2023-01-26, 19:06
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jadå.

tror inte de har mer tanks. men visst.

För att det kostar för mycket människoliv.

med bättre (och fler mekaniserade brigader) utrustning så minskar förlusterna.

ukraina kan slåss sålänge "casulties" är 1:4+ till deras fördel.

om ukraina dödar 3`000`000 ryska mobiks och förlorar 1`000`000 egna soldater så förlorar de kriget.

i Bakmhut är förhållandet 1:8-10 så då slåss man. närmar det sig 1:4 som i soledar så kommer ukraina backa ur staden.

Såhär ska Ukraina vinna kriget?

https://euroweeklynews.com/2023/01/24/shocking-claims-of-ethnic-hungarians-being-forcibly-drafted-into-ukrainian-military-in-transcarpathi a/

Shocking claims of ethnic Hungarians being forcibly drafted into Ukrainian military in Transcarpathia

"The Ukrainian authorities were accused this Monday, January 23, of conducting a mass draft of ethnic Hungarians in the Transcarpathia region of western Ukraine.

This claim was made by the Hungarian online publication PestiSracok, whose correspondents recently visited the area personally to witness what was going on.

More and more information is leaking that perhaps at least half of the 128th ‘Mukachevo’ mountain brigade, an elite unit of the Ukrainian army, died in the biggest battle of the war”, near the Donetsk city of Soledar, continued the news outlet."

“Due to heavy losses, which exceed all previous ones, radical methods are used to replenish the numbers. According to local sources, the Ukrainian authorities plan to call up 10,000 people from Transcarpathia by spring”, reported the Hungarian journalists.

They explained: “Almost every settlement in Transcarpathia has been for several days now undergoing forced conscription into the army. In the area of ​​the city of Berehove, in Nagysholes, on Sunday the market was surrounded. 70 people were taken away from there”.

Finns massor med klipp på uniformerade polis/militärer som plockar upp alla män som ser yngre ut än 60 på gator och skickar dem till fronten..

Detta är vad ni kallar "att vinna"?
Citera
2023-01-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
UAF budget är dubbelt så stor som Rysslands.

Ukraina gick på offensiven i september, varför kan de inte gå på offensiven igen?

De har ju gått plus i tanks..!

Snälla är du Rysslands militärbudget 2021 66 miljarder dollar. Ukrainas militärbudget 2021 var 5.95 miljarder dollar alltså ungefär en 1/11 av den ryska.

Varför går inte Ukraina till offensiven?

1 Vädret - Vinter och Vår inget bra.

2 Fronten har blivit kortare så man behöver mer offensiv styrka. Då ryssarna har mer trupp per Km nu än tidigare.

3 Ryssarna försöker ju stoppa det och jag tycker att de lyckas delvis genom sina hot från Vitryssland och press vid Bakhmut.

Om Ukraina ska gå emot Melitipol så behöver man x antal pansarbrigader. Så de behöver mer material. Om jag vore Ryssland skulle jag antingen få i gång en riktig offensiv under senvåren emot Kiev från Vitryssland eller fortsätta men på riktigt vid Donbass. Om man har den förmågan.
Citera
2023-01-26, 19:09
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Rykten från Ukraina att JAS kommer att levereras snart.
Försöker hitta en andra källa för bekräftelse.
Någon som vet av en källa?

Men det begriper ni väl att det är trams.
Ukraina vill ha och har gått ut med detta, men att Sverige skulle leverera detta är snömos.
Krävs år av utbildning för att ratta Gripen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har funderat mycket på varför Ryssland använder ett så gammalt attackplan som SU-25. Man har ju modernare plan som SU-34 exempelvis.

Vad är det frågan om egentligen? Det har skjutits ned många SU-25 över hela kriget och ja även Ukraina har förlorat denna typen av plan men har inget modernare.

Men Ryssland? Det är ju nästan (S)KAMLIGT...

Jag har inte jättebra koll men jämför man förluster efter Oryx lista så har man förlorat 18-19st SU-34 och 25st SU-25, så visst använder de SU-34an.
Kan vara så att de används lika mycket men att SU-34an har större chans till överlevnad. Kan också vara så att de använt SU-34an mer i Syrien och därför slitit mer på den flottan.
Verkar även som det var tanken att ersätta SU-34an 2021 med den nyare versionen M eller NVO.
Citera
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja precis då dom klarade av att slå ut dina rysstillverkade leksaker i hundratal.

I tusental faktiskt…

Irak förlorade tusentals rysktillverkade stridsvagnar och ca 1500 rysktillverkade stridsfordon under Irak-kriget.
Citera
2023-01-26, 19:15
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Kom du på det där själv eller vart du tvungen att läsa det i en "källa"?

Jaja, färdigt Flashbackat för idag. Jag svär man förlorar IQ genom att debattera med er (era källor snarare då självinsikt är ett främmande begrepp för er). Skall återgå till något mer givande, som att stirra in i väggen.

P.S om du ser någon saknad fartkamera, var försiktig, FSB kanske är i närheten.
Jag tror redan du har torskat dina IQ för länge sedan. Men ja, försvinn du och stirra i väggen. Då höjs iaf nivån på tråden igen.

Eller lite reportagetips angående FSB "Ryssland kan inte vinna". Citat av avhoppad FSB-agent.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/avhoppare-i-sakerhetstjansten-forstar-att-ryssland-inte-kan-vinna/
Citera
2023-01-26, 19:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, de kan också drivas med bensin. Dessutom kan man, hör och häpna, ha diesel i bensindunkar.

