Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Tror du inte Putin helt enkelt blev överraskad över mängden stöd? Det är jag i alla fall. Jag tror också att han är lite besviken på sin armés förmåga, och kanske även Ukrainas förmåga. De sög så gigantiskt 2014-2015. Om minst två av dem stämmer, så har du "Putin-logiken där".
Kan du utesluta att Nato skulle stödja seperatism inne i Ryssland? Om 30 år? Det skulle inte jag göra.
Ja sannolikt blev han överraskad av det enade motstånd hans anfallskrig mött. Dock borde han efter max 1-2 månader insett att hans plan varit ett komplett fiasko och avslutat kriget. Ryska propagandamaskinen hade kunnat trumma ut att SMO är nu avslutad och diktat ihop en lögn att allt gick enligt plan.
Dragit sig tillbaka över gränsen för att få till fredsdiskussioner bett med mössan i handen och kanske fått något lättade restriktioner och frisläppandet av vissa frysta tillgångar och en del av tillgångarna som skadestånd till Ukraina.
Då hade han räddat det som räddas kan istället för att nöta ut sin armé till ingen nytta.
Edit: den känns det helt meningslöst att spekulera i helt fiktiva scenarier 30-50 åt framåt i tiden