Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Men skrapar Polen fram 150 st T-72 är det väldigt bra hjälp. Då tror jag på en våroffensiv i april, även om inte marken är upptorkad.
Och sedan skall vi inte underskatta betydelsen av svenska infanterivagnen CV-90 med en bra kanon och den verkar också vara framkomlig.
Vänta med en offensiv skulle jag säga till Zelensky (om han skulle fråga mig

). Låt ryssarna komma med sina ny-mobiliserade trupper
först och fortsätta ta tunga förluster, som sliter på moral och trupp ännu mer. Hemmafronten börjar nog även knorra desto längre kriget håller på. Det är Putin som har
pressen på sig att avsluta med vinst. Ukraina har väst (o ett pissljummet tyskland), samt underrättelser.
Tålamod, detta krig kommer att kräva tålamod och
tid.., och det kommer säkert även att komma någon mindre "bra nyhet" på Ukrainsk sida även under denna tid. Tiden talar dock för Ukraina
om man spelar sina kort rätt och inte förivrar sig ! Det är risken på ukrainsk sida som jag ser det : Man vill ha det
nu !

(kan bli kostbart..)
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag har sett olika uppgifter på hjälpen från Finland. En uppgift säger 5,1 miljarder svenska kronor i utrustning, en annan säger att man ökar från 2,2 miljarder till 6,6 miljarder, jag kan inte riktigt tolka vad detta är.
Man specificerar inte men säger att det är tung utrustning som artilleri och ammunition. Man måste beundra finnarna, dom inser hur viktigt det är för Ukraina att kunna försvara sitt teritorium.
Sverige har också spottat upp sig, 50 CV-90 är inte dåligt, inte heller att donera 12 st Archer. Hoppas det kommer mer.
Helt medvetet ifrån Finland (är finne själv). Man håller korten riktigt tätt kring bröstet. Inte något onödigt ut, Ukraina vet vad de får. Skulle inte ha vart förvånad om det tidigare hade slinkt med någon M270 MLRS tidigare.., eller vid denna gång. Intressant nog så köpte man upp mera ammo till dessa för ett par månader sedan..
Tror att CV-90 kommer att orsaka en hel del gillande leenden hos ukrainarna..