Citat:
Ursprungligen postat av
Evil_Santa
Hur lång tid tror ni det dröjer innan Ryssland sätter ned foten mot alla länder som levererar vapen, tanks osv. till Ukraine? Vad tror ni Ryssland kommer göra? Vad kan de göra?
Deras minst dåliga kort är tyvärr taktiska kärnvapen.
Möjligen sätter de inte ner foten alls, utan retirerar bakåt. Men de linjer de har ungefär här är nog bättre än 2014 års gräns. 1997 års gräns (utan Krim) är mer försvarbar. Så landar vi i frågan; Om de sätter ner foten, gör de det innan Krim förloras? Jag betraktar den frågan som omöjlig att besvara med säkerhet.
När de sätter ner foten? Det är extremt svårt att veta, för
1) de kan inte vara ärliga, eller rättare sagt, det vore dumt. Om de säger "jaja, skicka vad ni vill", så dör fler ryssar.
2) De har en tradition av att ljuga och hota, och det gör att de blir svårbedömda. Man får tänka sig in i vad en grupp av Putin och hans närmaste hade gjort i den situationen som de är i nu. Problemet är dock att vi inte helt känner till situationen. Hur mycket vapenlager har de? Hur stora är deras förluster?
Jag tror att risken är att de "sätter ner foten" snarare förr än senare. Anledningen är att om de väntar tills de är helt konventionellt besegrade, så hjälper inte taktiska kärnvapen. Det är inget wunderwaffe om fronten brutit ihop helt och "ryskt" territorium är fullt av lättrörliga ukrainska förband och pansar som rycker framåt snabbt. Man kan heller inte enkelt använda dem vilken dag som helst, vind spelar stor roll.
Men det gör inte att jag kan sätta en tidpunkt. Om ryssarna har gott om materiel och har acceptabla förluster så "sätter de inte ner foten" vid denna leverans.