubbarna efter 8 minuter är ju hur sköna som helst. En av de säger ju sanningen också. Hade Nazi-Ryssland inte invaderat Ukraina 2014 så hade ingen konflikt inträffat heller. Likaså att Nazi-Ryssalnd är en diktatur och valen är uppgjorda på förhand. Så det finns ju en del ryssar som har koll på läget.

https://youtu.be/tm68x5Jm1SA
Citera
2023-01-27, 08:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Det ryska folket i egenskap av ursprungsbefolkning har en självklar & obestridlig rätt till sitt land, sin historiska blodsjord. FN's deklaration för ursprungsbefolkningars rättigheter gör det hur tydligt som helst. Det är dags att FN erkänner att Ryssland grundades i Kiev och att inga fler inskränkningar av deras rättigheter får ske.
Om Ryssland grundades i Kiev så borde hela Ryssland tillfalla Ukraina. Det låter extremt att Ryssland ska behöva ge upp hela sitt territorium till Ukraina. Det känns inte som en rimlig lösning på kriget. Mer rimligt är att Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina, lämnar tillbaka Krim och Donbass, betalar återuppbyggnaden av allt de förstört och krigsskadestånd till alla skadade och anhöriga till skadade och döda.
Citera
2023-01-27, 08:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Månne inte ryssarna håller på att "brygga något styggt" nu :

ISW: Russland kan starte avgjørende offensiv

[i]I Luhansk-regionen skal russiske styrker operere i mindre angrepsgrupper for å forsøke å splitte og distrahere ukrainerne, ifølge tankesmien ISW.[/I

– Russiske styrker kan starte delvis ødeleggerne angrep over store deler av frontlinjen i Ukraina, for å spre og distrahere de ukrainske styrkene og starte en avgjørende offensiv i Luhansk, skriver ISW.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/01/27/195899674/isw-russland-kan-starte-avgjorende-offensiv

Om jag inte minns fel, så sa ukrainarna själva att ryssarna håller på att bygga upp. Misstänker att de kör igång sin offensiv snart. Det kommer att bli hårt. Kanske de i utgångspunkt hade tänkt att vänta en månad till.., men speciellt Bradleys (o liknande) kommer ju snabbare till fronten, än själva tanksen.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Tror du på det själv? Vad för syfte skulle det fylla.
Ja, servera oss den mest patetiska foliehatteorin nu så man får sig ett gott skratt nu på kvällskvisten.
Målet är ju att försvaga Ryssland. Visste du inte det?
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vad ska alla de Ryska mobiks kriga med då?
Pilbågar och spjut?

Du verkar ju inte ha fattat, att ju fler personer Ryssarna mobiliserar, desto fler Ryssar går det på en Ukrainsk.
Den ekvationen är inte hållbar alls i längden för mongolbögdvärgen i Kreml.

I starten av kriget så var narrativet "kriget kostar 9 miljarder om dagen för Ryssland". https://www.dn.se/ekonomi/kriget-uppges-kosta-ryssland-nio-miljarder-varje-dag/. Så de kan inte hålla på lång tid.
"Snart kan Ryssland få slut på missiler". https://metro.co.uk/2022/04/02/putin-running-out-of-missiles-because-key-parts-are-made-in-ukraine-16393098/ Så snart måste de sluta kriga?
Sedan, när Ryssland mobiliserade, så hette det att det var kaos och de fick inga uniformer. Så det spelade ingen roll att de mobiliserades.

Hela tiden är narrativet: Bara lite till, ryssarna kan inte slåss mycket mer.

Nu kan vi evaluera på nyheterna och narrativet. Ryssland har slagits vidare. Det var inte bara alkisar utan vinteruniformer.

I ljuset av det, tror du att de inte har några vapen att sätta i händerna på kommande rekryter? Låt oss anta att du fortfarande menar det. Men vad baserar du det på? Kanske samma källor som ovan? Som visade sig helt felaktiga?
Citera
2023-01-27, 08:31
Medlem
ta_den_i_2ans avatar
Jag ser panik och desperation i alla ryssarnas uttalanden just nu, dom vet inte hur dom skall hantera västpansar alls. Det enda som lyser med sin frånvaro är ett klassiskt motdrag enligt eskaleringstrappan. Just motdraget är väldigt ryskt och standarddiplomati. Det enda rimliga är att dom har inget fullvärdigt motdrag.

Allmän mobilisering var väl det enda jag kan se att dom har kvar nu när alla allierade övergett dom och dom fått slut på robotar och pansar.