Nja riktigt så enkelt är det inte med gasturbinmotorer

Du kan köra med olika bränslen betyder inte att livslängden på motorn / turbinen blir detsamma .

Det är i grunden en helikoptermotor och allt från smörjning oljetryck värmeutveckling till rent slitage på grund av värmeutvecklingen .

Kör du på sämre bränsle ökar du helt enkelt på trycket i logistikkedjan och gör att att behovet av reparationer och underhåll ökar .

Är det något annat du vill lära dig om gasturbiner ?
Citera
2023-01-26, 19:17
Medlem
Citat:
Såhär ska Ukraina vinna kriget?

https://euroweeklynews.com/2023/01/24/shocking-claims-of-ethnic-hungarians-being-forcibly-drafted-into-ukrainian-military-in-transcarpathi a/

Shocking claims of ethnic Hungarians being forcibly drafted into Ukrainian military in Transcarpathia

"The Ukrainian authorities were accused this Monday, January 23, of conducting a mass draft of ethnic Hungarians in the Transcarpathia region of western Ukraine.

This claim was made by the Hungarian online publication PestiSracok, whose correspondents recently visited the area personally to witness what was going on.

More and more information is leaking that perhaps at least half of the 128th ‘Mukachevo’ mountain brigade, an elite unit of the Ukrainian army, died in the biggest battle of the war”, near the Donetsk city of Soledar, continued the news outlet."

“Due to heavy losses, which exceed all previous ones, radical methods are used to replenish the numbers. According to local sources, the Ukrainian authorities plan to call up 10,000 people from Transcarpathia by spring”, reported the Hungarian journalists.

They explained: “Almost every settlement in Transcarpathia has been for several days now undergoing forced conscription into the army. In the area of ​​the city of Berehove, in Nagysholes, on Sunday the market was surrounded. 70 people were taken away from there”.

Finns massor med klipp på uniformerade polis/militärer som plockar upp alla män som ser yngre ut än 60 på gator och skickar dem till fronten..

Detta är vad ni kallar "att vinna"?
Läser du artiklar som bygger på "telegram" och följs upp med . inget gick att bekräfta på plats...vi föröskte...

Men här är en random annonym snubbe som berättar sagor, som inte heller går att bekräfta.... så håll det till "alternativa tråden" istället för tramsa i den här, den är tillräkligt fylld med efterblivna vatniks och foliehattar endå.

"källan" https://pestisracok.hu/mint-a-barmokat-ugy-fogdossak-ossze-a-ferfiakat-karpataljan-nezze-meg-helyszini-videoriportunkat/

(FB) Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)
Citera
2023-01-26, 19:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nja riktigt så enkelt är det inte med gasturbinmotorer

Du kan köra med olika bränslen betyder inte att livslängden på motorn / turbinen blir detsamma .

Det är i grunden en helikoptermotor och allt från smörjning oljetryck värmeutveckling till rent slitage på grund av värmeutvecklingen .

Kör du på sämre bränsle ökar du helt enkelt på trycket i logistikkedjan och gör att att behovet av reparationer och underhåll ökar .

Är det något annat du vill lära dig om gasturbiner ?

Betyder det i praktiken att Abrams måste ha en separat bränsle-logistikkedja?
Citera
2023-01-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Tnk om kriget tar slut innan vi får se cv90 och Archer in action😮😞

Kriget kommer hålla på ett bra tag.

Var lugn.
Citera
2023-01-26, 19:25
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu är det så trist för dig att jag ofta får rätt i det jag skriver men naturligtvis inte alltid.

Jag har gjort militärtjänst och det har mest troligt inte du gjort. Det var i en tid då vårt land fungerade bra och det var inte skjutningar, mord och bomber varje vecka. Det var en tid då man verkligen älskade sitt land. Det gör jag fortfarande men jag kommer inte att kämpa för NATO och USA i ett krig som inte är mitt.

Det är du och dina likar som är lansförädarna. Vill du kämpa för USA med vapen i hand så varför inte flytta dit. Själv kämpar jag varken för Ryssland eller USA utan jag kämpar för mitt hem och min familj, vår välfärd och där hör inte NATO och det plundrande USA hemma (inte heller Ryssland även om dom bidrog med billig gas till EU).

Då hade du fel igen - jag har inte bara gjort värnplikt - jag är anställd i armén. Så om du under din påstådda värnpliktstjänstgöring deltagit i någon övning som inte haft ryssen som presumtiv fiende så får du gärna nämna vilket luderförband du tjänstgjorde vid. Finns inte en officersmäss där vi inte varit överens om vem som utgör hotet mot Sverige.

Du har stöttat ryssen i dina inlägg sedan dag 1 av invasionen - så antingen är du betalt ryskt troll eller så utgör du den lilla förvirrade kärna av tidigare KPLMR eller VPK som aktivt stöttade ryssen, DDR och Kuba, dvs dokumenterade landsförrädare. Om du bara hade brytt dig om dina närmaste hade du inte engagerat dig 100% till förmån för ryssen sedan invasionen påbörjades. Vår ÖB har klart och tydligt uttryckt var svenska försvarsmakten står i konflikten - om du inte delar den uppfattningen bör du stötta någon annan krigsmakt och följdaktligen lämna landet.
Citera
2023-01-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Men det begriper ni väl att det är trams.
Ukraina vill ha och har gått ut med detta, men att Sverige skulle leverera detta är snömos.
Krävs år av utbildning för att ratta Gripen
Man talar om både F-16 och JAS,
Jänkarna räknar med minst 6 månader utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in