Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
mest konstigt är att han köpt postkodlotter, eller är det inget krav? Blev han inbjuden att tävla för att öka populariteten på programmet och dessa jävla lotter vars reklam jag kastar i papperskorgen varje vecka.
Du går in och avregistrerar dig. Skulle gärna se att alla gjorde det, så den där sekten dör ut..
Citera
2023-01-22, 13:56
Medlem
Han gav bra resoneringar till sina svar, så ingen vettig person skulle tro att han fuskade.
Citera
2023-01-22, 14:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ja? Gps är relativt ny teknik, hur tror du de klarade sig innan dess? ingen som sagt att det är på SAMMA nivå, men krävs nog några slags minnesregler för att komma ihåg gator där många låter ganska lika.. https://sverigesradio.se/artikel/5987028

Grejen är också att de med den typen av fysiska jobb har "minnespalatset" klart. Det är den fysiska omgivningen. För ett tidningsbud är det därför ganska lätt att memorera alla kunder och vilken tidning de skall ha, utan att de egentligen har någon metod.

Snäppet svårare är väl att memorera till exempel ett helt goparti, eller att spela ett blindparti, men även där finns det en fysisk koppling, åtminstone i teorin. Drag har också olika namn, så man kan säga ett ord som keima eller liknande och alla vet vilken typ av drag de skall leta efter.

Hur som helst är von Essen fascinerande, oavsett hur han gör, men många skulle nog tycka att det är übernördigt att memorera 50 000 decimaler på pi och annat.
Citera
2023-01-22, 14:47
Medlem
Aristaeuss avatar
Trevlig kille, men känns inte hela upplägget som en ren 'konceptstöld' från John Carpenters deltagande i
'Who Wants to Be a Millionaire'? (1999)

https://www.youtube.com/watch?v=2f9OJ8qecP8
Citera
2023-01-22, 14:48
Medlem
Jag fick samma högstadie som essen. Hans bror va också men inte samma begåvning som Jonas då.
Citera
2023-01-22, 15:12
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ja? Gps är relativt ny teknik, hur tror du de klarade sig innan dess? ingen som sagt att det är på SAMMA nivå, men krävs nog några slags minnesregler för att komma ihåg gator där många låter ganska lika.. https://sverigesradio.se/artikel/5987028

Förr i tiden körde man taxi i den stad man bodde och kände till. Finns även kartbok och vägskyltar. Det var inte Abdullah från Somalia som kom och hämta.

Jag bor i Göteborg och har absolut inte några problem att hitta överallt, möjligtvis att man behöver kolla någon skylt ibland. Känner mig inte som ett geni ändå.

Så det var så dålig jämförelse så jag småflinat hela dagen
Citera
2023-01-22, 15:31
Medlem
Den här mannen är Sveriges svar på Rain man. Ett vandrande uppslagsverk .

Dom som misstänker fusk är sorgligt bittra .
Citera
2023-01-22, 15:31
Moderator
Dr Kings avatar
Sammanfogad med persontråd om Jonas von Essen.

/Moderator
Citera
2023-01-22, 16:23
Medlem
peterZiipens avatar
Fascinerande vilken varierande nivå det kan vara på frågorna på de högre nivåerna. Minns Mats Lantz 500 000krs fråga för ett par månader sedan om Sveriges landskap (se nedan). I stort sett hela Sveriges befolkning kan väl, mer eller mindre, nämna iaf 90% av alla landskap om man får lite betänketid (vilket man får i programmet). Och inte nog med det, så var det ett så pass extremt stort glapp mellan svaren, att man direkt kunde utesluta 13 och 22. Fast samtidigt, kanske bara jag som tyckte att Von Essens fråga var bra mycket svårare.

Citat:
Mats Lantz 500 000kr-fråga:
Hur många av Sveriges landskap slutar på -land?
13 16 19 22
Citat:
Von Essens 500 000kr-fråga:
Vad kalls hästsporten som är en slags stafett där ryttare i farten plockar upp saker från marken?
Mahabharata - Gymkhana - Naadam - Sallekhana
Citera
2023-01-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Fascinerande vilken varierande nivå det kan vara på frågorna på de högre nivåerna. Minns Mats Lantz 500 000krs fråga för ett par månader sedan om Sveriges landskap (se nedan). I stort sett hela Sveriges befolkning kan väl, mer eller mindre, nämna iaf 90% av alla landskap om man får lite betänketid (vilket man får i programmet). Och inte nog med det, så var det ett så pass extremt stort glapp mellan svaren, att man direkt kunde utesluta 13 och 22. Fast samtidigt, kanske bara jag som tyckte att Von Essens fråga var bra mycket svårare.
Du har en väldig poäng där . Nu kunde jag förvisso gymkhana då jag snappat upp det från quizkampen och tack vare det kunde tillämpa uteslutningsmetoden. Men absolut . Gymkhana var absolut mycket svårare än den om Sveriges landskap.
Citera
2023-01-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixidedin
Jag fick samma högstadie som essen. Hans bror va också men inte samma begåvning som Jonas då.
Öh. Vad försöker du berätta?
Citera
2023-01-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixidedin

Han var väl en sån som fick högsta betyg på proven, även om han började läsa på inför dom på bussen till skolan!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in