2023-01-26, 13:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Moderna IFV har med sig raketer liknande nlaw som kan slå ut moderna stridsvagnar. Så möts de blir det snarare en fråga om vem som kan skjuta först. I alla fall om avståndet inte är för långt.
På stridsavstånd 500-2000m så finns det ingen IFV som slår en stridsvagn. En IFV måste mer eller mindre överrumpla en stridsvagn för att ha en chans.

Dock har CV90's 40mm akan möjlighet att slå en stridsvagn på mindre avstånd. Snackar vi 100-200m är det jämnt skägg.

Citat:
IFV har många fördelar som att vara lättare, mer mobil, billigare och ha plats för soldater. Samtidigt som de har eldkraft för att mosa det mesta av vad fienden kan tänkas ha på fältet. Det tål eld från vapen som inte är specifika för att penetrera pansarfordon. Om fienden träffar med en nlaw eller liknande så är man i princip torsk i både en IFV och en pansarvagn.
Nej, stridsvagn har mycket bättre skydd. Speciellt i träff i sida eller front.

Citat:
På pappret så tycker jag det ser ut som pansarvagnar har mer skydd till en ganska hög kostnad men detta hjälper bara marginellt om fienden har vapen avsedda för IFV/pansarvagn. Har fienden inte denna typ av vapen tillgängligt så är det fritt fram för båda fordon att mosa.
Jo, infanteri utan PV är mos.
Citera
2023-01-26, 14:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Moderna IFV har med sig raketer liknande nlaw som kan slå ut moderna stridsvagnar. Så möts de blir det snarare en fråga om vem som kan skjuta först. I alla fall om avståndet inte är för långt.

IFV har många fördelar som att vara lättare, mer mobil, billigare och ha plats för soldater. Samtidigt som de har eldkraft för att mosa det mesta av vad fienden kan tänkas ha på fältet. Det tål eld från vapen som inte är specifika för att penetrera pansarfordon. Om fienden träffar med en nlaw eller liknande så är man i princip torsk i både en IFV och en pansarvagn.

På pappret så tycker jag det ser ut som pansarvagnar har mer skydd till en ganska hög kostnad men detta hjälper bara marginellt om fienden har vapen avsedda för IFV/pansarvagn. Har fienden inte denna typ av vapen tillgängligt så är det fritt fram för båda fordon att mosa.

Jag tror att i en ren 1:1 duell vinner stridsvagnen mycket oftare. Men har aldrig testat. Kanske du har rätt, ditt argument är ju bra. Men då är frågan varför de ber om MBTs.

1 CV90 verkar kosta typ 100 miljoner (1600/152 USD), så det är inte så stor skillnad.
https://www.thedefensepost.com/2022/06/29/slovakia-buy-swedish-combat-vehicles/
Citera
2023-01-26, 14:02
Medlem
Börjar det bli en obehaglig känsla i maggropen för pro-ryska asen i tråden nu?

Hela europa har öppnat förråden och snart kommer flygen.

Ryssland har fått stryk av landet Ukraina, hur känns det.

Ert hyllade land har redan lämnat 40% av erövrat territorium innan alla vapen kom så definitivt att ukraina själva orsakar er detta.

Jag tycker det är så otroligt kul att ni era töntar får se allt gå under som ni har trott på.
Citera
2023-01-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt eget försök att "tänka som Putin" landar i att han är rädd för instabilitet i landet, och att det är i det läget som Nato blir relevant. Typ att man börjar "försvara" tjetjener eller var det nu blir problem - eller att seperatism uppstår just för att seperatisterna drömmer om att bli försvarade av Nato.

Sen vill han naturligtvis kunna styra och ställa i grannländerna också. Jag snackade med en (rysk) tjej från Donetsk igår. Hon var mäktigt upprörd över nåt barn som kommit hem från dagis i Litauen och fått höra att han var en äcklig ryssunge. Sant eller inte, så är det ett bra exempel på något jag tror Putin bekymrar sig för. Han vill att de ryska minoriteterna ska ha trygghet i form av ryssen (han har pratat om saker åt det hållet i de där Putin interviews av Stone). Sen kan vi ju tycka att riskkalkylen för de där ryska minoriteterna har försämrats i och med Putins agerande i Ukraina. Men så tänker de inte.

Men om man läser vad Putin säger, så pratar han faktiskt om oro för något som liknar invasion av Nato i invasionstalet.

"Of course, this situation begs a question: what next, what are we to expect? If history is any guide, we know that in 1940 and early 1941 the Soviet Union went to great lengths to prevent war or at least delay its outbreak. To this end, the USSR sought not to provoke the potential aggressor until the very end by refraining or postponing the most urgent and obvious preparations it had to make to defend itself from an imminent attack. When it finally acted, it was too late.