Kärnvapen pratar vi inte om men om Johan No.1 får spå i sumpen så kommer den knappen aldrig att tryckas på – det är inte en knapp utan en hel kedja och den är sannolikt redan bruten.

Terrorbombning är det slut (snart) med och all-out war blev infanteri över potatisåkrarna, det bästa infanteriet dessutom så dom sprang rätt fort och drog upp knäna ända till hakan innan dom stilla dog i tungstensregn, luftbrisader och ett duggregn av medelstora kalibrar.

Eller, deras försök till motdrag, det enda dom hade, var att sätta in alla elitförbanden i anfall överallt och hoppas på att något brister. Det gör det inte och rätt snart – veckor, kommer ryska stridsledningen summera läget i krutröken och se att deras förmåga till försvar kraschat, dom har inte kommit framåt alls och Ukrainas offensiva reserv utrustas och kan knappt hållas tillbaka. Dom vet att det är slut. Detta är absolut ryssarnas version på ardenneroffensiven, lite sämre och väldigt rysk.

Har dom kört 100 000 man som förstärkning till norra Luhansk (enligt Greg) så förstår vi hur lite information som sipprar ut därifrån – det är inte lågintensivt på något sätt utan det är full vinteroffensiv och ryssarna har mycket svårt med att hålla NS linje genom Svatove.

Norra Luhansk kommer falla, det är precis som Kherson bara en fråga om tid, blir ingen operation Badanka dock. Det som förvånar mig är att dom fäster så pass stor vikt vid norra Luhansk som dom gör men det kanske inte har kommit till en punkt där dom måste välja ännu. Jag misstänker att det har att göra med staden Luhansk och dålig moral hos 2nd Army corps för underhållslinjerna genom Svatove är i alla fall klippta och man kan gå utanför UA nationsgräns på den NS järnväg/väg. Längre men säkrare. norra Luhansk var inte den viktigaste kullen att dö på trodde jag men man kanske kan välja fortfarande som sagt.

Vid övriga fronter får man väl vänta ut rysk offensiv först, jag är av åsikten att det här är en av de största offensiverna vi sett sedan våren. Tidigare trycktes dom ihop alltmer och till sist var det bara anfall mot Lysychansk. Sen har det varit mot Siversk – Bakhmutlinjen med störst fokus på Bakhmut.
På andra fronter har det varit lugnt eller reträtt.

Nu är det offensiva operationer mellan Dnepr upp till norr om Kreminna, med förmodad närtida offensiv ända upp till Kupiansk och nån trollning från Belarus om dom lyckas komma i ordning.
Dom bränner OBEGRIPLIGA mängder förband just nu och det är alla elitförbanden som är kvar som ryker.

När UA bryter igenom norra Luhansk då vet vi att det närmar sig slutet för då har ryssarna redan kört ned det mesta dom har i träningslägren och misslyckats med att hålla emot.

Har Ukraina, vilket dom har, hållit tillbaka sin offensiva reserv kan dom då gå framåt på annan front så fort ryssarna fått slut på gas och sen ryker nåt område till denna vinter.

Rätt ukrainskt vore att ta sig över Dnepr snart – helt i andra änden av fronten och där ryssarna dragit undan sina förband för dom gillar inte himars. Det är ganska mycket flodövergångar just nu där dom försöker slå ut de observationsposter ryssarna har på östra sidan Dnepr vilket är en tydlig signal.

Öppna ett hot i ryggen på Södra fronten och sätt upp den gamla klassikern BTG grillare.

Vad slår västpansar ut – just nu är diskussionen enligt ”manufacturers recommendation” och mot det pansar ryssarna antogs ha – fullvärdig ERA, motmedel, moderna riktmedel och en vältränad besättning.

Nu är ryssarna snorkorta på pansar till att börja med och allt pansar som står i försvar kommer slås ut med indirekt eld innan det kommer till skott.
Sen är det fuskbyggen för hela landet har kört en afghan och besättningar har några månaders träning.

För en mekbrigad med stridsvagnsbataljonen i täten, eller som understöd om dom snålpokrar fortfarande, är det största hotet minor, det andra är att stanna och det tredje markbaserade PV robotar dom haft dolda.

RPG verkar vagnarna klara och ryssarna känns inte tillräckligt dugliga för att sikta på banden, dom drar iväg RPG i riktning stridsvagn.

Skulle det bli duell stridsvagn mot stridsvagn är det för att insatsstyrkan skyndar till genombrottspunkten och dom har väl tillräckligt för ett sånt anfall per genombrott kvar sen rimligen?

