2023-01-26, 14:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skall vi kanske också komma ihåg att Sovjetunionen 1939 invaderade inte mindre än 5 länder vid sin västra gräns? (Polen, Litauen, Lettland, Estland och Finland).

När vi ändå är igång så kanske vi skall påminna oss om att de blodigaste striderna ägde rum i Ukraina 1941-1943. Men konstigt nog är det Ryssland som skall få all sympati för detta.
Exakt.

Ukraina var den del av gamla Sovjet som förlorade mest människor av alla delar i förhållande till befolkning.
Citera
2023-01-26, 14:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Skall vi kanske också komma ihåg att Sovjetunionen 1939 invaderade inte mindre än 5 länder vid sin västra gräns? (Polen, Litauen, Lettland, Estland och Finland).

När vi ändå är igång så kanske vi skall påminna oss om att de blodigaste striderna ägde rum i Ukraina 1941-1943. Men konstigt nog är det Ryssland som skall få all sympati för detta.

Min tolkning: Ryssarna är paranoida för att Sovjet blev invaderat av 5-6 länder, och de led oerhört, som beskrivet.

Hur ändrar det du nämner tolkningen av varför de är paranoida?
Citera
2023-01-26, 14:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill påstå att denna 40mm akan är överlägsen i varje fall äldre ryska stridsvagnar. Vi pratar 6 skott per sekund med en massa på 2.4kg. Det ringer ordentligt i en stridsvagn med en sådan träffserie.

CV90 har förövrigt inga "pansarskott" på taket. Jag vet inte riktigt vad du hänvisar till där.
Tyckte detta såg ut som någon form av pansarskott. Det kanske är något annat dock. Andra IFV verkar ha liknande montering.
https://youtu.be/iY4_nHNi4mw?t=82
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Stridsvagnar har mycket högre chans att överleva en träff än vad ett pansarskyttefordon har.

Jo, T-72 har visat sig väldigt sårbar i kriget. NLAW och Javelin slår mot taket och säkert några missiler till men generellt vill jag påstå att de flesta missiler väst har är konventionella missiler likt Stugna som slår lågt.

Jo, vi får se om vi får pansarskyttefordon mot stridsvagn i något scenario men hittills det jag sett så är stridsvagn överlägsen alla andra fordon.
De från väst som slår i sidan har tiden sprungit ifrån. Jag är tveksam till att det klassiska pskottet som vi donerat ett par tusen av kan slå ut en modern ifv. Det finns dock gott om äldre pansarfordon i ryska flotta där de duger utmärkt. Men jag vet inte om vi fortfarande köper in dessa eftersom de inte klarar sitt ursprungliga ändamål.

Stugna löser problemet med en större laddning. Fast då blir nackdelen att de är större och tyngre. Nlaw är troligen det smidigaste paketet på marknaden som kan slå en MBT.
Citera
2023-01-26, 14:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Varför skulle dubbelgångaren klä sig annorlunda än Putin?
Bra fråga.

Jag tänker mig dock att dubbelgångaren inte har samma komplex för sin längd som Putin har. Men jag kanske har fel.
Citera
2023-01-26, 14:48
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Ja självklart är det så.

Minnet är selektivt....
Citera
2023-01-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De upplever sig hotade av NATO. Har diskuterats många gånger här, du kan googla Kissinger, Mearsheimer t ex.

Det du säger är en sida av saken. Att inte kunna vara hotat av NATO är att vara en stormakt. Han lär inte ha sagt att randstaterna skulle visa rädsla för Ryssland, du borde läsa andra saker än vad du gör.

Att "uppleva" sig vara hotade är bara en omskrivning för att motivera anfall av Ukraina. Finns inget land som har hotat invadera Ryssland.
Citera
2023-01-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Och där kom det Trollfabrik! Shit! Du är verkligen skarp. Jag har skeva åsikter alltså, ska försöka bättra mig. Jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om, korta kjolar?
Tack för infon.