As a result, the country was not prepared to counter the invasion by Nazi Germany, which attacked our Motherland on June 22, 1941, without declaring war. The country stopped the enemy and went on to defeat it, but this came at a tremendous cost. The attempt to appease the aggressor ahead
of the Great Patriotic War proved to be a mistake which came at a high cost for our people. In the first months after the hostilities broke out, we lost vast territories of strategic importance, as well as millions of lives. We will not make this mistake the second time. We have no right to do so.

Those who aspire to global dominance have publicly designated Russia
as their enemy. They did so with impunity. Make no mistake, they had no reason to act this way. It is true that they have considerable financial, scientific, technological, and military capabilities. We are aware of this and have an objective view of the economic threats we have been hearing, just as our ability to counter this brash and never-ending blackmail. "
(Putins invasionstal)

Man får också ha förståelse för att 1941 blev de påhoppade av en allians av 5-6 länder från central- och östeuropa, och det kostade 20 miljoner människor. 20 miljoner! Inte konstigt att de är paranoida.

Fast "tänka som Putin" kan inte vara lätt, en mer ologisk och för sina egna mål kontraproduktiv människa får man leta efter.

Om att grannländer ogillar ryssland och Putin vill ändra på det så är ju att starta ett krig mot ett grannland inget genidrag, som sagt "Putinlogik"

Att Sovjetunionen ( som inte längre existerar) allierade sig med Nazityskland med Adolf Hitler i spetsen, de två tillsammans startade ww2 och att sedan vände sig Hitler mot Sovjetunionen och startade ett krig mot de. Är dessa över 80 år gamla händelser en anledning att anfalla ett grannland? "Putinlogik" igen.

Att Sovjetunionen fick utkämpa ett blodigt ww2 är en sak men vem ska anfalla Ryssland idag med den kärnvapen arsenalen de besitter och hur ska det går till? De två sistnämnda frågorna får jag aldrig svar på så ditt uteblivna svar ursäktar jag även dig.
Citera
2023-01-26, 14:03
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Hur hotar väst Ryssland? Blir hotet mot Ryssland mindre genom att de startar ett krig vilket de är fast i snart ett år senare med ekonomiska sanktioner, ryssarna bränner stora delar av sin militär utan att uppnå något avgörande medans mer och mer vapen från väst kommer till Ukraina?

Det får du fråga en Ryss om eller någon som är mer kunnig i ämnet än mig, jag skrev att Ryssarna ANSER att väst hotar Ryssland.
Om jag får gissa, genom NATO utvidgning, och det som Ryssland anser vara ett förtryck av Rysktalande i Ukraina. Verkar också anse att revolutionen i Ukraina hade iscensatts med hjälp av väst och att Zelensky fick hjälp att bli vald av väst. Men vad fan vet jag? Jag är bara en simpel googlare.
Citera
2023-01-26, 14:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Spekuleras vilt på telegram om detta är Putin eller dubbelgångare, själv kan jag inte avgöra 100% vem det är, men det lutar mot dubbelgångare pga han är för nära okända typer
http://en.kremlin.ru/events/president/news/70394
Jag tror inte det. På bilderna har han klackskorna på.

Skulle dubbelgångaren också ha det?
Citera
2023-01-26, 14:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ryssland var aldrig hotad så där faller det argumentet, 2006(minns inte korrekt årtal) talade Putin att han ville göra Ryssland stort igen, ny världsordning kallade han det och randstaterna skulle visa rädsla för Ryssland annars skulle de få se..

Putins tal vid Säkerhetskonferensen i München (ett återkommande event som är Tysklands motsvarighet till Folk & Försvar i Sälen) hölls 2007.

Här kan man höra detta trettiominuter långa tal med engelsk översättning: https://www.youtube.com/watch?v=Um9rHbYKyT4
Citera
2023-01-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det får du fråga en Ryss om eller någon som är mer kunnig i ämnet än mig, jag skrev att Ryssarna ANSER att väst hotar Ryssland.
Om jag får gissa, genom NATO utvidgning, och det som Ryssland anser vara ett förtryck av Rysktalande i Ukraina. Verkar också anse att revolutionen i Ukraina hade iscensatts med hjälp av väst och att Zelensky fick hjälp att bli vald av väst. Men vad fan vet jag? Jag är bara en simpel googlare.

Ja men övriga världen kan väl inte förhålla sig till vanföreställningar som någon ryss anser vara sanning.
Ryssland har en massiv kärnvapen arsenal och ingen kan anfalla Ryssland utan att bli förintade. Känner inte ryska befolkning till detta? Hur kan övriga världen känna till detta men inte ryssarna själva? Eller kan det vara så att ryssarna behöver svepskäl för att starta krig mot andra länder?
Citera
2023-01-26, 14:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att i en ren 1:1 duell vinner stridsvagnen mycket oftare. Men har aldrig testat. Kanske du har rätt, ditt argument är ju bra. Men då är frågan varför de ber om MBTs.

