2023-01-20, 23:00
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns en liten bok som heter American Psycho, har du hört talas om den? Bret Easton Ellis? Kanske sett filmen, med den inte helt okände skådespelaren Christian Bale? I boken dricker karaktären Patrick Bateman Ramlösa.

Även i Sopranos nämns Ramlösa.
Citera
2023-01-20, 23:05
Medlem
-GGs avatar
Glöm inte Domsten, som är lugnet i själen att åka ut till och vara på.

Viken är också jättefint att åka runt och titta på husen.

Eskilsminne, ett villaområde i Hbg, som stått stilla lite i tiden. Som en egen stad inne i staden. Promenerar man där hör man på riktigt Det Svenska studsa mellan husen, bakom Västra Ramlösa-skolan och villorna rakt över gatan. Gå där en sommardag och njut. Gräsklippare, doften och humlor flyter samman och frågan är om det går att bli lyckligare.

Där har man gått mycket och handlat på ICA Brunnen.
Citera
2023-01-20, 23:50
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns en liten bok som heter American Psycho, har du hört talas om den? Bret Easton Ellis? Kanske sett filmen, med den inte helt okände skådespelaren Christian Bale? I boken dricker karaktären Patrick Bateman Ramlösa.

Synd att regissören inte fick med den lilla detaljen i filmen, Bateman med en ramlösa!
Citera
2023-01-21, 00:56
Medlem
Mikaelias avatar
Helsingborg är en hyfsat trevlig stad men det bästa är ändå närheten till Danmark.
Sthlm och Gbg är de enda storstäderna vi har (eventuellt Malmö) och Helsingborg känns som en helt vanlig svensk stad enligt mig.

Det jag lade märke till sist jag var där var att jag såg slagsmål lite överallt vilket jag inte brukar se varken på hemmaplan eller när jag besöker andra städer. Det var inte fotbollsrelaterat eftersom att det inte va match. Och på tal om slagsmål så är väl det klassiska filmklippet Skåne tennis som utspelas nånstans kring Helsingborg.

Helsingborgs IF är en klassisk klubb de flesta motståndare i allsvenskan respekterar och vill ha i högsta serien. Så jag hoppas på en återkomst i allsvenskan snart.
Citera
2023-01-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Helsingborg är en liten skit stad där det alltid regnar och blåser. "Stadskärnan bevarad" jo morsning, väldigt mycket är rivet och ersatt med fula byggnader. Åk över till Helsingør så kan du kolla på bevarad stadskärna.

Arkitekturen och stadskänslan är superfin, men håller med om att blåsten är hemsk. Blåser alltid värre i Helsingborg än någon annan stad som jag besöker. Riktigt kalla hemska vindar så här års. Brrrr!

Jo, Helsingør är ännu mysigare och finare håller jag med om. Helt klart!

Upplever också eller känns som att det är mindre kriminella gäng som styr Helsingør jämfört med Helsingborg.
Citera
2023-01-21, 01:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Även i Sopranos nämns Ramlösa.

Fast jag undrar om inte det är betald produktplacering? Att den statusbesatte viktigpettern Bateman nämner Ramlösa och dissar Evian i American Psycho är garanterat inget författaren fick betalt för, utan finns där för att läsaren ska bättre förstå karaktären.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Synd att regissören inte fick med den lilla detaljen i filmen, Bateman med en ramlösa!

Det är en lång jävla sekvens i boken där olika typer av mineralvatten diskuteras fram och tillbaka. De har en liten tävling under en taxiresa om vem som kan mest om vatten och kan rabbla flest märken. Vet inte om det gör sig riktigt på film. Men han hade ju gärna fått be om det i någon av filmens många restaurangscener! Det hade inte varit för mycket begärt. Minuspoäng för att inte tagit det tillfället i akt, helt klart.

Från boken (Bateman är berättaren, "jag"):
Citat:
“But only buy naturally sparkling water,” I caution. “Because that means the carbon dioxide content is in the water at its source.” “Club soda and seltzer, for example, are artificially carbonated,” McDermott explains. “White Rock seltzer is an exception,” I mention, nonplussed by McDermott’s ridiculous, incessant one-upmanship. “Ramlösa sparkling mineral water is also very good.”
Citera
2023-01-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Som neutral och objektiv Kalmarit; Helvete vad mycket frustrerade människor som svarar i denna tråden. De kan inte ens unna en kontinental stad positiv feedback. En grönskande stad som växer till skillnad från många övriga orter där det bara flyttar folk ifrån. Missunnsamma jävlar här inne, en sak som är given!

Man jämför med Linköping. Ett skrytbygge utan någon som helst personlighet. Eller Örebro med Sveriges officiellt fulaste byggnad Krämaren: https://www.arkitekturupproret.se/2020/04/07/lista-vilka-ar-sveriges-fulaste-stader/

Nej som någon sa, TS vill du ha ärlig kredd hänvisar jag dig till övriga forum, här på Flashback finns bara missunnsamma jävlar som bor borta på Söder i Stockholm där det sticker i ögat att det även råder fler städer som levererar utanför den egna bubblan. Tragiskt med så mycket missunnsamma i en och samma tråd.

Ryck upp er och inse! Skåne är inte bara Malmö längre! Där finns fler i utbudet idag!

Fast du har helt missat TS fråga.

TS efterfrågade inte den trevligaste svenska staden, men den som upplevdes som störts efter de tre stora.

Tycke de flesta i tråden håller med om den fina och mysiga arkitekturen i Helsingborg. Sedan måste man inte heller ta allas val och åsikter som en personlig attack heller. Känns som du är lite av en känslig snöflinga.
Citera
2023-01-21, 01:45
Medlem
-GGs avatar
Jordbodalen.

Finns det någon annan stad som har en sådan pärla mitt bland bebyggelse?

En speciell plats.
Citera
2023-01-21, 02:21
Medlem
covfefe...s avatar
Att påstå att Bob Hund är från Helsingborg är väl som att säga att tidernas mest New York-iska band, dvs Velvet Underground, skulle komma från Wales.
Citera
2023-01-21, 14:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Väl rutet. Linköping saknar själ. Likaså Örebro. Gnällbältet har inget extraordinärt och erbjuda.
Kanske att Helsingborg och Malmö numera har lite för mycket själ... Lugnt och tryggt känns det i allafall i Linköping, som om jag dragits tillbaka till 1800-talet eller så.
Citera
2023-01-21, 14:40
Avstängd
Adelaides avatar
Helsingborg är utan tvekan den bästa svenska staden med runt 100.000 invånare. Fin stad med väldigt pampig bebyggelse. Det känns nästan som att man är i nån huvudstad när man promenerar vid hamnen där. Närheten till Danmark ör bara ett plus, på nolltid är man i Helsingör med färjan och tåget till Köpenhamn tar ju knappt en timme.

Men städer i samma storlek som Linköping, Västerås, Örebro m.m. är sjukt intetsägande. Ser inte riktigt varför man skulle vilja flytta till nån av dessa.
Citera
2023-01-21, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanske att Helsingborg och Malmö numera har lite för mycket själ... Lugnt och tryggt känns det i allafall i Linköping, som om jag dragits tillbaka till 1800-talet eller så.

Link ligger mitt i ingenstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in