2023-01-26, 11:30
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jag menar att allt snack från Rysslands sida om att anledningen till det som nu sker är att man vill "försvara" något/ någon är totalt bull. Det är ett skenargument för att kunna expandera sitt land till ett nytt Storryssland. Ville man bara försvara rysktalande skulle man ha agerat internationellt och tålmodigt arbetat för en lösning inom förslagsvis ramen för FNs arbete. Och om man ansåg sig behöva ockupera visst territorium för att trygga rysktalande personer (vilket givetvis är helt oacceptabelt enligt internationella regler) skulle man inte permanent ha annekterat området. Vill man ha mer land får man köpa det, såsom Trump ville köpa Grönland. Kom igen, lögnerna är ju på en 5-årings nivå! Och som redan nämnts, samtidigt som Putler beordrade invasion uttalade han att Ukraina inte hade rätt att existera som självständig nation utan tillhörde Ryssland. 100 % av bevisen pekar på att detta är ett renodlat erövringskrig för att utöka ryskt territorium så att Putler kan sluta sina dagar som tsar Putler den store.

Det är dina åsikter och får stå för dig, helt ok för min del, jag håller med dig till största delen.
Men det innebär inte att en stor del av Ryssland och Ryssarna inte har en annan åsikt och därmed har vi krig.
Det är så krig startar och det krävs att båda sidor kommer överens för att få ett avslut på kriget. Det du anser vara skenargument och ren lögn anser andra vara tvärtom.
Det finns många som anser att väst och USA varit med och styrt valen och revolutionen i Ukraina, men det är väl inga nyheter för dig eftersom du har tagit del av den informationen och förmodligen anser det vara ren propaganda. Om du läser på om t.ex Victoria Nuland så finns det en del godbitar på nätet som förmodligen inte har någon som helst trovärdighet men som kanske förklarar att det finns två sidor i alla konflikter.
Nu ser det ut som att hela Europa stödjer ett nytt storkrig så det är bara att spänna fast sig och åka med i karusellen.
Citera
2023-01-26, 11:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu visade du att du har rätt. Men vad bevisar det? Att en kandidat som stöder nuvarande regimen vann i den delen.
Vad jag sett har du inte visat att han som person på något sett stöder en delning av Ukraina? Tvärt om då han är delaktig i nuvarande Ukraina och stöder sittande parlament och precident.

Men det var ju bra att du kunde erkänna att han inte blivit förbjuden att driva politik. Som du var tydlig med i ditt tidigare inlägg.

Han stödde Minsk-agreement, där omröstning med efterföljande delning (eller enhet) är ett möjligt utfall. Vad han menar nu är ointressant för den ursprungliga diskussionen, och där är ingen som tror att han kan säga vad han vill. Hans rival på "ryss-sidan", Medvedchucken, blev ju slängd i fängelse.
Citera
2023-01-26, 11:31
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Då vet du mer än Bidenadministrationen och försvarsstaben, gratulerar.

USA har drygt 3000 Abrams M1 stridsvagnar förrådsställda och ca 2300 M1A1, M1A2 & M1A3 i aktiv tjänst.

https://armscontrolcenter.org/fact-sheet-m1-abrams-tank/
Citat:
Since its introduction, over 9,000 M1s have been delivered in three base variants; the original M1 design and its upgraded variants, the M1A1 and the M1A2. The newest base variant, the M1A3, is currently being designed with first shipments expected in 2018 or 2019. The Army has a fleet of around 2,300 M1 tanks; the majority of which are M1A2s. 3,000 M1s are currently stationed in an Army depot near the Sierra Nevada mountain range in California in reserve.
Citera
2023-01-26, 11:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
f16 är något helt annat det tar mycket lång tid och utbilda stridspiloter. Ukraina kommer antagligen ha vunnit kriget redan innan man kan ta dom i drift
Ukraina har redan stridspiloter och de behöver inte läras upp från grunden. Däremot behöver de lära sig F16 och det tar omkring sex veckor. Om du tror att kriget är över om sex veckor så har du rätt. I annat fall låter det som en ganska god idé att förse Ukraina med F16.
Citera
2023-01-26, 11:32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ett militärt anfall mot Ryssland har aldrig funnits på någons karta. Det är en helt absurt idiotisk ide.