1 CV90 verkar kosta typ 100 miljoner (1600/152 USD), så det är inte så stor skillnad.
https://www.thedefensepost.com/2022/06/29/slovakia-buy-swedish-combat-vehicles/
Dessa "raketer" om man nu kallar dem det, TOW för M2 Bradley och Kornet för BMP är siktesstyrda robotar. Alldeles för långsamma för att slå ett mål för långt borta om de är upptäckta.

TOW har en hastighet på ca 300m/s. Jämför detta med en projektil från en stridsvagn som kan ligga mellan 1000-2000 m/s.
Citera
2023-01-26, 14:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Fast "tänka som Putin" kan inte vara lätt, en mer ologisk och för sina egna mål kontraproduktiv människa får man leta efter.

Om att grannländer ogillar ryssland och Putin vill ändra på det så är ju att starta ett krig mot ett grannland inget genidrag, som sagt "Putinlogik"

Att Sovjetunionen ( som inte längre existerar) allierade sig med Nazityskland med Adolf Hitler i spetsen, de två tillsammans startade ww2 och att sedan vände sig Hitler mot Sovjetunionen och startade ett krig mot de. Är dessa över 80 år gamla händelser en anledning att anfalla ett grannland? "Putinlogik" igen.

Att Sovjetunionen fick utkämpa ett blodigt ww2 är en sak men vem ska anfalla Ryssland idag med den kärnvapen arsenalen de besitter och hur ska det går till? De två sistnämnda frågorna får jag aldrig svar på så ditt uteblivna svar ursäktar jag även dig.

Håller delvis med. Därför tror jag mer på det första jag skrev, om seperatismen. Det kan Putin dessutom inte säga publikt. "Öh, jag är lite rädd för att Kadyrov hugger mig i ryggen och allierar sig med er istället".
Den andra möjligheten är att tekniken förändras på något sätt. Tänk om man uppfinner något vapen med extrem "first strike"-kapacitet eller extremt bra missilsköldar, så att kärnvapens roll förändras helt. Det är inte i alla tider lätt att förutsäga vapenutveckling, och i geopolitik försöker man tänka 50 år framåt.
Citera
2023-01-26, 14:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
På stridsavstånd 500-2000m så finns det ingen IFV som slår en stridsvagn. En IFV måste mer eller mindre överrumpla en stridsvagn för att ha en chans.

Dock har CV90's 40mm akan möjlighet att slå en stridsvagn på mindre avstånd. Snackar vi 100-200m är det jämnt skägg.
40mm akan har inte den nödvändiga kraften för att slå ut en MBT. Det är därför de har pansarskott på taket. Räckvidd och effekt av dessa varierar givetvis men eftersom syftet för dem är MBT så kan man räkna med att de klarar jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, stridsvagn har mycket bättre skydd. Speciellt i träff i sida eller front.

Jo, infanteri utan PV är mos.
Även om skyddet är bättre så är det tillräckligt? Är man död efter en träff oavsett så blir det meningslöst att släpa runt på ett par ton pansar som inte ökar förmågan att överleva.

Jag är lite osäker på var ryssarna använder. Västs vapen slår generellt från taket. UKA kör också mycket stugna som kommer med en betydligt större laddning. Ganska många Ukrainska T72 har blivit grillade så Ryssarna har bevisligen saker som kan utföra jobbet.

Jag får nog vänta och se. Blir moderna tanks grillade i samma tempo som IFV så är troligtvis det extra skyddet meningslöst.
Citera
2023-01-26, 14:15
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ja men övriga världen kan väl inte förhålla sig till vanföreställningar som någon ryss anser vara sanning.
Ryssland har en massiv kärnvapen arsenal och ingen kan anfalla Ryssland utan att bli förintade. Känner inte ryska befolkning till detta? Hur kan övriga världen känna till detta men inte ryssarna själva? Eller kan det vara så att ryssarna behöver svepskäl för att starta krig mot andra länder?

Som sagt, jag vet självklart inte. Om jag får gissa återigen. Om du vill försvaga en fiende som växer sig starkare och som dessutom har en kärnvapenarsenal så att du inte kan anfalla direkt? Hur skulle du göra? Peta på honom tills han gör ett misstag, som att göra en invasion av ett grannland och sedan göda kriget i precis lagom dos med vapen och pengar så kriget inte dör och huvudfienden försvagas?
Så skulle nog jag ha gjort iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in