Hm, noterar att du återigen undviker att kommentera Putins uttalanden om att "Ukraina inte bör få existera som stat". Verkar vara ett känsligt ämne för dig.....Somliga menar att dessa uttalanden från Putin visar på själva grundanledningen till Rysslands olagliga anfallskrig mot Ukraina. Men du har ingen kommentar.
Citera
2023-01-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jeg ser ikke den indrømmelse i min tekst. Finland, baltikum, du ved...

Din danske demokrati er ikke primært truet av nogen antidemokratisk stat. Den største trussel kommer indefra; fra store selskaber f eks. Det er lykkedes dem at lave mange flere forringelser af demokratiet end Putin f eks har gjort i Danmark.

Citat:
Jeg ser ikke den indrømmelse i min tekst. Finland, baltikum, du ved...

?....

Ryssland krænker regelbundet dansk luftrum, russiske skib har jammet GPS-signalet i de indre danske farvande så skibe sejlede i blinde.Russiske hackere angriber firmaer og infrastruktur konstant - = Statsterrorisme.Rusland vill ha en ny världsorden där Ryssland ska opfattes som et land uden grænser.Når Rusland angriber i emperialistisk angrebskrig trues dem der modsætter sig angrebet med atomkrig. Du behöver inte svara, för alla løgnene har vi hört forud 100 gange.
Citera
2023-01-26, 14:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tyckte detta såg ut som någon form av pansarskott. Det kanske är något annat dock. Andra IFV verkar ha liknande montering.
https://youtu.be/iY4_nHNi4mw?t=82
Aha, det är en fransk missil, en Akeron MP.
https://en.wikipedia.org/wiki/Akeron_MP

Men inga av de CV90 som skickas från Sverige kommer vara utrustade med något sådant mig veterligen. Jag vet inte heller hur effektiva dessa är mot en stridsvagn.

Citat:
De från väst som slår i sidan har tiden sprungit ifrån. Jag är tveksam till att det klassiska pskottet som vi donerat ett par tusen av kan slå ut en modern ifv. Det finns dock gott om äldre pansarfordon i ryska flotta där de duger utmärkt. Men jag vet inte om vi fortfarande köper in dessa eftersom de inte klarar sitt ursprungliga ändamål.
Vad jag har förstått så har det vanliga P-skottet (AT-4) med varianter fungerat bra mot ryskt pansar. Slår man i bak eller i viss del mot sida så är effekten god.

Citat:
Stugna löser problemet med en större laddning. Fast då blir nackdelen att de är större och tyngre. Nlaw är troligen det smidigaste paketet på marknaden som kan slå en MBT.
Japp, NLAW med sin lätthet att bära med sig har nog varit det bästa vapnet mot ryskt pansar.
Citera
2023-01-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Som sagt, jag vet självklart inte. Om jag får gissa återigen. Om du vill försvaga en fiende som växer sig starkare och som dessutom har en kärnvapenarsenal så att du inte kan anfalla direkt? Hur skulle du göra? Peta på honom tills han gör ett misstag, som att göra en invasion av ett grannland och sedan göda kriget i precis lagom dos med vapen och pengar så kriget inte dör och huvudfienden försvagas?
Så skulle nog jag ha gjort iaf.

Indirekt idiotförklarar du i så fall Putin som låter sig gå i NATO:s fälla och dom dessutom inte avslutar kriget innan Ryssland tagit allt för stor skada när nu NATO:s list verkar vara allmän kännedom.
Citera
2023-01-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Den ryska rädslan för väst är nödvändig för att hålla ryssen på plats och passiva trots alt förtryck och korruption bland ledningen.

Ja att skapa en fiktiv yttre fiende är första lektionen i diktatorskolan.
Citera
2023-01-26, 14:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Även Rumänien 1940, Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1967. etc etc...

Det är det som är grejen med ryssvinens säkerhetspolitik. För att ryssen ska känna sig säker så måste man invadera alla sina grannar och även sina grannars grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in