Problemet för Ryssland är att liberala västländska ideal kryper närmare. Ukraina gjorde tydliga steg mot en riktig demokrati och gjorde sig av med ledare som Ryssland betalat för på löpande band. Även Vitryssland var mycket nära att avsätta sin diktator. Det finns en hel hög med gamla sovjet stater som också skulle kunna falla för folkligt tryck. Det skulle även kunna hända i Ryssland.

Hotet är inte militärt utan det växande trycket för demokrati.

Håller med dig om det, självklart finns det ingen sådan plan. Däremot är det många som uppskattar att Ukraina sköter jobbet och försvagar Ryssland.
Citera
2023-01-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina har redan stridspiloter och de behöver inte läras upp från grunden. Däremot behöver de lära sig F16 och det tar omkring sex veckor. Om du tror att kriget är över om sex veckor så har du rätt. I annat fall låter det som en ganska god idé att förse Ukraina med F16.
tar knappast 6 veckor. det är inte bara och flyga dom personal ska lära sig vapen och underhåll ochså. 6 månader kanske
Citera
2023-01-26, 11:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Jag förstår inte riktigt varför tunga pansarvagnar hypas så mycket. Vi har sett hur de ryska motsvarigheterna blir utslagna på löpande band. Vad kan en Leopard/Abrams egentligen uträtta som inte en CV90, Bradley eller liknande kan utföra till en lägre kostnad per enhet?
Citera
2023-01-26, 11:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du klippte bort vad jag skrev om folkvilja.
Du skriver ju bara massa ordbajs. Är det för att få med så mycket av den ryska diktaturens propaganda som möjligt?

Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad gör vi nu när väst kapat vår regering och sett till att vår fiende styr media och militären?
1) Underordnar oss?
2) Autonomi/självstyrande?
3) LPR/DPR?
4) Annekteras av Ryssland?

I Krim blev det 4). I Donbass är det mycket mer komplicerat, men 2-4.

Plutanova uttalar sig inte om folkviljan vad jag vet.
Detta är slasktext. Falska premisser och någon sorts alternativ baserat på detta påhittade faktaunderlag. Det är helt ointressant att ha med sånt här blaj. Allt du skriver är lögn och felaktigt. Jag förstår att du vill att det ska saxas in så att du får maximal räckvidd på den ryska diktaturens desinformation som du sprider.
Citera
2023-01-26, 11:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Använd sökfunktionen på användarnamnet "jagvetmera" inlägg så hittar du källan. Jag har redan upprepat den två ggr så nu är det slut ;-)
Jag ser fortfarande inte källan någonstans?

De enda länkar du skrivit är från MacArthur och denna röv litar jag inte på för fem öre.

Var har Kirby sagt att M1A1 inte finns i reserv?

Enligt denna så har USA ca 2300st M1A1 i reserv.
http://www.military-today.com/tanks/m1a2_abrams.htm

Citat:
Currently the M1 Abrams main battle tank is no longer in operational service with the US military and a number of these tanks were upgraded to the M1A2 standard. US Army has over 2 300 of these tanks in reserve storage. The original M1 was never exported.

För det handlar om M1A1 till Ukraina. Inte M1A2.
Citera
2023-01-26, 11:39
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
=Saruman|83250527]Lustigt – du verkar rejält dåligt påläst eftersom du har fel på varenda punkt.
Citat:
Putin har gjort exakt samma sak, fast via sina betydligt mer effektiva propagandakanaler som han kontrollerar. I praktiken styr Putin all kommunikation till medborgarna, och den handlar just om att peppa upp ryssarnas krigsvilja genom olika lögner. Hitler såg också styrkan i massmedia och hade sin egen filmskapare av propagandamaterial, Leni Riefenstahl. Dessutom höll han mycket tal via radio (TV:n fanns ju inte då).
Har uppfattat att massmöte är mycket effektivt om man vill hjärntvätta sympatisörer. Att en publik på tusentals personer hojtat sieg heil eller hallelujah i kör till svar när talaren sagt något de tycker är bra höjer stämningen bland åhörarna. Undrar vad Trumps sympatisörer hojtar i kör på hans massmöten. Är det någon som vet?

