2023-01-26, 18:37
Medlem
Karmans avatar
Har ryssarna satt in sin nya stridsvagn "T-14 Armata" ännu? Eller finns den inte tillgänglig för skarp användning? Samma sak med flyget. Verkar som de inte har gått "all in" med det vapenslaget? Vad tyder det på i så fall?
https://sv.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata
Citera
2023-01-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Med er logik så kan Ukraina fortsätta utan stöd från väst för om några månader har de gått plus i allt!

Men ändå ber de väst om hjälp.. något stämmer inte i er analys

Det är inte min Logik. Ukraina behöver mycket hjälp av väst, speciellt om Ukraina ska gå på offensiven. Det är bara titta på hur mycket Ukraina spenderade på sitt försvar innan kriget jmf med Ryssland.

Jag tror faktiskt att du har missförstått vad folk skrivet antingen beror det på att du har gjort det med vilja eller att du inte tillhör de smarta i världen.
Citera
2023-01-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ryssland gick in med 150.000 man vs över 1 miljon UAF (alla mobiliseringar på hundratusentals män inte inräknade) och man har erövrat mark.

Hur kassa är UAF eller hur övermänskliga är Ryssland som slängde (3 mot 1 övertag myten) åt helvete?

Ukraina hade mycket mindre bepansrade fordon och tanks att sätta emot. Därför kunde kolonnen gå mot Kiev och dessutom nästan omringa staden.

Men Bögryssland tappade underhållet av trupperna, något gick snett. Det var illa planerat.
Citera
2023-01-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ryssland gick in med 150.000 man vs över 1 miljon UAF (alla mobiliseringar på hundratusentals män inte inräknade) och man har erövrat mark.

Hur kassa är UAF eller hur övermänskliga är Ryssland som slängde (3 mot 1 övertag myten) åt helvete?

här har du lite siffror på styrkeförhållandet 2022.

https://www.statista.com/statistics/1296573/russia-ukraine-military-comparison/

det är en rysstrollning att 150`000 ryska bögar slogs mot 1`000`000 ukrainska spartaner....
Citera
2023-01-26, 18:41
Medlem
Jag har funderat mycket på varför Ryssland använder ett så gammalt attackplan som SU-25. Man har ju modernare plan som SU-34 exempelvis.

Vad är det frågan om egentligen? Det har skjutits ned många SU-25 över hela kriget och ja även Ukraina har förlorat denna typen av plan men har inget modernare.

Men Ryssland? Det är ju nästan (S)KAMLIGT...
Citera
2023-01-26, 18:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Stolle. Här kommer en räkneövning:

Om Per hade 900 äpplen och Pål äter upp 500 av dessa, samtidigt som Per stjäl 500 av Påls äpplen - hur många äpplen har då Per nu?

Svar: 900

Ukraina gick in i kriget med ca 900 stridsvagnar. De har förlorat ca 500 enligt Orix. Samtidigt har de erövrat ungefär lika många från den ryske fienden. Summan är att de nu har ungefär lika många stridsvagnar som vid krigets början.
Förutsatt att de erövrade vagnarna är stridsdugliga ja. Vet vi det?
Citera
2023-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Med er logik så kan Ukraina fortsätta utan stöd från väst för om några månader har de gått plus i allt!

Men ändå ber de väst om hjälp.. något stämmer inte i er analys

Nej Ukraina kan inte fortsätta utan väst, skillnaden mellan Ukraina och Ryssland är lika stor som Israel och Jordanien, dvs gigantisk. Därför behövde världens fria demokratiska länder hjälpa dem att misshandla ryssen. Hittills har det gått rätt bra
Citera
2023-01-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
De har fått ont om gamla vapen. De har fortfarande gott om moderna vapen. Deras mål är att ta över Ukraina när det är tillräckligt svagt.

Aha så vilka moderna vapen tänker du på som de inte använt än?
Har de något modernare än T80-BVM, T-72B3 Obr. 2016, T-90M, BMP-3, BTR-82, 2S33-Msta, SU-25 och KA-52?
Detta är bara ett axplock men täcker en hel del. Ditt argument har använts förr av andra så borde finnas bra exempel att peka på. Jag känner faktiskt inte till något supervapen.
Citera
2023-01-26, 18:45
Medlem
raskenss avatar
Dagens garv. Rysk stridsvagn rensar egna uppsuttna skyttesoldater med kanonen.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1618641110318084096?t=xxfiQBNYQYoHTbMaqWSmyQ&s=19
Citera
2023-01-26, 18:46
Medlem
Citat:
Hjälp mig förstå?

- påstår att man gått plus i tanks sedan krigets början

- bönar och ber väst om mer tanks (och allt annat)

Vad är det jag missar?

Det är nog svårt att få dig att förstå men jag kan försöka lite.

-Väst har bättre stridsvagnar

-ävem om Ukraina gått plus på antal stridsvagnar så räcker det inte för att utföra de operationer man vill.
Citera
2023-01-26, 18:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, de kan också drivas med bensin. Dessutom kan man, hör och häpna, ha diesel i bensindunkar.

Ja men det bästa är väl att i så fall ha (flyg)fotogen i dunkarna?
Citera
2023-01-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har funderat mycket på varför Ryssland använder ett så gammalt attackplan som SU-25. Man har ju modernare plan som SU-34 exempelvis.

Vad är det frågan om egentligen? Det har skjutits ned många SU-25 över hela kriget och ja även Ukraina har förlorat denna typen av plan men har inget modernare.

Men Ryssland? Det är ju nästan (S)KAMLIGT...

Finns för mycket luftvärn, fram till April månad hade 25000 skickats till Ukraina (lättare). Sen hösten har de fått ytterligare ett par 100 tal lv-system. Självmord att skicka in flygplan. Uppgavs rätt tidigt i kriget från USA att det var viktigt att ryssarna inte fick tillträdde till luftrummet

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/ukraine-supplied-25000-anti-aircraft-weapons-by-us-allies-us-general-2022-04-07/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in