2023-01-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Säkert men frågan gällde Polen och baltländerna. Det har väl producerats cirka 3500 Leopard II

Polen säger ett kompani. Samma som UK tror jag så de vill väl ha med alla innan de öppnar kranen.

Varför vet jag inte. Polen sitter väl snart på 2000+ tanks och måste nog göra plats för alla K2.
Citera
2023-01-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Polen säger ett kompani. Samma som UK tror jag så de vill väl ha med alla innan de öppnar kranen.

Varför vet jag inte. Polen sitter väl snart på 2000+ tanks och måste nog göra plats för alla K2.

vi pratar 2025+ för polackerna.
Citera
2023-01-23, 12:53
Avslutad
För det fall UAF får samtliga av de Leopard 2 som ett antal länder planerar att skänka så är det slut med homofederationens terrorism, den slutgiltiga lösningen torde bli ett massivt anfall med 700 L2or i kilformation - 'larvband bakom larvband' och i full fart framåt.

Wagners är det slut med redan nu efter vad man ser i rapporter, likadant med kadyrov som hamnat i frontalkollision med kreml. Är det därför som lögnhalsen lavrov nu är i sydafrika för att äska bistånd? Det man tidigare trott var den 2a mäktigaste militärmakten tigger om bistånd från afrika...
Citera
2023-01-23, 12:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Mitt intryck är att wagner helt enkelt är mer kompetenta är den regulära ryska armeen.

När uka inte kan stå emot anfallen i sina bäst försvarade områden som Soledar så tror jag inte de kommer kunna förhindra att Bakmut blir omringat och förlorat. Med nuvarande tempo så är det en dryg månad innan det händer.

Sedan är frågan om vad priset för försvar och anfall är. Båda sidor hävdar att de dödar 10 ggr fler fiender än de själva förlorar. Svårt att veta vad som är sant. Ryssland ser dessutom ut att kunna fylla på med nya kroppar i ett stadigt tempo. Det är tyst om flödet med förstärkning på uka sida.

Öhhh, du menat alltså att du värderar rysk informations trovärdighet lika högt som brittisk, amerikansk, ukrainsk tysk underrättelse? Nej, allt visar att ryssarna gör massivt större förluster än Ukraina.

Ukraina har räknat ca 3100 stridsvagnar dom ryssarna förlorat. Oberoende organisationer har från bildbevis räknat över 1500 förstörda stridsvagnar. Det är rimligt dom inte har foto på allt som är förstört samt att Ukraina beslagtagit en hel del så siffrorna är mycket trovärdiga vad gäller stridsvagnar.

Det är ett faktum att det är episk slakt av ryssar som gått all in för VK1 stil av strid i skyttegravar och stormning med köttväggar.
Senast redigerad av raskens 2023-01-23 kl. 13:01.
Citera
2023-01-23, 12:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Finland har också ett rätt stort antal T-72 som levererades så sent som i mitten, slutet på 80-talet (Finland stod ju länge i skuld till Sovjetunionen). Dem kan man också skicka.
Har för mig att dom skrotades för ett antal år sen.

Det är ingen idé att skicka en massa gammalt skrot och dödsfällor till Ukraina heller. Dom behöver ordentliga grejer. Leopard2 tanksen verkar vissa experter uppskatta som mellan 5 och 8 gånger bättre än en rysk T-72. Det betyder att redan 100 Leo2 kan göra en märkbar skillnad.
Citera
2023-01-23, 13:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
För det fall UAF får samtliga av de Leopard 2 som ett antal länder planerar att skänka så är det slut med homofederationens terrorism, den slutgiltiga lösningen torde bli ett massivt anfall med 700 L2or i kilformation - 'larvband bakom larvband' och i full fart framåt.

Wagners är det slut med redan nu efter vad man ser i rapporter, likadant med kadyrov som hamnat i frontalkollision med kreml. Är det därför som lögnhalsen lavrov nu är i sydafrika för att äska bistånd? Det man tidigare trott var den 2a mäktigaste militärmakten tigger om bistånd från afrika...

