2023-01-16, 16:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det du beskriver är också ett tänkbart scenario. Hellre färre barn som bidrar till samhället och faktiskt gör något bra dvs jobbar och är skötsamma än familjer som poppar ut 5-10 st som blir en belastning för samhället.
Fast andelen arbetslösa bland svenskar mitt i livet är väldigt låg. Även bland de som växte upp i stora familjer. Det är ju knappast som att det finns ett speciellt starkt statistiskt samband mellan antalet barn i en familj och deras senare liv.
Citera
2023-01-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tror du att om tex mamman stannar hemma med barnen medan pappan jobbar extra hårt att barnen kommer få den kärlek och uppmärksamhet de behöver? Inte ens om pappan jobbar normalt är det en garanti att ingen av dessa "sju" barn klarar sig från missbruk eller kriminalitet. Tänk efter lite tack. Jag beskriver min uppväxt och sett detta upprepas år efter år.

Det du beskriver är också ett tänkbart scenario. Hellre färre barn som bidrar till samhället och faktiskt gör något bra dvs jobbar och är skötsamma än familjer som poppar ut 5-10 st som blir en belastning för samhället.

Människor som hamnar i missbruk och kriminalitet handlar väldigt sällan om att de inte fått uppmärksamhet och kärlek utan om gener.
Citera
2023-01-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterymum
Jag har 4 barn, väntar mitt 5e. Undrar hur folk ser på oss med stora familjer?
Beror på om du är svensk eller ej. Svenskar är mortalitet så du kompenserar för alla svenskar som inte har barn. Tar man hänsyn till djur och natur så tär ni mer på jordens resurser.

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Frågor man ställer sig: Hur många pappor har barnen? Hur många diagnoser? Har du diagnoser? Lever du på bidrag? Skyller du allt på skola och kommun? Hur ofta beklagar du dig i sociala medier?
Ja, vissa av dessa frågor flyger genom skallen också.
Citera
2023-01-17, 13:28
Avslutad
”Hur orkar och hinner ni?”

Men om man har energi till det och hinner med att ge varje unge uppmärksamheten och tiden som krävs för varje individuell unge så kör.

Har man fem barn fattar jag inte hur man har huvudet över vattenytan med nattningar, läxor, aktiviteter, kompisar, ska hämtas och lämnas och spenderas tid med. Måste ju finnas 0 minuter kvar åt vem man själv är när dagen är slut. Den tanken ger mig ångest.

Men you do you. Alla mår vi bra av olika saker här i livet, vissa av att avla.
Citera
2023-01-17, 16:01
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Har de rätt ekonomiska förutsättningar och möjligheter till att ge barnen ett bra liv så varför inte.
Citera
2023-01-17, 16:43
Medlem
Loreias avatar
Så länge man har råd med sådant så som ett passande boende, inte går på knäna ekonomiskt och har viljan och möjligheten att vara engagerad som förälder så tänker jag inget speciellt om folk har en eller flera barn.
Har man inte råd med mat och andra nödvändigheter till varje barn så förstår jag dock inte varför man tycker det är en bra idé att fortsätta utöka familjen. Samt när man väljer att använda de äldre barnen till att bli mini-föräldrar till sina syskon, och då menar jag inte att hjälpa till i rimliga mängder.
Har man runt tio barn så skulle jag nog förutsätta att föräldrarna kanske inte inser att det finns andra hobbies än blöjbyten.
Citera
2023-01-17, 17:52
Medlem
Citat:
Jag tycker det är föredömligt. Om ni kan ta hand om alla i alla fall.

De misstankar jag hört är att ni gör det för barnbidragets skull eller för att få vabba. Vid fattigdom är det ju synd om barnen.
Citera
2023-01-17, 19:38
Medlem
orrecrists avatar
Skulle nog tänkt att ni är somalier.
Citera
2023-01-22, 14:02
Medlem
Citat:

Det är väl upp till er. Hoppas bara att ni kan försörja ungarna.
Citera
2023-01-22, 18:23
Avslutad
Jag undrar mest hur dom orkar. Mer än så tänker jag inte.
Citera
2023-01-22, 23:31
Avstängd
llundberg57s avatar
Jag tycker synd om alla med många barn.
Citera
2023-01-23, 09:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tycker synd om alla med många barn.