2023-01-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Använd sökfunktionen på användarnamnet "jagvetmera" inlägg så hittar du källan. Jag har redan upprepat den två ggr så nu är det slut ;-)

Att du skriver person X så är det ingen källa. Du kan ju ha hittat på. Har du en länk?

Jag kan ju skriva att enligt Överste Kalle Ankka hos bidenadm så ska USA skänka 100 000 stridsvagnar och kärnvapen till Ukriana. Det kan vara lika sant som det du skriver.

Du måste antingen länka eller skriva ut en ordentlig källa Ex Tidningen X nummer Y sid z och författaren
Citera
2023-01-26, 12:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag förstår inte riktigt varför tunga pansarvagnar hypas så mycket. Vi har sett hur de ryska motsvarigheterna blir utslagna på löpande band. Vad kan en Leopard/Abrams egentligen uträtta som inte en CV90, Bradley eller liknande kan utföra till en lägre kostnad per enhet?

En MBT med bra pansar käkar CV90 och liknande fordon till frukost. Det är lite sten-sax-påse.

Om de ska ta terräng:
MBT slår stridsfordon
Stridsfordon slår infanteri
infanteri (i tillräcklig mängd) slår MBTs, ifall stridsvagnar är isolerade i kuperad terräng. I öppen terräng vinner tanks såvida det inte finns extremt många infanterister med bra stridsmoral.

MBTs kan ta ut stridsfordon när en styrka rycker fram. De kan ta flera träffar och ändå vara effektiva.
Doktrinen är dock att en kombination ger mest stridsvärde.

Av det kan vi sluta oss till att Ukraina har för få tanks relativt infanteri och stridsfordon. Antagligen vet ingen, varken ryssarna, vi i allmänheten, eller amerikanerna, hur bra de skulle klara sig i ett större anfall där ryssarna svarar med sina egna tanks, attackhelikoptrar, och infanteri-AT-vapen.

Sen kan tanks göra annat också, men nu pratar jag om hur Ukraina kan vända kriget från förlust.
Citera
2023-01-26, 12:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssarna stjäl som korpar fast nu börjar det gå in i en ny dimension även för de. Nu rapporteras det att ryssen håller på att stjäla en "pappersfabrik" i Luhansk region haha.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24792
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-26 kl. 12:06.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nu ser det ut som att hela Europa stödjer ett nytt storkrig så det är bara att spänna fast sig och åka med i karusellen.
Det är fortfarande tveksamt om väst är beredda att använda egna soldater. Enda vapnen typen som de inte ens är villiga att överväga är kärnvapen. Alla typer av vapen som Ryssland använder är helt ok att ge till Ukraina.

Vi får se hur UKA använder de nya 150 km raketerna. Får vi ett bra result så kommer man nog börja överväga vapen så UKA kan skicka liknande missilregns över Ryssland som de får ta emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du ska inte uppskatta några hittepå siffror utan använda de siffror som riktiga experter har räknat.

Sammanlagda förluster för Finland (döda+skadade) under WW2: 295 000.
Tyska förluster vid finska fronten: 84 000

Soviets förluster vid finska fronten: 1 211 000 - 1 325 000.

https://en.wikipedia.org/wiki/Winter_War
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuation_War
Dödade i finska kriget var 6-1
men det finns inga siffror på ukrainakriget som jag uppskattade
Senast redigerad av Parklane 2023-01-26 kl. 12:06.
Citera
2023-01-26, 12:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är fortfarande tveksamt om väst är beredda att använda egna soldater. Enda vapnen typen som de inte ens är villiga att överväga är kärnvapen. Alla typer av vapen som Ryssland använder är helt ok att ge till Ukraina.

Vi får se hur UKA använder de nya 150 km raketerna. Får vi ett bra result så kommer man nog börja överväga vapen så UKA kan skicka liknande missilregns över Ryssland som de får ta emot.

Är det bekräftat att de sänder dem? Det skulle innebära stora problem för ryssarna.
Citera
2023-01-26, 12:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF rapporterar att 47 av 55 missiler sköts ner i dagens attack.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24795
Citera
2023-01-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så är det, se bara på Afghanistan som lyckades mota bort både Sovjet och USA.
Problemet i Ukraina är att båda sidor ser sig som försvarare.

Ja det är ju ett problem att Ryssland tycks tro eller i alla fall påstår sig vara försvarare. Ryssarna verkar tro att man blir något bara för att man själv påstår det vilket naturligtvis är nonsens.
Jag blir ju inte Sveriges statsminister hur mycket jag än påstår det.
Citera
2023-01-26, 12:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF rapporterar att 47 av 55 missiler sköts ner i dagens attack.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24795

Dom blir bättre och bättre på luftförsvar. Ryssarna har väl knappast några lager kvar av missiler längre.
Citera
2023-01-26, 12:13
Medlem
Kan någon förklara för mig- hur några tiotal stridsvagnar (läs: leopard och abrams) kan göra någon drastisk skillnad när det för ett år sedan räckte med lite NLAW och modiga ukrainska soldater för att stoppa flera hundra fordon av liknande slag? Kan det verkligen vara en sådan kvalitetsskillnader att detta skulle kunna bli en game changer?
Citera
2023-01-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Kan någon förklara för mig- hur några tiotal stridsvagnar (läs: leopard och abrams) kan göra någon drastisk skillnad när det för ett år sedan räckte med lite NLAW och modiga ukrainska soldater för att stoppa flera hundra fordon av liknande slag? Kan det verkligen vara en sådan kvalitetsskillnader att detta skulle kunna bli en game changer?

Om det är en gamechanger eller inte lär väl visa sig. Dock handlar mycket om hur man faktiskt använder sina stridsvagnar.
Citera
2023-01-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
ryssen stred inte enl handboken, därav stora förluster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in