Då är det nya besättningar i T90 och T80 som inte är senaste modifikationerna mot ukrainas västpansar som rattas av veteranbesättningar – UA kommer ut på toppen där också.

Det gäller att hålla borta CAS och armeflyg med LV skärmen och eget spetsflyg. Jag har tänkt att LV skärmen skulle räcka men det tycker ingen annan strateg för nu är det flyg på gång så jag får nog ge mig på den punkten. Det föddes i en tid där flyg var politiskt känsligt och jag ansåg att LV skärm räckte – vilket den gjort hittills, men det finns ju såklart ingen anledning att inte ha luftherravälde om man kan och nu kommer flygen i februari.

Alla typer av ryska IFV är ointressanta.

Hur tar man värnsystem – indirekt eld för att få bort maximalt av pansaret och arbeta bort minorna med de verktyg man fått levererade.
Därefter kör man direkt eld från stridsvagn ett tag och sen är det framåt med splitterskydd bakom pansar eller pansar som understöd. Jag skulle kunna tänka mig att man inte tok-slösar med stridsvagnarna och kanske låter kompanier snarare än bataljoner gå i täten.
Försök stoppa mekanfall med CV90 sprängregn över värnsystemen – går inte.

Drönare som i realtid styr in luftbrisader från indirekt eld när ryssarna går upp i eldställning.
Ett moln av små drönare som släpper handgranater på allt som rör sig.
-med dagens precision finns det ju inget skäl alls att inte köra det också fram tills främsta är alldeles inpå och urlastar.

Genombrott och sen är det tomt bakom.

Jag tänker att vi kommer få se Kuwait Highway 2.0 (inte historiskt korrekt men det låter så vackert) snarare än stridsvagnsdueller. Hade jag varit ryss hade jag hellre legat i en grop än ratta pansar framöver. Dom är bara stora mål, kan nog bli många övergivna fungerande vagnar här.

Städer får infanteriet ta med strv understöd, mekbrigaderna går på djupet och flankskyddas av infanteri med närPV när dom hinner ikapp om dom är korta på pansar, tills dom gjort det flanskyddar meken sig själva men över långa avstånd blir det mindre och mindre kvar i spetsen.

Det stora hotet är nog när insatsstyrkan gör sitt motanfall, då blir det plötsligt och så kraftigt ryssarna förmår.

Det blir väl pansar till 3-4 västutrustade brigader. Då frigörs det sovjetpansar till 3-4 brigader.
Man mixar ihop det bästa sovjetpansaret i 3-4 brigader till och sen toppar man upp ett gäng andra med det som blir över.
Vi kommer ha 6-8 topputrustade mekbrigader för en ostoppbar offensiv på två frontavsnitt samtidigt om UA vill.

Jag har varit så till mig över Tysklands satanistiska sabotage som vändes till att den förklädda Guden Scholz gav allt på en gång att jag helt glömt mina utsagor om när kriget är slut – står fast vid sommar fortfarande allt pekar ju på det.

UA våroffensiv kommer igång i Maj senast (jag går efter vädret här) och i alla fall jag tycker det finns tecken på att ryssarna försöker förhandla sig ut innan dess och åtminstone 2nd Army corps kommer nog ha kastat in handduken och UA stå på den östra sidan Dnepr innan dess.

2-3 månaders offensiv att återta mörkaste Donbass och Krim är gott om tid och ryssarna har inte genomfört sin vinter-allmän-mobilisering ännu i slutet Januari. Det kommer inte finnas någon million man army att sätta emot här.

I maj är väl tyvärr vädret på ryssarnas sida igen men eftersom norra Luhansk fallit är underhållet snudd på helt strypt eftersom UA når NS underhållsväg utanför sin landgräns med SOF och långskjutande och ju mindre område det blir desto högre koncentration av artilleri, drönare, elitförband och SOF och mörkaste Donbass blir mer en isolerad ö med villebråd i än ett försvarat fort.

Krim överger dom självmant när Ukraina börjar trycka på med alla vapenslag.

Eller så tar det slut fortare än så för att Ukraina når Azov av bara farten. Just nu har USA bett Ukraina vänta med sin offensiv tills man förbandssatt materielen och ledtiden är 1-2 månader och då är det blött och man får vänta till Maj

Kopierad text
Citera
2023-01-27, 08:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu tycker inte stollen Solovyov att man kan blunda för verkligheten längre. Han föreslår att man bildar en anti-nazistisk koalition med Iran och NK haha!! Stolligheterna tar aldrig slut från detta stolpskottet altlså.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1618870043462275072
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in