Fast det där med kilformation av en massa tanks. Skulle rySSarna göra så med en massa T-72 or så skulle det räcka med 20 Archer som sköt bonusgranater. 20×2 gånger 6 =440 förstörda rySSka stridsvagnar. (Bonusgranaten har 2 stridsspetsar som precisonsbekämpar 2 stridfordon ovanifrån inom en 50×50 meters kvadrat). Så 700 ryska stridsvagnar i kikformation slås, lätt, ut inom 2 minuter med 20 Archer som klarar allt under 7 granater i minuten utan att eldröret behöver bytas.😁

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-23, 13:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Öhhh, du menat alltså att du värderar rysk informations trovärdighet lika högt som brittisk, amerikansk, ukrainsk tysk underrättelse? Nej, allt visar att ryssarna gör massivt större förluster än Ukraina.

Ukraina har räknat ca 3100 stridsvagnar dom ryssarna förlorat. Oberoende organisationer har från bildbevis räknat över 1500 förstörda stridsvagnar. Det är rimligt dom inte har foto på allt som är förstört samt att Ukraina beslagtagit en hel del så siffrorna är mycket trovärdiga vad gäller stridsvagnar.

Det är ett faktum att det är episk slakt av ryssar som gått all in för VK1 stil av strid i skyttegravar och stormning med köttväggar.
Ingen sida går ut med sina egna förluster. Så det enda vi har är vad motståndarna hävdar

Enligt mig så kan man använda Ukrainas beräkningar på ryska förluster till att se trender. Uka säger själva att beräkningarna är grova och baseras på många antaganden.

Siffrorna från Ryssland angående Uka's förluster är rena påhitt helt utan verklighetsförankring.

Det är helt omöjligt att göra ens en bra gissning på vad uka förlorar. Det kan vara allt från 10k till 500k. Vilket också gör det lika omöjligt att uppskatta relationer mellan priset som betalas av sidorna.
Citera
2023-01-23, 13:12
Medlem
X3treams avatar
Det verkar som om väst har slutat sända Frälsningsarmén till Ukraina, nu verkar de börja sända ordentliga saker, nu kommer Ryssland att krossas, lyckas de inte vinna mot Frälsningsarmén så slår de inte västs vapen, alltså inte det moderna men mer 90 tals saker, bra för oss att rensa ut förråden, men i Ryska mått mätt är ju detta högteknologi.
Citera
2023-01-23, 13:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Det är ingen idé att skicka en massa gammalt skrot och dödsfällor till Ukraina heller. Dom behöver ordentliga grejer. Leopard2 tanksen verkar vissa experter uppskatta som mellan 5 och 8 gånger bättre än en rysk T-72. Det betyder att redan 100 Leo2 kan göra en märkbar skillnad.
OK. Jo, det känns egentligen cyniskt att tömma förråden på skräp som mest tar plats. När det gäller T-72 blir det i vilket fall svårt att mäta sig med de massor som ryssarna själva har. Ett hundratal modernare stridsvagnar gör större skillnad. Samtidigt verkar det än så länge främst bli något äldre, välbeprövade fordon (AMX-10 RC, Bradley, Stridsfordon 90). Leopard 2 vore en gigantisk uppgradering.
Citera
2023-01-23, 13:15
Medlem
Jag fattar det som att produktionen av militärt material i väst görs på en rätt relaxad basis. Såg "våra kunder kan vänta några år" i någon artikel. Har något land/företag gått in i ett mer högproducerande läge?

Produktionstid och kostnad är ju en akilleshäl vid långvariga konflikter. Vid faktiskt krigsläge är det nog inte ens möjligt att massproducera t.ex. F-35, man måste ha en rejäl buffert med dessa sedan innan konflikten.
Citera
2023-01-23, 13:25
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Dom kan väl ställa upp T-72orna som skenmål så får ryssen slösa lite folk och ammunition på dom.
Citera
2023-01-23, 13:32
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Har något land/företag gått in i ett mer högproducerande läge?
Svar ja:
Citat:
MOSCOW, October 24. /TASS/. Russia is boosting production of all types of weapons from tanks and guns to high-precision missiles and drones, Russian Security Council Deputy Chairman Dmitry Medvedev said on Monday.
https://tass.com/defense/1526773
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in