Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Mitt eget försök att "tänka som Putin" landar i att han är rädd för instabilitet i landet, och att det är i det läget som Nato blir relevant. Typ att man börjar "försvara" tjetjener eller var det nu blir problem - eller att seperatism uppstår just för att seperatisterna drömmer om att bli försvarade av Nato.
Sen vill han naturligtvis kunna styra och ställa i grannländerna också. Jag snackade med en (rysk) tjej från Donetsk igår. Hon var mäktigt upprörd över nåt barn som kommit hem från dagis i Litauen och fått höra att han var en äcklig ryssunge. Sant eller inte, så är det ett bra exempel på något jag tror Putin bekymrar sig för. Han vill att de ryska minoriteterna ska ha trygghet i form av ryssen (han har pratat om saker åt det hållet i de där Putin interviews av Stone). Sen kan vi ju tycka att riskkalkylen för de där ryska minoriteterna har försämrats i och med Putins agerande i Ukraina. Men så tänker de inte.
Men om man läser vad Putin säger, så pratar han faktiskt om oro för något som liknar invasion av Nato i invasionstalet.
"Of course, this situation begs a question: what next, what are we to expect? If history is any guide, we know that in 1940 and early 1941 the Soviet Union went to great lengths to prevent war or at least delay its outbreak. To this end, the USSR sought not to provoke the potential aggressor until the very end by refraining or postponing the most urgent and obvious preparations it had to make to defend itself from an imminent attack. When it finally acted, it was too late.
As a result, the country was not prepared to counter the invasion by Nazi Germany, which attacked our Motherland on June 22, 1941, without declaring war. The country stopped the enemy and went on to defeat it, but this came at a tremendous cost. The attempt to appease the aggressor ahead
of the Great Patriotic War proved to be a mistake which came at a high cost for our people. In the first months after the hostilities broke out, we lost vast territories of strategic importance, as well as millions of lives. We will not make this mistake the second time. We have no right to do so.
Those who aspire to global dominance have publicly designated Russia
as their enemy. They did so with impunity. Make no mistake, they had no reason to act this way. It is true that they have considerable financial, scientific, technological, and military capabilities. We are aware of this and have an objective view of the economic threats we have been hearing, just as our ability to counter this brash and never-ending blackmail. " (Putins invasionstal)
Man får också ha förståelse för att 1941 blev de påhoppade av en allians av 5-6 länder från central- och östeuropa, och det kostade 20 miljoner människor. 20 miljoner! Inte konstigt att de är paranoida.
Fast "tänka som Putin" kan inte vara lätt, en mer ologisk och för sina egna mål kontraproduktiv människa får man leta efter.
Om att grannländer ogillar ryssland och Putin vill ändra på det så är ju att starta ett krig mot ett grannland inget genidrag, som sagt "Putinlogik"
Att Sovjetunionen ( som inte längre existerar) allierade sig med Nazityskland med Adolf Hitler i spetsen, de två tillsammans startade ww2 och att sedan vände sig Hitler mot Sovjetunionen och startade ett krig mot de. Är dessa över 80 år gamla händelser en anledning att anfalla ett grannland? "Putinlogik" igen.
Att Sovjetunionen fick utkämpa ett blodigt ww2 är en sak men vem ska anfalla Ryssland idag med den kärnvapen arsenalen de besitter och hur ska det går till? De två sistnämnda frågorna får jag aldrig svar på så ditt uteblivna svar ursäktar jag även dig.