2023-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nog tror jag på grannen och hans beskrivningar. Golvet skakade och de blev oroliga. Med rätta vet vi ju. Att det var något extraordinärt, det förstår man ju.
...

Nä, det är jättehemskt och inte tror jag en sekund på lätt misshandel med olycka med de dunsarna.

50- 100 kg.. tre gånger...
5-10 sparkar/slag mpot väggen...Eh... lätt misshandel...
...

Det där med 50-100 kg verkar flera ta som fakta. Om inte grannen tidigare hört någon drämma något, med för honom känd vikt, i golvet i våningen ovanför, är uppskattningen väldigt vag. 100 kg är mycket mer än Ts vikt och en cementsäck på 20 kg släppt från midjehöjd skulle nog få grannens taklampa att gunga till i ett hus byggt på den tiden. Gungar en lampa till kan skuggor göra att en millimeterskakning uppfattas som en jordbävning... haka inte upp er på 50-100 kg, tänk 10 till 100 kg.
Citera
2023-01-20, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
USCH! Sådan ångest det skulle ge!

Jag får den känslan, av alla de ljud som grannen hörde, att det var en kamp. Och att den kampen handlade om många minuter.

Grannen hann ju både lyssna på dunsarna, prata med sin far om vad det var som lät och att det lät som vanligt när JJ hade fest, sedan beslutade de att han skulle gå upp och ringa på.

Hur länge väntade han? Hur länge väntar man när man är orolig? Längre än vanligt skulle jag säga. Hn hör ju att de är hemma, han uppfattar att det kan vara något som händer där som inte borde hända.

Han går ner igen, De pratar på nytt. Ska de ringa 112? Men de hör ju inga skrik. Vad ska de göra?

Han går upp på nytt (ev är pappan med??). Ringer på igen. Skulle man gå efter baa några sekunder? Han hör sparkar, kanske är det handbankningar? Går man ner då direkt?

Jag tror att det är ett ganska utdraget förlopp.

Och det är märkligt att inga skrik hörs. Väldigt konstigt.
Har Tove sänkt medvetandegrad under det senare förloppet?
Hjärnskador?
Är det sparkar av lufthunger, "rop" på hjälp, eller är det kramper av hjärnskador?

Ja, man undrar verkligen vad som hände och hur länge stackars Tove led.
Citera
2023-01-20, 23:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det där med 50-100 kg verkar flera ta som fakta. Om inte grannen tidigare hört någon drämma något, med för honom känd vikt, i golvet i våningen ovanför, är uppskattningen väldigt vag. 100 kg är mycket mer än Ts vikt och en cementsäck på 20 kg släppt från midjehöjd skulle nog få grannens taklampa att gunga till i ett hus byggt på den tiden. Gungar en lampa till kan skuggor göra att en millimeterskakning uppfattas som en jordbävning... haka inte upp er på 50-100 kg, tänk 10 till 100 kg.

Jag tar beskrivningen som att han menar att det var verkligen något tungt som drämde i hans tak.

Han nämner i ett inslag att taket skakade.

Kg hit och kg dit. Det är en beskrivning som man ska se som symbolisk. Mellan 50 kg och 100 kg är ju 50 kg. Det är stor skillnad mellan dessa vikter. Dubbla vikten.

Det var ändå såpass högt att det gjrde att de ringde på dörren vid två tillfällen kl 03 på natten. Och vakade över JJ när hon kom ut...

Symboliskt antal kg, det är vad jag ser det som.
Citera
2023-01-20, 23:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Det hjälper inte att dom erkänt rattfylla det ska bevisas också, man måste veta promille/hur mycket droger som fanns i kroppen vid körningen.
Sen ringa narkotikabrott med böter i en mordutredning, nja de läger man nog inte mycket kraft på.

Nej, det är omöjligt att veta om JJ varit full eller inte. Som du säger ska det bevisas med prover.
Hon kan ju ha setts hälla upp/köpa drinkar åt sig, men ingen vet ju hur mycket hon druckit.

Jag tror att det kan handla om andra saker som är allvarligare.

Möjligen kan inköp av narkotika ha betydelse, t ex om just de drogen har hittats i Toves system.
Eller dörrbranden. Tyvärr undrar jag om det går att besvisa i efterhand. Om det inte fanns bevis då, hur skulle det kunna finnas bevis nu?
Citera
2023-01-20, 23:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag får den känslan, av alla de ljud som grannen hörde, att det var en kamp. Och att den kampen handlade om många minuter.

Grannen hann ju både lyssna på dunsarna, prata med sin far om vad det var som lät och att det lät som vanligt när JJ hade fest, sedan beslutade de att han skulle gå upp och ringa på.

Hur länge väntade han? Hur länge väntar man när man är orolig? Längre än vanligt skulle jag säga. Hn hör ju att de är hemma, han uppfattar att det kan vara något som händer där som inte borde hända.

Han går ner igen, De pratar på nytt. Ska de ringa 112? Men de hör ju inga skrik. Vad ska de göra?

Han går upp på nytt (ev är pappan med??). Ringer på igen. Skulle man gå efter baa några sekunder? Han hör sparkar, kanske är det handbankningar? Går man ner då direkt?

Jag tror att det är ett ganska utdraget förlopp.