Citat:
Detta är också helt tokigt. Putin har satsat enormt på militär upprustning. Enligt Wikipedia hade Ryssland en militär budget år 2000 på ca 9 miljarder USD. År 2021 låg man på hisnande 66 miljarder USD. Det är en ökning på 21 år med mer än 700%. Ryssland är ett land som gjort sig förberett för att invadera andra länder, på exakt samma sätt som Hitler gjorde.
Så kan det gå om man inte gör faktakoll på Zelensky & Co:s propaganda. Att rysslands krigsmakt var urkass tog jag för givet utan koll. Vid koll som referens till den hallelujah stämning som cirka 100 Leopard stridsvagnar till Ukraina från väst gett upphov till fann jag att några påstår att ryssarna före kriget hade 12000 stridsvagnar på lager.

Citat:
Detta påstående är också tokigt. Putin har framgångsrikt knaprat delar av land efter land. 2008 invaderade han Georgien, 2014 tog han Krim och Donbass, han har militär i Moldavien, Syrien och flera afrikanska länder. Putin har varit framgångsrik i minst 15 år med att ta land av andra länder. Men nu tog han sig vatten över huvudet med en fullskalig invasion av Ukraina, och det gjorde ju Hitler till slut också.
Vidhåller nog att Hitlers krigföring 1939 - 1942 verkar varit betydlig mer avancerad än Putins under de 22 år han har haft makten i Ryssland.

Citat:
Ryssar har inte all information och det finns fortfarande ett starkt stöd för Putins "specialoperation" i Ryssland.
Kan de vara så att många ryssar håller med Putin? Att de ser NATOs utvidgning österut som ett hot mot Rysslands invånare.
Citera
2023-01-26, 11:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du skriver ju bara massa ordbajs. Är det för att få med så mycket av den ryska diktaturens propaganda som möjligt?

Du skrev:

Detta är slasktext. Falska premisser och någon sorts alternativ baserat på detta påhittade faktaunderlag. Det är helt ointressant att ha med sånt här blaj. Allt du skriver är lögn och felaktigt. Jag förstår att du vill att det ska saxas in så att du får maximal räckvidd på den ryska diktaturens desinformation som du sprider.

Jag skriver ju att hon inte uttalar sig om folkviljan.
Citera
2023-01-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är dina åsikter och får stå för dig, helt ok för min del, jag håller med dig till största delen.
Men det innebär inte att en stor del av Ryssland och Ryssarna inte har en annan åsikt och därmed har vi krig.
Det är så krig startar och det krävs att båda sidor kommer överens för att få ett avslut på kriget. Det du anser vara skenargument och ren lögn anser andra vara tvärtom.
Det finns många som anser att väst och USA varit med och styrt valen och revolutionen i Ukraina, men det är väl inga nyheter för dig eftersom du har tagit del av den informationen och förmodligen anser det vara ren propaganda. Om du läser på om t.ex Victoria Nuland så finns det en del godbitar på nätet som förmodligen inte har någon som helst trovärdighet men som kanske förklarar att det finns två sidor i alla konflikter.
Nu ser det ut som att hela Europa stödjer ett nytt storkrig så det är bara att spänna fast sig och åka med i karusellen.

Den som har startat detta eventuella storkrig genom ett olagligt anfall på sitt grannland Ukraina är Putin. Hans argumentation har en extraordinär likhet med den som Hitler använde på sin tid. Det världen lärde sig av WW2 var att galna diktatorer inte slutar med sina vansinnigheter om man är snäll mot dem, de blir bara farligare. Och då tar det längre tid att få konflikten avklarad. Därav stödjer Europa att problemet Putin hanteras här och nu, för alla är övertygade om att han bara skulle ägna tillfällig fred åt att fortsätta med sina planer på nya anfall för att uppnå ett nytt Storryssland.

Och nej, det är bara ryssvänner som tror att "USA varit med och styrt valen och revolutionen i Ukraina". Det finns inga internationellt erkända experter som tror detta. Och var det kanske "väst" som fick Putin att hålla sitt hotfulla tal vid invasionen där han deklarerade att Ukraina inte har rätt att existera som självständig nation? Nej, det var ju inte det. Det var Putins/ Rysslands alldeles egna glödande vansinne som visades upp på bästa sändningstid för hela världen att beskåda. Alla såg det. Utom sådana som inte ville.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in