Och det är märkligt att inga skrik hörs. Väldigt konstigt.
Har Tove sänkt medvetandegrad under det senare förloppet?
Hjärnskador?
Är det sparkar av lufthunger, "rop" på hjälp, eller är det kramper av hjärnskador?

Ja, man undrar verkligen vad som hände och hur länge stackars Tove led.
Det förefaller som att det skulle finnas flera tillfällen att bryta, så om inget annat är väl likgiltigheten för Ts öde uppfylld med råge.
Citera
2023-01-20, 23:42
Medlem
Citat:
Nej, det är omöjligt att veta om JJ varit full eller inte. Som du säger ska det bevisas med prover.
Hon kan ju ha setts hälla upp/köpa drinkar åt sig, men ingen vet ju hur mycket hon druckit.

Jag tror att det kan handla om andra saker som är allvarligare.

Möjligen kan inköp av narkotika ha betydelse, t ex om just de drogen har hittats i Toves system.
Eller dörrbranden. Tyvärr undrar jag om det går att besvisa i efterhand. Om det inte fanns bevis då, hur skulle det kunna finnas bevis nu?

Kan ju vara en sån simpel grej att dom hittat en liten påse med röka i JJs lägenhet och då är det ju ett annat brott som inte hör till händelsen.
Kan vara lite vad som, jag hoppas att det är lite grövre saker som typ försök till mordbrand(lägenhetsdörren), drograttfylla eller lite större innehav.

Kanske är så att det är folk som vågar träda fram nu när de sitter häktade och kanske anmäler tidigare fall utav hot/misshandel? Det skulle ju svida i rättens ögon.
Citera
2023-01-20, 23:47
Medlem
Citat:
Jag tar beskrivningen som att han menar att det var verkligen något tungt som drämde i hans tak.

Han nämner i ett inslag att taket skakade.

Kg hit och kg dit. Det är en beskrivning som man ska se som symbolisk. Mellan 50 kg och 100 kg är ju 50 kg. Det är stor skillnad mellan dessa vikter. Dubbla vikten.

Det var ändå såpass högt att det gjrde att de ringde på dörren vid två tillfällen kl 03 på natten. Och vakade över JJ när hon kom ut...

Symboliskt antal kg, det är vad jag ser det som.

Det är ju just du (med flera) som gång efter gång drar upp just kilona! Det är det jag reagerar på.
Citera
2023-01-20, 23:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det förefaller som att det skulle finnas flera tillfällen att bryta, så om inget annat är väl likgiltigheten för Ts öde uppfylld med råge.

Verkligen.

Vittnets betydlelse har varit stort, och nu än större då JJ hävdar lätt misshandel och olycka.

Grannen må dåligt av valet de gjorde att inte ringa 112, men de ska känna en oerhörd stolthet av att de reagerade, att de inte struntade i att höra av sig och av att de är sådana grannar som bryr sig.

Nu är de nyckelvittnen och deras vittnesmål kan vara en mycket vitktig del i att berätta sin version.

Det kan inte liknas vid att det handlade om en lätt misshandel eller panikreaktioner när tjejerna inte avbryter, inte svarar och snabbt är jJ ute och på väg med Toves mobil förmodligen i fickan.

Låter som en målmedveten tjej, som även har förklaringar till hands så fort du undrar. Hon har både kungen och Esset i sin rockärm. Inget är omöjligt för JJ.
Citera
2023-01-21, 00:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Kan ju vara en sån simpel grej att dom hittat en liten påse med röka i JJs lägenhet och då är det ju ett annat brott som inte hör till händelsen.
Kan vara lite vad som, jag hoppas att det är lite grövre saker som typ försök till mordbrand(lägenhetsdörren), drograttfylla eller lite större innehav.

Kanske är så att det är folk som vågar träda fram nu när de sitter häktade och kanske anmäler tidigare fall utav hot/misshandel? Det skulle ju svida i rättens ögon.

Ja, tidigare hot, särskilt om det är allvarliga hot, det kan vara sådant.
Vem vet vad JJ har gjort/sagt/skrivit innan en ev mordbranden?
Och det ryktas om att hon erkänt för en senare kille att det var hon.

Frågan är dock, är detta separata utredningar, som man hoppas kunna använda som stöd i mordåtalet?
Citera
2023-01-21, 00:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är ju just du (med flera) som gång efter gång drar upp just kilona! Det är det jag reagerar på.

Men det är ju grannens ord! Ordagrannt.
Citera
2023-01-21, 00:08
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ljud från tak inomhus kan låta ganska högt. Tex bara en sån där liten bobby car som far över golvet.
Så dunsarna kan nog mycket väl vara kroppar som faller och inte typ möbler som slängs. JJ bodde väl högst upp.
När jag bodde i lägenhet kunde jag ibland höra fotsteg från grannen ovanför men inte prat i normal samtalston.

Märkligt att grannarna inte observerat höga röster med tanke på lägenhetens konstruktion. Hyrde JJ i första eller andra hand?
Citera
2023-01-21, 00:10
Medlem
sybels avatar
Jag funderar.
Om J och M inte hade snackat om att gemensamt ge T en läxa och om hon inte vetat vad J hade i tankarna för natten, hade hon då ändå kvickt fattat galoppen och varit med på noterna?
Med utgångspunkt från hennes utredningar tror jag inte det.
Om M inte vetat, tror jag heller inte hon förstått vad som hände. Och att hon då bums skulle agera på kommando, utan att ha en susning om varför, ser jag som långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in